• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

بازارها معطل اخبار ضدونقیض مذاکرات وین

  • کد خبر : 75468
  • 29 مرداد 1401 - 14:30
بازارها معطل اخبار ضدونقیض مذاکرات وین
یاز اکو - قیمت دلار در هفته چهارم مرداد، ۰/۱۰ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰/۳۸ درصد رشد کرده بود. اخبار ضد‌و‌نقیض موجود در فضای سیاست خارجی کشور همچنان نقش اول تئاتر بازار ارز تهران را ایفا می‌کند. همچنین حباب سکه نیز تا نزدیکی سطح ۱/۲ میلیون تومان افت کرد. همین امر ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار تا حدود زیادی کاهش داده و با تعیین و تکلیف وضعیت مبهم سیاسی ایران احتمال افزایش معاملات سکه وجود دارد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

قیمت دلار/ دلار در انتظار مذاکرات

قیمت دلار در هفته چهارم مرداد، ۰/۱۰ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰/۳۸ درصد رشد کرده بود. اخبار ضد‌و‌نقیض موجود در فضای سیاست خارجی کشور همچنان نقش اول تئاتر بازار ارز تهران را ایفا می‌کند. سناریو‌های مختلف موجود در گفت‌وگو‌های معامله‌گران ارزی خبر از افزایش احتمال ماندگاری نرخ شاخص ارزی زیر سقف مقاومت ۳۰ هزار تومانی دارد. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

بازار سهام/ اندک خوش‌بینی در بازار بورس

شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی رسید و رشد کمتر ۰/۲۱ درصدی را ثبت کرد. از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز رشد ۲/۴۳ را ثبت کرد و شاخص کل فرابورس افت ۰/۵۵ درصدی را تجربه کرد. این هفته ورود پول حقیقی به بازار سرمایه نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافت و در مجموع به ۴۲۰ میلیارد تومان رسید. اولین روز هفته به واسطه برجام ورود ۱۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی ثبت شد. اما پس از خروج نقدینگی از بورس قوت گرفت و به همین ترتیب روز یکشنبه ۲۱۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۳۹ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۱۶۱ میلیارد تومان و چهارشنبه ۱۷۵ میلیارد خروج نقدینگی رخ داد. پس از آنکه اخبار دور جدید مذاکرات با انتظارات مثبت منتشر شد، بازار سهام نیز طی دو هفته اخیر از این حواشی بی‌بهره نماند. به طوری که معاملات بورس اوراق بهادار تهران پس از گذشته ۷ هفته منفی متوالی، حال بورس تهران دومین هفته مثبت را سپری کرد. انتظار می‌رود با مشخص شدن قطعی مفاد مذاکرات ابهامات روند بازار کمرنگتر شود.

سهام عدالت/ ارزش هفتگی سهام عدالت

سهام عدالت در هفته چهارم مرداد کمتر از یک درصد رشد کرد. همچنین شاخص کل بورس ۰٫۲۱ درصد افزایش یافت و در سطح یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان روزهای کاری این هفته یعنی ۲۶ مرداد، به ۹ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان رسید. این در حالی‌ست که ارزش این سبد، هفته گذشته روی قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان قرار داشت. همچنین ارزش سبد ۴۹۰ هزار تومانی طی روز چهارشنبه با ۸ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان برابر شد. این ارزش در هفته قبل معادل ۹ میلیون و ۴۲۹ هزار تومان بود.

بازار سکه/ افت چشم‌گیر قیمت سکه

سکه طلا هفته گذشته افت چشمگیری داشت. به طوری که سکه امامی از ۲۵ دی سال ۹۹ تاکنون چنین افت هفتگی را شاهد نبود. بر این اساس مسکوک یاد شده طی معاملات هفته گذشته با عقب‌نشینی از کانال قیمتی ۱۴ میلیون تومان و تثبیت جایگاه خود در قیمت ۱۳ میلیون ۷۱۰ هزار تومان، عملکرد هفتگی منفی ۷/۹۲ درصدی داشت. همچنین با توجه به کاهش‌های اخیر قیمت دلار آزاد و بهای سکه و افت‌وخیزهای نرخ طلای جهانی باعث شده تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی نیز شیب نزولی به خود بگیرد. از این رو حباب سکه تا نزدیکی سطح ۱/۲ میلیون تومان افت کرد. همین امر ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار تا حدود زیادی کاهش داده و با تعیین و تکلیف وضعیت مبهم سیاسی ایران احتمال افزایش معاملات سکه وجود دارد.

