• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

مالیات بر حقوق تغییر می‌کند؟

  • کد خبر : 77828
  • 15 شهریور 1401 - 8:45
مالیات بر حقوق تغییر می‌کند؟
یاز اکو - هنوز هیچ خبری از قطعی شدن افزایش حقوق‌ها برای سال ۱۴۰۱ نیست، اما در صورتی که این اتفاق بیفتد و حقوق‌ها افزایش یابند، آیا مبنای محاسبه مالیات‌ برحقوق نیز تغییر خواهد کرد؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ قرار است حقوق کارکنان دولت افزایش یابد، این افزایش مالیات بر حقوق را نیز تغییر می‌دهد؟

به صورت مشخص در هفته‌های گذشته صحبت از آن است تا در قالب لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت افزایش یابد.

انتظار می‌رود این افزایش برمنبای ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری صورت بگیرد و شامل حال کارکنان شاغل و بازنشسته غیر حداقلی بگیر شود.

مطابق این ماده قانونی ضریب افزایش حقوق کارکنان غیر حداقلی بگیر باید به اندازه نرخ تورمی باشد که در انتهای سال از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

بانک مرکزی برای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نرخ تورم را حدود ۴۰ درصد اعلام کرد اما حقوق این گروه از کارکنان دولت فقط ۱۰ درصد بود. این اتفاق در کنار به ثمر رسیدن اعتراضات بازنشستگان سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی برای افزایش سی و هشت درصدی حقوق باعث شد تا دولت درصدد ترمیم حقوق کارکنان خود برآید.

مالیات بر حقوق هم تغییر می‌کند؟

هرچند هنوز هیچ خبری از قطعی شدن افزایش حقوق‌ها نیست، برای بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز احکام جدیدی صادر نشده است و در مورد کارکنان دولت نیز صحبت در حد لایحه اصلاحیه بودجه مطرح است.اما در صورتی که این اتفاق بیفتد و حقوق‌ها افزایش یابند، آیا مبنای محاسبه مالیات‌ها نیز تغییر خواهد کرد؟

مطابق مقررات مالیاتی، برای حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان همیشه سقف معافیت مالیاتی وجود دارد که هر سال بر اساس قانون بودجه همان سال تغییر می‌کند.

در مواد ۸۲ و ۸۳ از قانون مالیات‌های مستقیم راجع به مالیات حقوق اینطور آمده است: درآمد اشخاص حقیقی که در خدمت شخص دیگر قرار دارند و از طریق تسلیم نیروی کارشان، شاغل محسوب می‌شوند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است، این مالیات براساس خالص دریافتی و کسر معافیت‌های مالیاتی محاسبه می‌شود.

برای سال ۱۴۰۱ سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان، شش میلیون و هفتصد و بیست هزار تومان اعلام شده است و برابر آنچه که در قانون آمده است به درآمد مازاد از ده درصد تا سی درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

از آنجا که سقف معافیت‌های مالیاتی تابعی از قانون بودجه سالیانه هستند و تکلیف این معافیت‌ها یک بار در زمان تصویب بودجه مشخص شده است، در صورت افزایش حقوق کارکنان دولت نباید تغییر در مبنای محاسبه مالیات‌ بر حقوق‌ها ایجاد شود، مگر آنکه دولت در لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۱ قصد تغییر آستانه‌های مالیاتی را نیز داشته باشد.

تنها اتفاقی که ممکن است که بعد از افزایش حقوق کارکنان دولت بیفتد این است که در نتیجه تغییرات جدید وصولی ‌های دولت از محل مالیات بر حقوق افزایش یابد.

به بیان دیگر چنانچه دولت بپذیرد تا حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته نیز به اندازه کارگران شاغل و بازنشسته سی و هشت درصد افزایش یابد، سطح درآمد این افراد آنقدر تغییر خواهد کرد که مالیات بر حقوق آنها از ده درصدبه پانزده یا بیست درصد و حتی بیشتر افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77828

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});