• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

کاهش ۱۹.۲ واحد درصدی رشد بخش ساختمان، کشاورزی همچنان منفی است!/ رشد نفت و گاز مثبت اما کمتر از قبل

  • کد خبر : 78701
  • 22 شهریور 1401 - 10:45
کاهش ۱۹.۲ واحد درصدی رشد بخش ساختمان، کشاورزی همچنان منفی است!/ رشد نفت و گاز مثبت اما کمتر از قبل
یاز اکو - بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی بخش‌های ساختمان و کشاورزی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، منفی بوده است. همچنین رشد اقتصادی محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) از بهار سال گذشته کاهش ۳.۱واحد درصدی را ثبت کرده اما رشد اقتصادی بدون نفت با افزایش ۰.۳واحد درصدی نسبت به بهار سال گذشته از ۴درصد به ۴.۳درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین؛ بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی بدون نفت (به قیمت بازار) با افزایش ۰.۳ واحد درصدی از ۴ درصد در بهار سال گذشته به ۴.۳درصد در سه ماهه ابتدایی امسال رسیده و در مقابل رشد اقتصادی با نفت (به قیمت بازار) با کاهشی محسوس در این بازه زمانی با کاهش ۳.۱ واحد درصدی از ۶.۹ درصد به ۳.۸ درصد رسیده که نشان‌دهنده رشد کمتر درآمدهای نفتی کشور نسبت به سال گذشته است.

بر این اساس، رشد اقتصادی در گروه کشاورزی از منفی ۵.۱ درصد در بهار ۱۴۰۰ به منفی ۰.۸ درصد رسیده است، بنابراین اگرچه رشد اقتصادی این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴.۳ واحد درصدی را تجربه کرده، اما همچنان منفی است.

در مقابل رشد اقتصادی گروه صنایع و معادن با کاهش ۹.۵واحد درصدی از ۱۳.۷ درصد در بهار سال گذشته به ۴.۲درصد در بهار امسال رسیده است.

رشد اقتصادی در گروه صنایع و معادن بدون نفت شاهد کاهش بوده و از ۷.۱درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۶درصد در بهار امسال رسیده است. رشد بخش استخراج نفت و گاز طبیعی هم از ۲۷.۴درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۱.۱درصد در بهار ۱۴۰۱ رسیده است که این کاهش رشد بخش نفتی اثر خود را در رشد اقتصادی با و بدون نفت هم نشان داده است.

در شرایطی که در بهار سال گذشته رشد اقتصادی با نفت ۲.۹واحد درصد از رشد اقتصادی بدون نفت بیشتر بود، در بهار سال جاری رشد اقتصادی با نفت به اندازه ۰.۵واحد درصد از رشد اقتصادی بدون نفت کمتر بوده است.

کاهش شدید رشد اقتصادی ساختمان

اما یکی از زیربخش‌های صنعت که با کاهش شدید رشد اقتصادی مواجه شده، بخش ساختمان بوده است. رشد اقتصادی این بخش از ۱۵.۳ درصد در بهار سال گذشته با کاهش ۱۹.۲واحد درصدی به منفی ۳.۹درصد رسیده است.

در مقابل گروه خدمات اگرچه کم، شاهد افزایش رشد اقتصادی بوده است؛ بر این اساس، رشد اقتصادی این گروه از ۳.۸درصد در بهار ۱۴۰۰ با افزایش ۰.۱واحد درصدی به ۳.۹درصد در بهار امسال رسیده است.

از سوی دیگر، بررسی رشد اقتصادی از سمت مخارج و به تفکیک اجزای هزینه نهایی نشان می‌دهد که هزینه مصرف نهایی خصوصی (هزینه تمامی بخش‌ها به جز هزینه‌های دولتی) از ۷.۸درصد در بهار سال گذشته به ۱۱.۲درصد در بهار امسال افزایش یافته است. در مقابل اما، هزینه مصرف نهایی دولت در همین بازه زمانی از ۵.۴درصد، کاهش ۰.۹واحد درصدی را تجربه کرده و به ۴.۵درصد در بهار امسال رسیده است.

کاهش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است و از ۱۱درصد در بهار ۱۴۰۰ به منفی ۰.۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ رسیده است. بنظر می‌رسد کاهش ۱۹.۴واحد درصدی رشد بخش ساختمان و رسیدن این شاخص از ۱۵.۴درصد در بهار سال گذشته به منفی ۴ در بهار امسال، تاثیر بسزایی در روند کاهشی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داشته است.

کاهش صادرات و واردات کالا و خدمات

همچنین در بخش صادرات و واردات کالا و خدمات نیز کاهش رشد را شاهد هستیم. رشد اقتصادی به تفکیک اجزای هزینه نهایی در بخش صادرات از ۱۶.۹درصد در بهار سال گذشته به منفی ۹.۷درصد در بهار امسال و در بخش واردات از ۴.۶درصد در بهار سال گذشته به منفی ۱۴.۶درصد در بهار امسال کاهش یافته است.

بنابراین در مجموع هر چند رشد اقتصادی کشور به مدد مخارج نهایی بخش خصوصی و دولتی مثبت بوده، اما بخش سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی در بهار امسال وضعیت مناسبی نداشته است. رشد منفی بخش کشاورزی هم در تداوم نرخ‌های رشد منفی تمام فصول سال گذشته موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});