• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

ایران در صورت رفع تحریم می‌تواند نیاز اروپا به انرژی را تامین کند

  • کد خبر : 77791
  • 14 شهریور 1401 - 14:15
ایران در صورت رفع تحریم می‌تواند نیاز اروپا به انرژی را تامین کند
یاز اکو - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اروپایی‌ها در تامین انرژی مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه هستند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران می‌تواند تامین کننده بخش بیشتری از نیاز باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص درخواست کشورهای اروپایی برای تأمین انرژی از ایران در زمان حصول توافق احتمالی گفت: به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از مهمترین کشورهای تأمین کننده انرژی و سوخت مورد نیاز کشورهای مختلف دنیا است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودش حتی در زیر سایه سخت‌ترین تحریم‌ها حضور خودش را در بازار انرژی حفظ کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هرچند ایران به دلیل تحریم‌های یکجانبه در مقاطع مختلف با محدودیت‌هایی مواجه بوده است، اما واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران با توانمندی‌های خودش در بازار بین المللی انرژی و نفت حضور خودش را حفظ کرده است.

ایران می‌تواند نیاز اروپا به انرژی را تأمین کند

کنعانی تصریح کرد: کشورهای اروپایی در تأمین انرژی مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه هستند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان، ایران می‌تواند تأمین کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا باشد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص مواجهه نیروی دریایی کشورمان با شناورهای بی‌سرنشین آمریکایی گفت: فارغ از اینکه ادعای دولت آمریکا در این رابطه چیست؛ جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای ترانزیتی بین المللی تردد می‌کنند.

وی افزود: هیچ کشوری حق ندارد مسیر و کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و عبور و مرور کشتی‌ها در آب‌های بین المللی را با تهدید مواجه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این زمینه ستاد کل نیروهای مسلح توضیح دادند که اقدام تحریک آمیز و غیر اصولی شناورهای تجسسی ارتش آمریکا در ارتباط با شناورهای جمهوری اسلامی ایران بوده است و جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرد و متعاقباً شناورها را در منطقه امنی رهاسازی کرد.

«برجام» تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و آمریکا نیست

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره امکان برقراری مراودات تجاری بین ایران و آمریکا پس از توافق احتمالی، گفت: توافق برجام تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست، بلکه حل و فصل پرونده یک بحران تصنعی و غیر ضروری است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با اهداف و انگیزه‌های سیاسی باز شده و تاکنون این پرونده مفتوح باقی مانده است.

وی افزود: موضوع توافق برجام و مذاکراتی که غیر مستقیم از سوی مذاکره کننده اتحادیه اروپایی با واسطه اتحادیه اروپا و آمریکا برقرار است، صرفاً ناظر بر بستن پرونده ادعایی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شده است و آخرین دور آن نیز در وین بود و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره کننده داده شده است.

کنعانی تاکید کرد: پاسخ ایران در موعد مقرر ارائه شد و متعاقباً پاسخ طرف آمریکایی با تأخیر قابل توجهی، از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت شد.

وی تصریح کرد: ایران برای اینکه نقش متعهدانه و مسئولانه خود را در ارتباط با توافق و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کند، دیدگاه‌های خودش را در این زمینه مجدداً به هماهنگ کننده منتقل کرد.

پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در این زمینه برای این‌که به پایان خوش این ماراتن کمک کنیم و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل و فصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم.

کنعانی افزود: چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد و همانند ایران سازنده عمل کنند و رو به جلو باشد، پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل، زمینه را برای جمع‌بندی مذاکرات در زمان بسیار کوتاه فراهم کند و توافق صورت گیرد.

وی گفت: لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ما است و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و موضوع این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره کننده ایران است.

مهمترین دستورکار بحث تضمین‌هاست. هر توافقی شکل بگیرد، اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم. همانطور که در مرحله قبل بعد از توافق ۲۰۱۵ هم شاهد این رخداد بودیم. ایران یکجانبه به توافق عمل کرد، دولت آمریکا خارج شد و عمل نکرد و طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند و نتوانستند خسارات ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا را جبران کنند.

حضور ایران در سوریه مستشاری است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حملات رژیم‌صهیونیستی به زیرساخت‌های سوریه، گفت: همه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی؛ غیرقانونی و مخالف قوانین بین‌المللی است.

کنعانی با بیان اینکه ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران کذب است، افزود: حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و این ادعاها باطل است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: اشخاص مختلفی در خصوص مذاکرات اظهار نظر می‌کنند، به طور طبیعی مسئول مذاکرات، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران آقای باقری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد و به طور طبیعی همه طرف‌ها تاکنون به این محرمانگی ملتزم بوده‌اند.

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران رویکرد سازنده خود در دسترسی به توافق خوب و پایدار را دارد و امیدوار هستیم که با رویکرد سازنده طرف مقابل ما بتوانیم در آینده نزدیک به توافق پایدار دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون جنگ اوکراین، گفت: ما به عنوان ایران معتقدیم جنگ و درگیری در اوکراین یک اتفاق و رخداد تأسف بار است.

بازخورد سفر وزیر خارجه به مسکو مثبت بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران از ابتدای شکل گیری بحران اوکراین در سایه روابط خوب با دو طرف بحران، تلاش کرده است که امکان شکل گیری روند سیاسی را برای حل و فصل بحران فراهم و برای پیشگیری از استمرار جنگ کمک کند.

