• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادرشده از گمرکات آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 75897
  • 01 شهریور 1401 - 13:00
رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادرشده از گمرکات آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم
یاز اکو - ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی از رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادرشده از گمرکات استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ارزش کالاهای صادرشده در یکسال گذشته یک میلیارد و ۶۲۱ میلیون دلار بود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، لیلی اورنگی روز سه شنبه، در تشریح عملکرد یکساله این مجموعه در دولت سیزدهم افزود: در این مدت ۲ میلیون و ۵۶۲ تن کالا صادر شد که از نظر وزنی یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد داشت.

وی گفت: عمده اقلام صادراتی را مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن، آهن و فولاد، میوه های خوراکی، پوست مرکبات یا خربزه، سوخت های معدنی و مصنوعات چدنی، آهنی یا فولادی تشکیل می دهند.

ترکیه مقصد بیشترین صادرات

اورنگی ادامه داد: ترکیه، مقصد بیشتر صادرات کالا در دولت سیزدهم از گمرکات استان بوده و ۸۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۷ میلیون دلار به این کشور صادر شده است.

وی بیان کرد: کشورهای عراق با ۵۴۱ هزار تن و ۳۵۰ میلیون دلار، ارمنستان با ۵۷۷ هزار تن و ۱۳۰ میلیون دلار، افغانستان با۱۲۵ هزار تن و ۸۲ میلیون دلار و جمهوری آذربایجان با ۶۸ هزار تن و ۶۲ میلیون دلار در رده های بعدی مقصد صادراتی قرار دارند.

اورنگی گفت: ۸۴ کشور با ۷۷ گروه کالایی مقصد کالاهای صادراتی استان هستند.

مدیر کل گمرک تبریز به میزان واردات در این مدت نیز اشاره کرد و افزود: در یکسال گذشته از دولت سیزدهم ۴۳۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار از استان صادر شده که از نظر وزنی ۲ درصد کمتر شده، اما از نظر ارزش ۱۸ درصد رشد داشته است.

اورنگی عمده اقلام وارداتی در این مدت را وسایل نقلیه زمینی، ماشین آلات، وسایل مکانیکی، توتون، تنباکو، مواد و اشیای پلاستیکی و محصولات شیمیایی آلی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه همانند صادرات ، بیشترین واردات نیز از ترکیه صورت گرفته گفت: ۳۱۱ هزار تن به ارزش ۶۸۹ میلیون دلار از مبدا ترکیه از طریق گمرکات آذربایجان شرقز وارد استان شده و آلمان، امارات، چین و کره جنوبی در رده های بعدی مبادی ورودی کالا به استان قرار دارند.

۱۴ هزار میلیارد ریال درآمد ملی گمرکات در دولت سیزدهم

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی به درآمدهای وصولی این مجموعه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ۱۴ هزار میلیارد ریال در آمد ملی و ۱۹۷ میلیارد ریال درآمد استانی بوده که از محل جرایم انتظامی، خدمات فوق العاده گمرکی، انبارداری، خدمات خارج از ساعات اداری، درآمد مامور بدرقه و درآمدهای مدت منقضی وصول شده است.

اورنگی افزود: در چهار ماه گذشته امسال نیز درآمد استانی ۸۴ میلیارد ریال و ملی حدود ۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۹ درصد رشد داشته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});