• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
تحقق یک هدف دست نیافتنی در دولت سیزدهم؛

تامین بذر و کود رایگان در قالب کشاورزی قراردادی

  • کد خبر : 75957
  • 01 شهریور 1401 - 22:17
تامین بذر و کود رایگان در قالب کشاورزی قراردادی
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تامین بذر وکود به صورت رایگان و بیمه نمودن محصولات کشاورزی در قالب کشاورزی قراردادی، زمانی یک رویای دست نیافتنی در حوزه کشاورزی بود که در دولت سیزدهم محقق شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در نشست خبری هفته دولت که با حضور عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی، روسای سازمان ها و ادارت استان، در محل استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، نتیجه اقدامات دولت در حوزه کشاورزی را ملموس و قابل مشاهده توصیف نموده و گفت: سیاستهایی اتخاذی دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی و کاهش قیمت کودهای کشاورزی که در خصوص کود فسفاته به ۴۷ درصد رسید، تاثیر چشمگیری در حوزه کشاورزی داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تصمیمات هیئت دولت سبب شد تا شاهد رشد ۱۳۶ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته باشیم، خاطر نشان کرد: پیش بینی ما در زمینه خرید تضمینی گندم رشد ۱۶۰ درصدی آن نسبت به سال گذشته است.
فتحی طرح کشاورزی قراردادی را یکی دیگر از اقدامات مثبت دولت در این حوزه دانسته و با اشاره به دغدغه همیشگی کشاورزان در خصوص تامین بذر و کود، گفت: امروزه در قالب کشاورزی قراردادی،کشاورز می تواند کود و بذر خود را به صورت رایگان از طریق سازمان غله تامین نموده و حتی محصول خود را بیمه نماید و پس از اینکه محصول را برداشت نموده و به دولت تحویل داد، هزینه های آن از مطالبات پرداختی به وی کسر شود که این یک آرزوی غیرقابل دسترس برای کشاورزان بود اما امروزه با تدابیر دولت عملیاتی شد.
وی در خصوص اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گفت: این طرح شامل همه دیمزارهای استان شده و در سال گذشته اجرای آن موفقیت آمیز بوده و نتایج آن در دسترس و قابل بررسی است. ما با کشت حبوبات در مناطقی که امکان آن میسر نبود و یا باید به صورت آیش می ماند، زمینه افزایش تولید محصوات استان و بهبود معیشت کشاورزان را مهیا نموده ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه را یکی دیگر از اقدامات راهبردی دولت دانسته، اضافه کرد: البته وضعیت فعلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه بر کسی پوشیده نیست اما نباید از تغییرات اقلیمی مانند کاهش بارندگی و افزایش دما غافل بود.
فتحی نگاه نرم افزاری و غیرسازه ای را راهبرد سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص دانسته و گفت: اصلاح الگوی کشت، به زراعی، به باغی و به ترویج می تواند ۴۰ درصد صرفه جویی مد نظر سازمان آب استان را تامین نموده و درکنار آن تولید محصولات کشاورزی استان نیز کاهش نیابد.
وی با اشاره به تامین اعتبارات مناسب برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: احیای دریاچه ارومیه برای همه دارای اهمیت بوده و حیاتی است، اما باید در کنار آن به معیشت کشاورزان حاشیه این منطقه و مساله تامین امنیت غذایی با استفاده از روش های علمی و با اتکا به منابع آبی در دسترس نیز توجه کافی داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود با اشاره به تامین اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومانی برای اتمام طرح ۱۹هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین، اظهار داشت: ما در دولت قبل به پیشرفت ۹۵ درصدی در طرح رسیده بودیم اما متاسفانه عدم امکان تامین ۵ درصد از منابع باعث شده بود این طرح به بهره برداری نرسد که خوشبختانه دولت سیزدهم در شروع کار خود منابع مورد نیاز این طرح را تامین نموده و آن را بهره بردار تحویل نمودیم که اقدامی بی سابقه بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});