کنعانی تصریح کرد: رخداد جنگ اسفبار است و منجر به ویرانی زیرساخت‌ها و خسارات انسانی می‌شود. در این راستا ارتباطاتی قبلاً با دولت روسیه و اوکراین داشته‌ایم.

وی افزود: چندی پیش یک دولت اروپایی درخواستی از ایران داشت که پیام طرف‌های اروپایی را به روسیه منتقل و به توقف روند جنگ کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در راستای ممانعت از استمرار جنگ، سفر آقای امیرعبداللهیان به مسکو را داشتیم و گفتگوها صورت گرفت و بازخورد انتقال پیام مثبت بود.

مبنای همکاری ما بر اساس مسائل پادمانی است

کنعانی درباره همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جمع بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقباً همکاری‌های سازنده‌ای ایران با آژانس دارد، بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کردند و اماکن مورد نظر را مورد بازرسی قرار دادند و بارها فعالیت صلح آمیز ایران، مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: اتهاماتی که متعاقباً مطرح شد عموماً برگرفته از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی است که خودش مهمترین رژیم دارنده فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای است و اساساً عضو نظام پادمانی نیز نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اتهاماتی که علیه ایران از سوی یک رژیم با این ماهیت مطرح می‌شود نمی‌تواند ملاک قضاوت و عمل از سوی آژانس قرار گیرد، تصریح کرد: مبنای تعامل ما با آژانس براساس مسائل پادمانی است و ایران بیشترین همکاری‌ها را در مقایسه با دیگر کشورهای عضو آژانس انجام داده است.

ایران از روند آتش بس در یمن حمایت می‌کند

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص جنگ یمن، گفت: ایران خواهان صلح، ثبات و امنیت برای یمن است. ایران معتقد است بازگشت ثبات و امنیت در یمن و تحکیم آرامش در این کشور به تقویت ثبات و امنیت در منطقه و خلیج فارس کمک می‌کند.

وی افزود: ایران بارها اعلام کرده است و دیروز هم بیان کرد که تصمیم گیرنده اساسی در ارتباط با سرنوشت یمن ملت یمن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در مذاکرات دیروز تأکید شد، ایران از روند آتش بس و تداوم آن در یمن حمایت می‌کند اما معتقد است که تحقق آتش بس پایدار در گرو لغو کامل تحریم‌های یمن است.

کنعانی با بیان اینکه محاصره انسانی یمن باید به صورت کامل لغو شود، تاکید کرد: تا زمانی که محاصره ۲۰ میلیون یمنی ادامه یابد، نمی‌تواند صلح و ثبات ایجاد شود.

ارتباط ما با همه طرف‌های سیاسی عراق برقرار است

وی همچنین در واکنش به تحولات عراق، گفت: ارتباط ما با همه طرف‌های سیاسی عراق برقرار است و نقش ایران در ارتباط با طرف‌های عراقی به شکل گیری روند آرامش در این کشور کمک کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران حتماً در این ارتباط نقش کمک کننده و سازنده خود را ایفا می‌کند. البته ایران پیام به اشخاص و افراد ندارد و نگاه ایران به کلیت عراق است.

کنعانی در واکنش به استمرار بازداشت غیرقانونی شهروندان ایرانی در آرژانتین، گفت: اتهامات مطرح شده بی اساس و بی پایه است و تاکنون هیچ مدرک و سند و دلیلی دال بر ارتکاب جرم ارائه نشده است.

وی همچنین در واکنش به مواضع برخی از رسانه‌های آذربایجانی، گفت: فارغ از آنچه در مطبوعات و رسانه‌ها از سوی افراد و اشخاصی مواضعی نقل می‌شود که می‌تواند در پاره‌ای از موارد سازنده نباشد. در سایه وجود اراده سیاسی مشترک بین مقامات ایران و آذربایجان در عالی‌ترین سطوح و دیدگاه رهبر معظم انقلاب و رؤسای جمهور این اراده سیاسی بین دو کشور وجود دارد که فضای روابط را در فضای آرام و سازنده و رو به جلو به گونه‌ای مدیریت کنند که مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف روز به روز گسترش یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تحولات حوزه قفقاز جنوبی همواره برای ایران مهم است و دیدگاه‌های خود را به صورت شفاف، صریح و در عالی‌ترین سطوح مطرح کردیم.

همکاری ایران با روسیه همه‌جانبه و متنوع است

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، گفت: همکاری ایران با روسیه همه جانبه و متنوع است و با توجه به وجود منافع مشترک در بین دو کشور و وجود اراده سیاسی در عالی‌ترین سطوح برای تقویت همکاری‌ها، این همکاری‌ها استمرار و تقویت خواهد شد.

وی افزود: همکاری‌های ایران و روسیه جدید نیست بلکه در چارچوب مناسبات طبیعی ایران و روسیه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سفر وزیر خارجه ایران به مسکو غیر از پیامی که از سوی یک کشور اروپایی در موضوع بحران اوکراین منتقل شد، فرصتی بود که موضوعات دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد حاجی ایرانی در بند عربستان، گفت: موضوع شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان، یکی از موضوعات مهم در دستور کار است و همواره مورد پیگیری قرار داشته است و همچنان در دستور کار است و هم سازمان حج و زیارت با جدیت موضوع رو پیگیری کرد و هم وزارت امور خارجه از ابتدای ساعات بازداشت این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

رئیسی در نشست سران شانگهای شرکت می‌کند

کنعانی گفت: رئیس‌جمهور در نشست سران شانگهای شرکت خواهد کرد. این نشست قرار است ۲۴ و ۲۵ شهریور به میزبانی ازبکستان برگزار شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77791

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});