• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
با برگزاری نشست اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان؛

آغاز فصل نوینی از روابط تجاری و اقتصادی میان تبریز و قازان

  • کد خبر : 79386
  • 28 شهریور 1401 - 9:15
آغاز فصل نوینی از روابط تجاری و اقتصادی میان تبریز و قازان
یاز اکو - در نشست اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان بر آغاز فصل نوینی از روابط تجاری میان تبریز و قازان تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، نشست اقتصادی و تجاری استان آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان با حضور رییس جمهور تاتارستان، مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی دو طرف در تبریز برگزار شد.

روابط بانکی دو کشور باید بهبود یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این نشست گفت: با توجه به سابقه تاریخی بین دو کشور اکنون وضعیت تجاری خوبی را شاهد نیستیم و حجم تجارت بین دو کشور در سطح خوبی نیست چرا که ما دوست داریم تفاهم‌نامه‌هایی امضاء کنیم که منتج به نتیجه باشد اما متأسفانه فرصت‌های طلایی ملت دو کشور را از دست می‌دهیم.

یونس ژائله ادامه داد: با توجه به گستردگی بازار ایران در منطقه خاورمیانه و دسترسی به بازارهای آفریقا، استفاده از بازار روسیه فرصت بزرگی است و اتاق بازرگانی با قدمتی بیش‌از ۱۰۰ سال، می‌تواند با فراهم کردن بستر مناسب برای تهیه نقشه راه بین دو کشور، نقش مهمی در بازار ۱۸۰ میلیارد دلاری در خاورمیانه ایفا کند.

وی همچنین یادآور شد: ما سرمایه‌گذارانی داریم که تمایل دارند در بخش کشاورزی و تولید محصولات فراسرزمینی سرمایه‌گذاری کنند که می‌توان از ظرفیت این تجّار برای صادرات به کشورهای پاکستان، عراق و سایر کشورهای منطقه با نیاز ۳۰۰ میلیون نفری به مواد غذایی استفاده کرد؛ ما در این زمینه نیازمند ایجاد یک شرکت لجستیکی مشترک بین دو کشور و همچنین خط کشتیرانی مشترک از بندر انزلی یا آستارا تا ماخاچ قلعه هستیم.

ژائله با اشاره به مشکلات موجود در روابط بانکی دو کشور اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم این‌که روسیه نیز در شرایط تحریم قرار دارد، الزام بانک‌های این کشور نسبت‌به برخی موضوعات بانکی تعجب‌آور است؛ درحالی‌که ما باید برای توسعه‌ی روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور، روابط بانکی خود را سهل تر کنیم تا بتوانیم تبادل ریال و روبل را گسترش دهیم.

وی در خاتمه تأکید کرد: همه این موضوعات در صورتی محقق می‌شود که رئیس‌جمهوری تاتارستان نسبت‌به تشکیل کارگروه مشترک بین آذربایجان شرقی و تاتارستان اقدام کرده و اعضای مشترک و فعال برای برقراری روابط بین دو کشور مشخص شود.

توسعه روابط تبریز و قازان، موتور محرک همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه

استاندار آذربایجان شرقی در این نشست اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور تاتارستان فرصت گران‌بهایی در اختیار ما قرار داد تا عرصه‌های همکاری اقتصادی و فرهنگی آذربایجان شرقی و تاتارستان را مرور کنیم.

عابدین خرّم ادامه داد: آذربایجان شرقی و جمهوری تاتارستان نقاط تحول‌ساز و تجارت محور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به شمار می‌روند و لذا توسعه روابط تبریز و قازان موجب تحول در همکاری‌های راهبردی میان تهران و مسکو بوده و فصل نوینی از روابط تجاری، فرهنگی و اقتصادی آغاز خواهد شد.

وی افزود: ما در شرایط موجود که تحریم‌های ظالمانه آمریکا وجود دارد، محکوم به مودت و تحکیم روابط هستیم و در میان کوران دشمنی‌ها باید دوشادوش یکدیگر پیشرفت‌های چشمگیری را حاصل کنیم.

