• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

کم رمقی بازارها در هفته اول شهریور

  • کد خبر : 77508
  • 12 شهریور 1401 - 13:45
کم رمقی بازارها در هفته اول شهریور
یاز اکو - در هفته آینده دلار در بازه کمتر از نیم درصد و در بین کانال‌های ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان، نوسان داشته باشد. دلار تا زمان رفع ابهامات در مذاکرات وین، اخبار سیاسی و همچنین تجارت خارجی، به روند نوسانی خود ادامه می‌دهد. طلا نیز در حال حاضر شش ماه است که بدون توقف کاهش یافته است.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رشد قیمت دلار

قیمت دلار در هفته اول شهریور ، ۱/۴۳ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰/۳۱ درصد رشد کرده بود. بدین ترتیب، قیمت دلار در روزهای گذشته تا حدودی روند کاهشی داشت. اما دو روز آخر هفته، ورق برگشت و روند قیمتی افزایشی شد. این افزایش تا جایی ادامه داشت که دلار را وارد کانال ۳۰ هزار تومان کرد اما مجددا دلار به کانال ۲۹ هزار تومان برگشت. یکی از کارشناسان بازارهای مالی در مورد پیش‌بینی قیمت دلار برای هفته دوم شهریور بیان داشت، به نظر می‌رسد در هفته آینده دلار در بازه کمتر از نیم درصد و در بین کانال‌های ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان، نوسان داشته باشد. دلار تا زمان رفع ابهامات در مذاکرات وین، اخبار سیاسی و همچنین تجارت خارجی، به روند نوسانی خود ادامه می‌دهد.

بازار سهام/ نزول ادامه‌دار بازار بورس

بازار سهام در هفته معاملاتی منتهی به ۱۱ شهریور سال ۱۴۰۱، سه روز از پنج روز معاملاتی خود را با کاهش پشت سر گذاشت. در نتیجه فرازوفرود‌های قیمت سهام درهفته معاملاتی اخیر، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای معادل ۰/۲۱ درصد کاهش را به ثبت رساند به طوری که شاخص کل از سطح یک‌میلیون و ۴۵۰ واحد به سطح یک‌میلیون و ۴۳۹ واحد کاهش داشته است. در بررسی روند خالص تغییر مالکیت، برآیند معاملات نشان‌دهنده خروج پول حقیقی به میزان ۵۶۹ میلیارد در هفته گذشته است. طی این مدت میانگین ارزش معاملات هفته زیر ۲ هزار میلیارد تومان بود. علاوه بر این تغییر جهت حرکت شاخص هموزن نسبت به شاخص کل به معنی، کاهش استقبال از برخی سهام بزرگ و افزایش معامله برخی سهام کوچک توسط فعالان بازارسهام است.

بازار سکه/ کمبود تقاضا برای سکه

سکه امامی در اولین روز هفته معاملاتی منتهی به ۱۰ شهریور سال‌جاری، در قیمت ۱۴ میلیون تومان آغاز به کار کرد. در هفته‌ای که گذشت قیمت سکه با کاهش مستمر همراه شده و وارد کانال ۱۳ میلیون تومانی شد. روز پنج‌شنبه قیمت مسکوک مذکور به کمترین میزان در طول هفته یعنی ۱۳ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان در هر قطعه رسید. آنچه به نظر می‌رسد در روند نزولی قیمت اثر داشته است، کاهش در میزان تقاضا از سوی خریداران و همچنین عدم‌تمایل فروشندگان به فروش در قیمت‌های فعلی است. در هفته اخیر دو عامل اثر‌گذار بر قیمت این مسکوک مسیری متفاوت در پیش گرفتند به طوری که دلار افزایش و اونس جهانی طلا کاهش چشمگیری تا سطح ۱۷۰۰ دلار را تجربه کرده است. حباب سکه در روز پنج‌شنبه به میزان بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

بازار طلای جهانی/ طلا در کف قیمتی

طلا در حال حاضر شش ماه است که بدون توقف کاهش یافته است و شمش ۱۲ درصد یا به طور متوسط ۲ درصد در ماه از ارزش خود را از دست داده است. هر اونس طلای جهانی بیش از ۴۰ روز معاملاتی است که به سمت کف کانال ۱۷۰۰ دلار در هر اونس در حرکت بوده است. در هفته اخیر فلز زرد در تلاش بود تا در هر اونس از محدوده ۱۷۳۰ دلار کمتر نشود و به میانه این کانال بازگردد اما در نهایت به ۱۷۱۴ دلار کاهش پیدا کرد. این کاهش قیمت طلا در حالی است که شاخص دلار به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر یعنی ۱۱۲ رسید که بالاترین میزان از ژوئن ۲۰۰۲ بود. با وجود استمرار در سیاست‌های انقباضی، برخی داده‌های اقتصادی قوی آمریکا می‌تواند عاملی برای ادامه دادن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو باشد. چنانچه این افزایش نرخ بهره ادامه‌دار شود طلای جهانی به کانال ۱۶۰۰ دلاری وارد خواهد شد.

بازار اوراق مسکن/ معاملات کم‌رمق تسه

تسه ۹۹۱۲ در روز شنبه از قیمت ۱۱۶ هزار تومان معاملات خود را شروع کرد و با اندکی افزایش تا سطح قیمت ۱۱۸ هزار تومان نیز نوسان داشت. اما در روز چهارشنبه به همان رقم ۱۱۶ هزارتومان در روز شنبه بازگشت. در نهایت این نوسانات ذکر شده، تسه ۹۹۱۲ در هفته معاملاتی اخیر ۰/۹۴ درصد رشد را به ثبت رساند که می‌توان گفت در این هفته حرکت قیمتی اوراق تسهیلات مسکن مربوط به اسفند ماه سال ۱۳۹۹ خنثی بوده است. اوراق ذکر شده در هفته‌های اخیر در پی انتشار اخبار مربوط به مذاکرات برجام که شرایط اقتصادی کشور را دستخوش تغییر قرار می‌دهد، مانند سایر بازار‌ها نوسانات شدیدی را تجربه کردند اما در روزهای معاملاتی اخیر این گونه عوامل هیجانی به حداکثر رسیده و شاهد صف‌های قدرتمند در سمت خرید یا فروش نبودیم.

بازار نفت/ از دست رفتن محدوده ۱۰۰ دلار نفت برنت

در بررسی روند قیمتی بیشتر از ۲۹ روز معاملاتی اخیر، نفت برنت تنها سه روز در محدوده قیمتی ۱۰۰ دلار به کار خود پایان داده و با وجود تلاش‌های بسیار در این کانال تثبیت نشده است. به طوری که در هفته معاملاتی اخیر هر بشکه نفت برنت از محدوده ۱۰۰ دلار به ۹۵ دلار کاهش قیمت داده است. همین‌طور هر بشکه نفت WTI از قیمت ۹۳ دلار در هر بشکه به نزدیکی ۸۹ دلار در روز جمعه رسیده است. افزایش اندکی در قیمت‌های نفت در روز جمعه به وقوع پیوست که به خوش‌بینی به کاهش تولید اوپک در نشست ۵ سپتامبر بازمی‌گردد. در این شرایط نگرانی در مورد محدودیت‌های چین برای مقابله با کووید-۱۹ و رشد ضعیف جهانی همچنان باعث محدود شدن رشد و عدم‌توان جهش به بالای قیمت‌های فعلی شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});