• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0

شاتل دیپلماسی تهاجمی و متوازن ترکیه

  • کد خبر : 75285
  • 28 مرداد 1401 - 9:00
شاتل دیپلماسی تهاجمی و متوازن ترکیه
سفر اردوغان و گوترش دبیر کل سازمان ملل بمنظور دیدار سه جانبه با شرکت زلنسکی همتای اوکراینی اردوغان در شهر لووف اوکراین و مذاکره در خصوص آتش بس موقت و مبادله اسرا میان روسیه و اوکراین

یازاکو؛ افشار سلیمانی – تلاشهای اردوغان در رابطه پایان جنگ تحمیلی روسیه علیه اوکراین و برقراری آتش بس موقت تاکنون نتیجه نداده است اما در مورد انتقال غلات اوکراین از بنادر اوکراین با همکاری روسیه و اوکراین و سازمان ملل نتیجه بخش بود .
اردوغان که در دیدار اخیرش با پوتین در سوچی رضایت پوتین را برای دیدار با زلنسکی بدست آورده است در ملاقات با زلنسکی تلاش خواهد کرد تا موافقت وی را نیز برای دیدار با پوتین کسب کند.
بنظر میرسد پس از پیروزیهای اخیر اوکراین در هدف قرار دادن مناطق استراتژیک کریمه و به درازا کشیدن جنگ تمایل پوتین نسبت به حل سیاسی این بحران افزایش یافته است .
   اردوغان در صورت موفقیت در برقراری آتش بس و مبادله اسرا با اراده محکمتری با چراغ سبز آمریکا در راستای خاتمه دادن به جنگ تحمیلی پوتین علیه اوکراین تلاش خواهد کرد که البته کاری سخت با چشم اندازی تیره بنظر میرسد.

اردوغان با اعمال سیاست خارجی متوازن   موفق شده  پوتین و زلنسکی و غرب را راضی کند .
از یکسو پهپادهای بایرکداز به اوکراین فروخته و برتمامیت ارضی اوکراین تاکید نموده و در سازمان ملل متحد به نفع اوکراین رای  داده است .
ازسوی دیگر تحریمهای غرب علیه روسیه را نپذیرفته و از روسیه گاز میخرد و نیروگاه اتمی به دست روسها  در ترکیه میسازد و سیستم پدافند هوایی اس-چهارصد  روسی را  برغم مخالفت ناتو خریداری کرده است و تبادلات تجاری ترکیه با روسیه را به بیش از سی میلیارد دلار در سال افزایش داده است و هنگام با روسیه نفوذش را در قفقاز جنوبی و آذربایجان تقویت کرده و با نیروهای صاحبان روسی در قره باغ جهت نظارت بر اجرای توافقات قرارداد سه جانبه آذربایجان -ارمنستان -روسیه که در نهم  نوامبر دوهزار و بیست امضای رهبران سه کشور رسید مشارکت میکند .با ارمنستان هم درخصوص اعاده روابط و گشودن مرزهای ترکیه با این کشور در حال تماسها و مذاکرات جدی است . در واقع شکار فرصتها و اینکه کشورها دوست و دشمن ثابت ندارند و آنچه ثابت است منافع کشورهاست ،به معنی اخص کلمه با دیپلماسی اردوغان به عینیت رسیده است
البته اردوغان در خاورمیانه سیاست خارجی موفقی نداشته و از راهبرد توازن بدور بوده است . سیاست داخلی وی نیز جای بحث دارد .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});