خرّم با تأکید بر ضرورت افزایش و ارتقاء روابط تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: تعامل حداکثری با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی بوده و باید تلاش کنیم با شناسایی ظرفیت‌های مناسب و تبدیل این ظرفیت‌ها به فرصت‌های عملی، کارهای مشترکی انجام دهیم.

وی همچنین گفت: طراحی نقشه راه و ایجاد کریدور ارتباطی در قالب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات مبادلات کالا، موضوعات زیرساختی و تعرفه گمرکی برای تسهیل در امور تجّار و بازرگانان، برقراری و افزایش پروازهای مستقیم تبریز – قازان، تأمین فضای تولید و تسهیلات ترجیحی در زمینه لوازم خانگی، قطعه سازی، صنایع فولادی، بتنی، محصولات یو پی وی سی، شیشه، مواد غذایی، شکلات، خشکبار، انرژی، نفت و پتروشیمی، تحقق کشت فراسرزمینی، تأمین پروتئین و نهاده‌های دامی میان طرفین، همکاری در زمینه پول مجازی و ماینینگ با در نظر گرفتن مقررات دو کشور، ایجاد شهرک‌ها و نواحی مشترک صنعتی‌، سرمایه‌گذاری شرکت‌های تاتارستان در منطقه ارس و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این منطقه، توسعه توریست درمانی و ایجاد فضای مشترک گردشگری، مشارکت در توسعه اکوسیستم نوآوری میان طرفین، ایجاد فضای اشتراکی تولید با شرکت‌های تاتارستان جهت حضور در بازار سی آی اس، ایجاد تکنولوژی و ایده‌های فن محور با همکاری علمی میان استارتاپ های تاتارستان و آذربایجان شرقی از جمله پیشنهادات ما برای افزایش روابط بین دو کشور است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که بار اصلی تولید در آذربایجان شرقی بر دوش بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است، تأکید کرد: هدف همه مسئولین دولتی، حمایت و پشتیبانی از تولید است و کارآفرینان این خطه مفتخر به رونق فضای تولید و ایجاد فرصت‌های امیدآفرین در راستای پیشرفت استان هستند.

هدف از سفر دو روزه، تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی است

رئیس جمهور تاتارستان نیز طی سخنانی گفت: هدف ما از این سفر، تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و ایجاد فضای جدید بین دو کشور است و ما بر روی تقویت روابط دو طرف اهمیت زیادی قائل هستیم چرا که ایران و تاتارستان اشتراکات فرهنگی و اقتصادی و همچنین تجربه همکاری دوجانبه زیادی دارند.

رستم مینیخانوف ادامه داد: تاتارستان ظرفیت‌های خوبی از جمله محصولات پتروشیمی، ماشین‌سازی، دانش بنیان، کشتی‌سازی، خودروسازی، کنترل فرآیندهای تولیدی، بهداشت، همکاری بین اتاق‌های بازرگانی، عرضه محصولات لجستیکی و مسائل فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی و گردشگری دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بحث ازسرگیری تبادل کالا از کریدور شمال به جنوب بسیار حائز اهمیت است چراکه این امر موجب پیوستن مراکز تولیدی تاتارستان به زنجیره تولید از طریق مسیر دریایی و سپس بنادر شمالی ایران می‌شود که با فعال‌سازی این مسیر فرصت خوبی برای ارسال محصول به ایران و سایر کشورها فراهم خواهد شد.

رئیس‌جمهور تاتارستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاتارستان یکی از پیشرفته‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین مناطق روسیه از نظر اقتصادی است، گفت: در بین مزایای رقابتی تاتارستان می‌توان به موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، نیروی انسانی ماهر و متخصص در مراکز صنعتی، ساخت خودرو، هلی‌کوپتر، هواپیما، کشتی، کمپرسور و تقویت‌کننده فشار گاز، ابزار، محصولات پزشکی، کشاورزی و … اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});