بازار طلای جهانی/ افت قیمت طلای جهانی

طلا جهانی روز جمعه بیش از ۷ دلار کاهش یافت. در حالی که انتظار میرفت تمایلات نزولی تا حدود زیادی کمتر شود. اما با افرایش سیگنال‌های تهاجمی از سوی فدرال رزرو، قیمت این فلز با توجه به چشم‌اندازهای نرخ‌های بهره آمریکا و افزایشی شدن شاخص دلار افت کرد. به طوری که هر اونس طلا به قیمت ۱۷۵۰ دلار مورد معامله قرار گرفت. همین امر باعث شد تا بهای طلا در سطوح هفته پایانی ماه ژوئیه قرار بگیرد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به حمایت بسیاری از بانک‌های مرکزی از سیاست افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به منظور کاهش تورم و رساندن آن به هدف ۲ درصد، انتظار می‌رود که قیمت‌ها طی روزهای آتی مجددا با فشار نزولی روبه‌رو شوند. اما با توجه به رکود موجود در کنار تورم در اقتصاد جهانی شدت این افت همچنان مبهم باقی مانده است.

بازار اوراق مسکن/ نوسان در بازار مسکن

تسه ۹۹۱۲ هفته گذشته در دو کانال ۱۲۹ هزار تومان و ۱۳۰ هزار تومان در نوسان بود. با این حال تسه یاد شده با عملکرد هفتگی مثبت ۰/۱۴ درصد در سطح ۱۳۰ هزار و ۴۸۱ تومان ایستاد. به گفته برخی از کارشناسان بازار مسکن سیاستگذاری‌های فعلی در این حوزه تا حدود زیادی ضد و نقیض هستند. به طوری که با سقف‌گذاری در افزایش اجاره‌ها و محدود کردن موجر در کنار افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت‌ها و همچنین برخی قوانین مالیاتی با یکدیگر همخوانی ندارد. در مقابل نیز در صورت آزاد گذاشتن فرآیند اجاره دادن واحدهای مسکونی با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و سودجویی بسیاری از ملاکان روبه‌رو هستیم که این خود حاکی از ضعف در سیاستگذاری، اجرا و پیگیری و در نهایت اصلاح قوانین حاکم بر بازار است. بنابراین حتی با احیای برجام نمی‌توان انتظار افت شدید قیمت یا ثبات قیمت‌ها را داشت.

بازار نفت/ نفت در بحبوحه رکود اقتصادی

شاخص‌های نفتی در روز جمعه پس از دو روز افزایش، مجددا افت کردند. در حالی که شاخص دلار تقویت و نگرانی‌ها در مورد کندی رشد اقتصاد جهانی سنگینی می‌کند، عملکرد قیمت نفت به سمت کاهش هفتگی پیش می‌رود. به طوری که این شاخص‌ها در مسیر ثبت ضرر هفتگی نزدیک به ۳ درصد قرار گرفته‌اند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۹۴ دلار و ۵۲ سنت معامله شد. نفت‌وست تگزاس اینترمدییت نیز در سطح ۸۸ دلار و ۶۳ سنت ایستاد. به عقیده تحلیلگران رکود جهانی و تضعیف تقاضا با توجه به داده‌های ضعیف از ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین چین که محور اصلی نگرانی‌های کنونی است، نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی فراگیرتر شده و همین امر می‌توانند تقاضای نفت را تا حدود زیادی دستخوش تغییرات کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});