• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

اجرای عملیات سرشاخه کاری در ۷۰ هکتار از باغات گردوی کلیبر

  • کد خبر : 79176
  • 26 شهریور 1401 - 11:30
اجرای عملیات سرشاخه کاری در ۷۰ هکتار از باغات گردوی کلیبر
یاز اکو - مدیر جهادکشاورزی کلیبر گفت: تاکنون در حدود ۷۰ هکتار از باغات گردو شهرستان عملیات سرشاخه کاری و تعویص ارقام انجام گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، سیاوش حضوری، در خصوص وضعیت تولید گردو در این شهرستان، اظهار کرد: محصول گردو با سطح زیرکشت ۳۵۰ الی ۴۰۰ هکتار از باغات کلیبر، محصول غالب این شهرستان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قدمت تولید گردو در این منطقه، افزود: اصلی ترین چالشی که در بحث تولید گردو در کلیبر مواجه بودیم، معضل خسارت محصول در اثر سرمای دیررس بهاره بود. در راستای حل این معضل، شناسایی ارقام جدید و متناسب، مقاوم به سرما و دیرگلده انجام گرفت.

وی با بیان این‌که اغلب ارقام دیرگل جزو ارقام وارداتی هستند، ادامه داد: استفاده از این ارقام جدید دیرگلده در احداث باغات جدید گردو در حال انجام بوده و علاوه بر آن، تعویص رقم باغات قدیمی گردو در شهرستان نیز از سال ۹۲ آغاز شده است.

حضوری گفت: پیش از این سال، پیوند در درختان گردو به سختی موفقیت آمیز بود اما پس از دستیابی محققان به دانش آن، برای نخستین بار عملیات سرشاخه کاری و تعویض رقم درخت گردو در کلیبر اجرایی شد.

فواید این عملیات

وی در خصوص فواید این عملیات، اظهار کرد: تعویض رقم درخت گردو علاوه بر جلوگیری از خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره، با کاهش قد درخت، برداشت محصول آسان شده و کیفیت میوه بالا می‌رود؛ هم‌چنین افزایش نسبت مغز به پوست، فراوری خوب و حفظ رنگ محصول نیز از دیگر فواید سرشاخه کاری درختان گردو است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79176

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});