• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
3

نامه سرگشاده فعال محیط زیست آذربایجان به همه مسئولان نظام

  • کد خبر : 75902
  • 01 شهریور 1401 - 13:15
نامه سرگشاده فعال محیط زیست آذربایجان به همه مسئولان نظام
یازاکو - فعالان محیط زیست آذربایجان طی نامه ای سرگشاده به همه مسئولان نظام خواستار نجات و تو جه بیشتر نسبت به احیای دریاچه اورمیه شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، در این نامه که به نهاد محترم رهبری ، نهاد محترم ریاست جمهوری ، نمایندگان محترم مجلس ، مدیران محترم وزارت های کشور و اطلاعات و امنیت کشور ، وزارتهای محترم صمت ، جهاد کشاورزی ، نیرو ، راه و شهرسازی ، سازمان های محترم حفاظت محیط زیست ، منابع طبیعی،مراتع و آبخیزداری ، برنامه و بودجه رونوشت شده، آمده است:

دریاچه اورمیه خشک شد!

..و این یعنی فاجعه ای است بزرگ که همه حوزه های زیستی، انسانی، اکوسیستمی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت بدترین تاثیرات قرار خواهد داد! وضع موجود نشاندهنده نبود اراده، جدیت و برنامه پایدار برای ادامه روند احیای دریاچه اورمیه بوده و بعد از ۸ سال همه تلاشهای ناقص و نارسای قبلی را نیز به باد داد و نهایتا پس از این مدت، در وضعیتی به مراتب بدتر از سال ۱۳۹۲ هستیم!

با وجود مطالبات مکرر محیط زیستی که قطعا حفظ سلامت و معیشت مردم ساکن خطه آذربایجان و بلکه شمالغرب کشور هدف اول و آخر آن بوده و هست، هیچ اقدام جدی ای تا کنون صورت نگرفته و گویی کسی را میل بیداری از این خواب سنگین نیست !

هشدارهای مکرر تخصصی – اجتماعی که خبر از نابودی سرزمین، معیشت مردم و مخاطره های اجتماعی _ اقتصادی _ امنیتی و مهاجرت خیل عظیمی از مردم بومی را حتی توسط مسئولان و مدیران کشوری می دهد، گویی محلی از اعراب برای برون رفت از این مهلکه فاجعه بار نداشته است!

اکنون در آخرین بزنگاه و فرصت باقیمانده برای اجرای برنامه های احیای دریاچه اورمیه و با اولویت اصلاح جاده میانگذر، تعطیلی کامل همه کارخانجات و کارگاه های برداشت نمک از دریاچه، رهاسازی حقابه دریاچه از سدها مطابق مصوبه وزارت نیرو، راه اندازی هر چه سریعتر انتقال آب از تونل کانی سیب بعنوان اقدام اورژانسی و نجات بخشی، خواستاریم تا بدون فوت وقت و هر چه سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد.

هر گونه پروژه سازی جهت یافتن راه حلهای جدید را اتلاف وقت دانسته و کلیات برنامه را مبتنی بر بندهای ۲۶گانه برنامه های اجرایی ستاد می دانیم.

اگر هر چه سریعتر اقدام عملی و اثر بخش در کنترل وضعیت دریاچه و احیای آن صورت نگیرد ، مطمئنا باید منتظر عوارضی باشیم که بهیچ عنوان قابل جبران نخواهند بود و مسئولیت چنین فاجعه ی همه جانبه، بی تردید، بر عهده همه نهادها، وزارتها و سازمانهایی خواهد بود که مستقیما در کنترل، کاهش و یا پیشگیری از بروز این بحران زیستی نقش اساسی و بالفعل دارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75902

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});