• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

ساخت سکونتگاه‌ها بر روی گسل‌، ایران را جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز قرار داده است

  • کد خبر : 78735
  • 22 شهریور 1401 - 13:15
ساخت سکونتگاه‌ها بر روی گسل‌، ایران را جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز قرار داده است
یاز اکو - کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور گفت: قرارگیری بسیاری از شهرها و مراکز جمعیتی، سکونتگاه‌ها و تاسیسات انسانی بر روی گسل‌ یا در مجاورت آنها، ایران را به عنوان یکی از ۱۰ کشور حادثه خیز جهان قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، محمدرضا ابراهیم پور، روز سه شنبه در مراسم نصب دستگاه شتابناک در روستای «ترک» شهرستان میانه افزود: داشتن یک شبکه متراکم از دستگاه های شتابنگار و لرزه نگار مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌هاست و بدون یک شبکه متراکم، امکان مطالعه زمین‌لرزه‌ها فراهم نمی‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به توسعه شبکه شتابنگاری زلزله در آذربایجان شرقی، شناخت دقیقی از گسل‌های فعال و رعایت فاصله سازه‌ها از آنها وجود ندارد بنابراین رعایت استانداردها و ضوابط اجرای آیین نامه ۲۸۰۰ باید مورد توجه دستگاهای اجرایی و نظارتی در استان قرار گیرد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور با بیان اینکه گسل‌ها از پدیده‌های مهم ژئومورفولوژیکی هستند که از حرکات تکنونیکی ناشی می‌شوند، گفت: گسل ها با فعالیت و حرکات خود علاوه بر اینکه می‌توانند زمین‌لرزه ایجاد کنند، باعث جابجایی عمودی یا افقی مناطق ‌شده و اثرات تخریبی زیادی را روی ساختمان‌ها و سایر تاسیسات برجای می گذارند.

ضرورت شناسایی نقاط پرمخاطره و با ریسک بالای زلزله 

ابراهیم پور، با بیان اینکه وقوع زلزله اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد، ادامه داد: باید نقاط پرمخاطره و با ریسک بالای زلزله را شناسایی کرد و با عملیاتی کردن برنامه‌های مدیریت کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در سیاست‌ها و برنامه ریزی های شهری، اقدامات پیشگیرانه را به منظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از زلزله انجام داد.

وی یادآوری کرد: بر این اساس ضروری است دولت و مردم پیشگیری از زلزله را جدی بگیرند و این مهم نیازمند ایجاد فرهنگی غنی و باورسازی در بین تک تک افراد جامعه بوده که با آموزش تحقق می یابد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور گفت: مقاوم سازی و افزایش ایمنی اگر با قاطعیت و سنجیده انجام شود به مرور تبدیل به یک جریان همه گیر می شود بنابراین باید آن را به طور جدی دنبال کرد و مقاوم سازی مراکز دولتی، خانه های روستایی، اماکن عمومی، مدارس و بیمارستان ها را در اولویت قرار داد.

ابراهیم پور، با بیان اینکه دولت نیز از طریق سازمان های دولتی با نظارت بر اجرای صحیح نقشه های مهندسی و یکسان سازی مهندسین طراح و ناظر و نظارت جدی بر امور اجرایی آنها می تواند به پیشگیری از خسارات جبران ناپذیر زلزله کمک کند، افزود: توجه به بیمه در ساختمان به منظور جبران سریع خسارات و استانداردسازی نیز امری ضروری است.

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های صنعتی و مهم که نقش به سزایی در توسعه کشور ایفا کرده و سرمایه گذاری های کلان اقتصادی در طرح های مختلف عمرانی و گسترش قطب های صنعتی داشته است باید خطر زمین لرزه در استان و شهرهای مهم آن مانند تبریز، مراغه، مرند و میانه که دارای پتانسیل لرزه خیزی بیشتری هستند را با توسعه شبکه شتابنگاری زلزله مورد توجه ویژه قرار دهد.

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بخش قابل توجهی از تبریز را تشکیل می‌دهند

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور با بیان اینکه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بخش قابل توجهی از تبریز و سایر شهرهای کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: اگر زلزله‌ای در تبریز رخ دهد، امکان امدادرسانی به ساکنان بافت فرسوده به حداقل می رسد بنابراین با اجرای طرح های تشویقی باید فرهنگ مقاوم سازی، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده مورد توجه مردم و مدیران شهری قرار گیرد.

ابراهیم پور، ادامه داد: با توجه به اینکه خطرات زلزله به طور همزمان و یکسان متوجه بخش های خصوصی و عمومی می شود با تشریک مساعی این دو بخش، ضمن تقویت حرکت برای کاهش خطرات احتمالی موجب جلب حمایت بیشتر منابع دولتی می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت بخش عمده ای از سازه های مهم و حیاتی را در اختیار دارد که از نظر لرزه ای نیز آسیب پذیر هستند، می تواند در این حرکت که به مقاوم سازی و ایمنی لرزه ای منتهی می شود، نقش اصلی و محوری را بر عهده بگیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78735

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});