• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
3

افت کیفیت لوازم خانگی، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری

  • کد خبر : 74616
  • 23 مرداد 1401 - 10:00
افت کیفیت لوازم خانگی، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری
یاز اکو - دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با تاکید بر اینکه این انجمن به دنبال افزایش قیمت نیست، قیمت گذاری دستوری را آفتی برای صنعت لوازم خانگی برشمرد که منجر به کاهش کیفیت تولیدات خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «عباس هاشمی» در نشست خبری افزود: قیمتگذاری دستوری فعالیت‌های تولیدی را دچار اختلال کرده است و ما بارها این موضوع را به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت صمت منعکس کرده‌ایم.

وی گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید و نرخ خدمات پیمانکاری، افزایش قیمت محصولات باید اتفاق می‌افتاد اما دولت به دلیل مشکلات معیشتی مردم به‌دنبال قیمت گذاری دستوری است، اما همین مساله منجر به کاهش سرعت تولید خواهد شد.

این مقام صنفی ادامه‌ داد: در ادامه شاهد کمبود کالا در بازار خواهیم بود، افزایش قیمت اتفاق افتاده و قاچاق توسعه خواهد یافت.

افزایش قیمت کالا موجب کاهش کیفیت تولیدات می شود

هاشمی اظهار داشت: با توجه به تکلیف افزایش قیمت کالا، سبب می‌شود برخی واحدها به سمت کاهش کیفیت تولیدات و استفاده از قطعات کم‌کیفیت بروند که این مساله به ضرر تولید، مصرف‌کننده و صادرات است.

وی خاطرنشان کرد: امروز کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع قیمت‌گذاری دستوری ورود کرده است و انجمن نیز با همکاری این کمیسیون و دانشگاه شریف به دنبال راه حل علمی برای برون رفت از آثار منفی آن است.

هاشمی تاکید کرد: راهکار انجمن برای برون رفت از آثار منفی قیمت‌گذاری دستوری همان شیوه های آزموده شده در جهان و تعیین قیمت در بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور قانون ضد انحصار وجود دارد و لوازم خانگی نیز کالای انحصاری نیست، باید اجازه داد فضای رقابتی در این صنعت و بازار آن شکل بگیرد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآور شد: در حالی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضوابطی داشته و به تولید کننده اجازه داده محصولات خود را با ۱۷ درصد سود بفروشد، حال چگونه است که برخی اقلام لوازم خانگی فقط اجازه ۱۰ درصد افزایش قیمت یافته‌اند؟

وی تاکید کرد: نه این انجمن و نه تولیدکنندگان موافق گران شدن کالاها نیستند، زیرا به دلیل شرایط رکود نمی توانند سودی از این شرایط ببرند، بنابراین باید اجازه داد تولید کننده همگام با تورم بتواند نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کند.

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری لوازم‌خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین در پاسخ به ایرنا درخصوص توسعه صادرات لوازم‌خانگی، میزان متوسط سالیانه صادرات را حدود ۳۰۰ میلیون دلار برشمرد و گفت: صادرات نمی‌تواند یک‌شبه اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: صادرات نیازمند تولید باکیفیت، بازار خوب، رقابت در فضای سالم و فعالیت‌های اقتصادی پایدار است و ما نیز به دنبال صادرات پایدار هستیم.

هاشمی گفت: صادرات پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که قوانین درستی اعمال شود، اما با سیاست‌های سرکوب قیمتی نمی‌توان توفیقی در صادرات یافت، زیرا مانع بهبود کیفیت، اضافه‌دن امکانات و آپشن‌های جدید وغیره خواهد شد.

انبارها پُر از لوازم‌خانگی است

در این جلسه سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز گفت: قیمتگذاری دستوری محصولات در شرایطی انجام می‌شود که در یک سال گذشته شاهد افزایش قیمت نهاده‌های تولید، برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی (۶ برابر افزایش)، افزایش هزینه‌های حمل (۲ بار در سال گذشته)، افزایش قیمت ای. بی. اس، ورق‌ها و غیره بودیم.

«محمود قهاری» بیان‌داشت: در حالی که شرکت‌ها متقاضی ۳۵ تا ۴۰ ردصد افزایش قیمت بودند، اما در نهایت سازمان حمایت فقط با ۱۰ درصد افزایش موافقت کرد.

وی گفت: حتی اگر قیمت‌ها تا ۴۰ درصد افزایش می‌یافت، شرکت‌ها به دلیل رقابت موجود آن را اعمال نمی‌کردند.

سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خاطرنشان‌کرد: ‌اکنون تولید زیادی از سوی شرکت‌های مختلف ناجام شده و انبارها مملو از لوازم‌خانگی است.

انکار فروش مدت‌دار از سوی شرکت‌ها

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن فروش مدت‌دار لوازم‌خانگی از سوی برخی شرکت‌ها مشابه اقدام خودروسازان، تصریح‌کرد: شاید یک شرکت درخصوص یکی از محصولات خود چنین اقدامی را انجام داده باشد، اما زیرمجموعه این انجمن نیست و با این اقدام به‌شدت مخالفیم.

قهاری همچنین تاکید کرد: هرچند قیمت‌های دستوری برای کالاهای تولیدی داریم، اما یک تولیدکننده واقعی هیچ‌گاه تولید را متوقف نکرده و کارگران را بیکار نمی‌کند.

وی افزود: در این شرایط، شرکت‌ها با کاستن از سود خود، فروش اقساطی کالاها و دیگر روش‌ها، مقاومت می‌کنند و شرکت‌هایی سراغ داریم که برخی کالاها را با زیان می‌فروشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74616

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});