• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
طی یکساله دولت سیزدهم صورت گرفت

صادرات بیش از ۳ میلیارد دلار از آذربایجان غربی

  • کد خبر : 77794
  • 14 شهریور 1401 - 14:30
صادرات بیش از ۳ میلیارد دلار از آذربایجان غربی
یاز اکو - مدیرکل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۱۵ میلیون و ۴۱۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، عبدالحمید سرتیپی امروز ۱۴ شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد بازرگانی خارجی استان گفت: طی یک سال گذشته ۱۵ میلیون و ۴۱۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

عمده کالاهای صادراتی و کشورهای هدف

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی از استان شامل سیب، کنسانتره، هندوانه، میله های آهنی یا فولادی، کف پوش، پلی اتیلن، مفتول، آلیاژهای آلومینیوم و غیره می باشد که عمدتاً به کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، آذربایجان، امارات متحده عربی، سوریه صادر شده است.

سرتیپی تصریح کرد: در بازه زمانی یاد شده ۶۹۹ تن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۳ میلیون دلار وارد کشور شده است که عمده کالاهای وارداتی به کشور چوب اره شده، اجزا و قطعات تریلرها و نیمه تریلرها، لاستیک، بلبرینگ و غیره که عمدتاً از کشور های ترکیه، چین، اسلواکی، آلمان، روسیه و ایتالیا جهت تأمین نیازهای بخش تولید و اصناف وارده کشور شده اند.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته ۴۶۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر و ۸۱۴ فقره کارت بازرگانی موجود نیز تمدید شدند. همچنین ۱۴ هزار و ۷۲۵ فقره کارت مرزنشینی برای مناطق مرزی استان جهت انجام مراودات مرزی صادر و ۱۳ هزار و ۲۸۳ فقره نیز تمدید گردیدند.

سرتیپی به اقدامات انجام شده در خصوص سامانه جامع تجارت در استان اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع ایجاد و راه اندازی سامانه های الکترونیکی هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز، و با مدنظر قرار دادن بند ۲۳ سیاستهای اجرایی اقتصاد مقاومتی با موضوع شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار و مصوبات ستاد تنظیم بازار، رصد کالا در زنجیره تجاری کشور همزمان با سطح کشور در استان راه اندازی گردید.

وی عنوان کرد: کلیه فعالین تجاری اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان می بایست براساس پروانه فعالیت معتبر در سامانه نسبت به اخذ نقش و ثبت کلیه اطلاعات خرید و فروش خود تا حلقه آخر زنجیره فروش اقدام نمایند.

سرتیپی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ قلم کالا شامل: کالاهای اساسی (برنج ، قند ، شکر ، روغن ، حبوبات و…)؛ محصولات آرایشی بهداشتی ، مواد پروتئینی ، محصولات نفت گاز پتروشیمی، لوازم التحریر، کیف و کفش، لوازم یدکی، لوازم خانگی و… در سامانه یاد شده مشمول ثبت اطلاعات به تفکیک خرید و فروش می باشند که تا کنون تعداد ۲۱ هزار مرکز نگهداری کالا در سامانه ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});