• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

ترکیه برای دومین ماه متوالی نرخ بهره را کاهش داد

  • کد خبر : 79961
  • 01 مهر 1401 - 15:30
ترکیه برای دومین ماه متوالی نرخ بهره را کاهش داد
یاز اکو_بانک مرکزی ترکیه سیاست کلیدی خود را پس از کاهش 100 واحدی در ماه گذشته، این ماه نیز نرخ بهره را از 13 درصد به 12 درصد کاهش داد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت، بیشتر تحلیلگران انتظار داشتند که بانک مرکزی در نشست کمیته سیاست پولی (MPC) خود در ۲۲ سپتامبر، نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

این بانک در بیانیه‌ای که پس از نشست MPC منتشر شد، گفت: کمیته انتظار دارد روند کاهش تورم در پشت اقدامات اتخاذ شده و قاطعانه برای تقویت پایدار قیمت‌ها و ثبات مالی همراه با حل مناقشه منطقه‌ای جاری آغاز شود.

بر اساس این بیانیه، افزایش تورم ترکیه ناشی از اثرات تاخیری و غیرمستقیم افزایش هزینه‌های انرژی ناشی از تحولات ژئوپلیتیکی و شوک‌های منفی قوی عرضه است.

قیمت‌های مصرف‌کننده ترکیه در ماه آگوست نسبت به جولای ۱٫۴۶ درصد افزایش یافت و نرخ تورم سالانه را از ۷۹٫۶ درصد به ۸۰٫۲ درصد رساند.

در آخرین برنامه میان مدت، دولت پیش بینی کرده است که تورم سالانه از ۶۵ درصد در پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۴٫۹ درصد در سال آینده و بیشتر به ۹٫۹ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.

علاوه بر این، شاخص‌های پیشرو برای سه ماهه سوم همچنان حاکی از کاهش شتاب فعالیت اقتصادی به دلیل کاهش تقاضای خارجی است.

بر این اساس، کمیته تصمیم به کاهش ۱۰۰ درصدی نرخ سیاستی گرفت و ارزیابی کرد که سطح به روز شده نرخ سیاستی در چشم انداز فعلی مناسب است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});