• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

ثبت نخستین انجمن نژادی گوسفند کشور در زنجان/در صدد کاهش تصدی‌های دولتی هستیم

  • کد خبر : 74902
  • 25 مرداد 1401 - 10:30
ثبت نخستین انجمن نژادی گوسفند کشور در زنجان/در صدد کاهش تصدی‌های دولتی هستیم
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با اشاره به ثبت نخستین انجمن نژادی گوسفند کشور در استان زنجان، گفت: گوسفند افشاری یکی از نژادهای سنگین وزن گوسفندی و از منابع مهم ژنتیکی دام سبک ایران است که از پتانسیل مناسبی برای تولید گوشت برخوردار است و نقش مهمی را در تامین گوشت قرمز کشور ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، سیدمحمدعلی صادقی، اظهارداشت: این نژاد، پایه مناسبی برای کار اصلاحی در زمینه بهبود سرعت رشد، چند قلوزایی، راندمان لاشه و تولید مثل خارج از فصل می باشد و در استان زنجان که خاستگاه اصلی این نژاد می باشد فعالیت های خوبی با همکاری فیمابین سازمان جهادکشاورزی استان و دانشگاه زنجان، در جهت تبدیل این دام به یک نژاد پر تولید داخلی انجام گرفته است.

وی، با اشاره به تشکیل هسته اصلاح نژادی با مشارکت بخش خصوصی، ادامه داد: اجرای طرح انتقال ژن چند قلوزایی(FecB) به این نژاد بعنوان مهمترین ژن شناخته شده مؤثّر بر چند قلوزایی در گوسفند است.

صادقی، دراین خصوص، تاکیدکرد: به منظور ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با حفظ خلوص نژادی، تعیین استراتژی های پرورشی و اصلاح نژادی، ارائه آموزش های تخصصی به بهره برداران و علاقه مندان پرورش گوسفند افشاری و همچنین ترویج دستاوردهای بدست آمده در زمینه پرورش و اصلاح نژاد این دام، انجمن نژادی گوسفند افشاری در استان زنجان برای اولین بار در کشور با تلاش متخصصین اصلاح نژاد دام استان و پرورش دهندگان گوسفند نژاد افشاری تشکیل و به ثبت رسیده است.

وی، افزود: در نظر است به منظور کاهش تصدیهای دولتی کلیه فعالیت های مربوط به توسعه مدیریت و اصلاح نژاد گوسفند افشاری پس از طی مراحل قانونی به این انجمن واگذار شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74902

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});