• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

همایش مجریان ذی صلاح سازمان نظام مهندسی در تبریز برگزار شد

  • کد خبر : 76180
  • 03 شهریور 1401 - 11:30
همایش مجریان ذی صلاح سازمان نظام مهندسی در تبریز برگزار شد
یازاکو _ مجریان ذی صلاح سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با محوریت هم‌اندیشی و بررسی راهکارهای اجرایی مصوبات اخیر در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، با حضور جمعی از سازندگان ذی صلاح سازمان نظام مهندسی استان، همایشی تحت عنوان هم اندیشی و بررسی راهکارهای اجرایی مصوبات اخیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در محل اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی برگزار شد.

در این همایش که با حضور هیئت رئیسه سازمان و مدیران عامل و نمایندگان مجریان ساختمانی و گروهی از مهندسین سازمان و مجریان برگزار و با سخنرانی نائب رییس اول نظام مهندسی، علیرضا معتمدنیا آغاز شد.

علیرضا معتمدنیا در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت مجری برای هیئت رییسه ی دوره نهم نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: مجریان ساختمان نظام را نمی شناسند، کسانی که در اینجا حضور دارند علاقه‌مند هستند.

وی گفت: مجریان باید به سمت شکستن روند جاری در بازار بروند نه تعرفه‌های مصوب شده نظام.

حرفه مجری، اجرای ساختمان است نه دلال گری / با دلال ها نمی‌توان هم‌قسم شد

کریم فرشی اهرچی، مجری حقوقی پایه یک، عضو سازمان نظام مهندسی استان، در این همایش ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مجریان استان گفت: عمده مشکل جامعه‌ی مجریان، افراد فاقد صلاحیت، پروانه فروشی، امضا فروشی و … است.

وی با اشاره به مشکلاتی که از جانب ناحیه و سیستم برای مجریان ایجاد شده است گفت: روزنه های فرار را برای دلال‌ها و چند شرکتی ها ایجاد کرده بودند و کل سیستم مجری گری را بهم زده اند.

وی ادامه داد: علت دیگر وجود مشکلات، خود مجریان هستند که یک تعداد دلال به مجریان نفوذ کرده و دلالی در این حوزه یک نوع حرفه شده است در حالی که حرفه ی ما اجرای ساختمان است.

وی افزود: علت دیگر مشکلات، مالکین هستند؛ مالکین تمکین نمی‌کنند ساختمان را به مجریان دارای صلاحیت بسپارند.

فرشیی اهرچی درباره علت قیمت‌شکنی در بازار مجریان گفت: قیمت شکنی، علت دارد و آن این است که روزنه های فرار برای چند شرکتی ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: امیدوارم از توان مجری، در مسکن ملی استفاده بهینه شود، مجری ها توانمندی های خود را می‌توانند به نحو احسن نشان بدهند.

فرشی اهرچی با اشاره به اولین گام مطالبه‌گری مجریان در خصوص کیفیت ساختمان ها تشریح کرد: اولین مطالبه گری، افزایش کیفی ساختمان‌های احداثی، اجرای ساختمان توسط افراد صلاحیت دار، مقاوم بودن بنا در مقابل زلزله و … است.

وی در مورد دومین خواسته، که درباره تأمین معیشت عادلانه مجریان بود، گفت: دومین خواسته مجریان تأمین معیشت به شکل عادلانه است، به خصوص که با توجه به وضعیت تورمی فعلی این عزیزان در مضیقه مالی شدیدی قرار دارند. سومین مطالبه‌گری در سال ۹۶ استارت خورد و بر مبنای آن خواستار کنترل موضوع بیمه بودیم که متاسفانه به تنهایی کافی نبود و نتوانستیم جلوی چند شرکتی بودن را بگیریم.

وی در رابطه با هم قسم شدن مجریان گفت: در گذشته مجری‌ها با هم، هم قسم شدند و صورتجلسه ۳۷ هزار تومانی نوشته شد ولی دیری نگذشت که قسم ها شکسته شد و چون مجری واقعی با دلال نمی تواند هم قسم شود، راه ما با دلال ها جدا است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اهم فعالیت‌های هیئت رییسه دوره نهم، از ایشان قدردانی کرد و گفت: از جمله فعالیت هیئت رئیسه، بیمه امتیاز آوران از شرکت، کاهش تعداد کار، پایش شرکت ها و هیئت مدیره شرکت ها که منجر به عدم پروانه فروشی می شود، الزام جدی به کمک مجری، تعیین درصد کمتر از ۶ درصد مصداق صوری بودن، ایجاد سایت شفاف سازی، کنترل و پایش حضور فیزیکی و عملکرد مجری، کنترل درصد اعضای سهام آور، اجرای ساختمان توسط مجری ذیل صلاح برای تمام ساختمان ها و … است.

متراژ های زیر ۵۰۰ متر معضل نظام مهندسی هستند

احمدرضا محقق، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان، گفت: متراژ های زیر ۵۰۰ متر معضل نظام مهندسی هستند، این متراژ ها مربوط به قشر ضعیف و متوسط جامعه است.

وی گفت: از اینکه به مسایل صنف خودتان حساس هستید خوشحالم، در دوره هیئت مدیره جدید کسی نبود که در موضوع مجریان مخالفتی بکند و با اجماع نظر از دوستان از مجریان حمایت کردند.

وی بیان کرد: گام اول، مصوبات هیئت مدیره بود، قدم های بلند نیازمند این است که مجریان به تعهدات خود پایبند باشند.

محققی گفت: معضل دیگر آمار فسخ قراردادهای قبلی به بهانه های مختلف می باشد که این روند رو به افزایش است.

وی خاطر نشان شد: نظام پاسبانی نمی‌کند، نظام می‌خواهد مجری به وظایف خود واقف باشد.

بیتا باقری، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان، در همایش هم اندیشی بیان کرد: خوشبختانه تبریز که به نام شهر اولین ها مطرح است، در این مورد هم پیشگام بوده و در مورد مسایل مجریان با سایر استان‌ها نیز صحبت کرده بودیم و این اتفاق مصوبه که در دوره نهم اجرا شد، چیزی است که در سطح ایران مثل این اتفاق نیفتاده است و اقدامی ستودنی است.

وی افزود: در این باب انسجام مجریان، کمک زیادی کرد و اگر این مطالبه‌گری نبود این مصوبه اتفاقی نمی‌افتاد.

صادق موسوی عضو هیئت مدیره سازمان گفت: مسئولیت تمام ساختمانها در دست مجریان است. دید ما به مسئولیت مجریان سنگین است و مسئولیت مهندس ناظر کمتر است.

علی شیر علی زاده عضو سازمان نظام مهندسی و مجری حقوقی پایه یک گفت: وضعیت مجری گری در ایران علمی نیست.

وی خطاب به مجریان گفت: تا زمانی که خواسته خود را از هیئت مدیره نخواهید هیئت مدیره از خواسته شما ناآگاه خواهد بود و لذا باید روحیه مطالبه گری داشته باشید.

وی مشکلات اصلی مجریان را این دانست که تعرفه و خدمات ارزش افزوده را از مالک نمی‌توانیم بگیریم و این یک معضل محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است در این همایش آقایان دکتر علیلو، دکتر توکلی، مهندس علمی و بازرسین نظام مهندسی، مهندس شهرام فر و مهندس امامعلی پور، دکتر رضا حکمت شعار رئیس شورای انتظامی، مهندس فرهاد عبدلی مسئول امور مجریان و دکتر رسولی عضو هیئت مدیره حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76180

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});