• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
در سمینار «بانک ها و بخش خصوصی: نقش ها و انتظارات» مطرح شد؛

سهم پایین آذربایجان شرقی از تسهیلات بانکی/ بانک های خصوصی به تعهدات خود عمل کنند

  • کد خبر : 80027
  • 02 مهر 1401 - 11:15
سهم پایین آذربایجان شرقی از تسهیلات بانکی/ بانک های خصوصی به تعهدات خود عمل کنند
یاز اکو - سهم پایین استان از تسهیلات بانکی و عدم عمل بانک های خصوصی به تعهدات خود از جمله موارد مطرح شده در سمینار «بانک ها و بخش خصوصی: نقش ها و انتظارات» بود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، نخستین سمینار « بانک ها و بخش خصوصی: نقش ها و انتظارات » با حضور معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی، جمعی از نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی، فعالان بخش خصوصی و روسای بانک های استان در محل اتاق تبریز برگزار شد.

گله مندی واحدهای تولیدی از بانک ها و تسهیلات ارائه شده

یونس ژائله در پنل اول سمینار با اشاره به گله مندی بسیاری از واحدهای تولیدی از بانک ها و تسهیلات ارائه شده توسط آن ها گفت: متاسفانه همکاری لازم از سوی بانک های خصوصی انجام نمی شود و از سوی دیگر بانک های استانی نیز اختیارات لازم را ندارند که باید به فکر بهبود وضعیت موجود و خروج از این وضعیت باشیم.

رییس اتاق تبریز با بیان اینکه نباید زمینه های فرار سرمایه گذاران از استان را فراهم کنیم، گفت: برخی بانک ها منابع آذربایجان شرقی را در خود استان مصرف نمی کنند که این امر جای سوال دارد.

وی ادامه داد: حجم نقدینگی موجود در استان متناسب با رشد نقدینگی کشور بالا نرفته است که این نوع عقب ماندگی استان در بحث اختصاص نقدینگی، عجیب و سوال برانگیز است.

ژائله با انتقاد از اختیارات پایین بانک های استانی و مدیران آن ها گفت: این اختیار باید به مدیران داده شود تا این افراد نیز متناسب با وضعیت موجود، تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: هزینه گندم در مدت کمی از چهار هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان افزایش یافت؛ همچنین درفاصله زمانی کمی شاهد افزایش قیمت دیگر مواد اولیه واحدهای صنایع غذایی نیز بودیم اما آیا نقدینگی این واحدها نیز به همین میزان افزایش یافته است؟

رییس اتاق تبریز با اشاره به وعده های رییس بانک مرکزی برای حل مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی گفت: متاسفانه این وعده ها به درستی عملی نشد و هم اکنون واحدهای تولیدی ما نیازمند تامین نقدینگی هستند.

ناترازی در سیستم بانکی با منابع محدود و متقاضیان زیاد

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی و رئیس بانک ملی استان نیز در این نشست با بیان اینکه اقتصاد کشور، اقتصاد بانک محور است، گفت: ۹۰ الی ۹۵ درصد تامین نقدینگی کشور از طریق سیستم بانکی انجام می شود.

عادل غلامی با اشاره به منابع محدودی که در اختیار سیستم بانکی است و از سوی دیگر، تعداد متقاضیان زیاد بانک ها گفت: این امر سبب ایجاد ناترازی در سیستم بانکی شده است.

وی در خصوص گزارش پنج ماهه سامانه بانک مرکزی گفت: ۵۴ درصد از منابع و ۶۰ درصد از تسهیلات مربوط به استان تهران بوده که نسبت مصارف به منابع در این استان، ۹۰ درصد است. استان های اصفهان و خراسان رضوی، مازندران، فارس و خوستان نیز در رده های بعدی قرار گرفته اند.

غلامی ادامه داد: در این میان استان آذربایجان شرقی، سه درصد منابع و دو درصد تسهیلات را به خود اختصاص داده و نسبت مصارف به منابع در آن ۷۰ درصد است. رتبه این استان در سهم تسهیلات، هفت و در سهم منابع، شش درصد است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی، سهم بانک های دولتی و غیردولتی از منابع را ۷۹ درصد و سهم بانک های خصوصی را ۲۱ درصد عنوان کرد و ادامه داد: همچنین سهم بانک های دولتی و نیمه دولتی از مصارف، ۹۶ درصد و بانک های خصوصی، چهار درصد است.

وی همچنین با اشاره به سهم تسهیلات اعطایی در بخش های اقتصادی طی پنج ماهه اول سال نیز گفت: سهم بخش صنعت و معدن، ۵۴ درصد، خدمات ۱۷ درصد، مسکن و ساختمان، ۱۰ درصد، بازرگانی، ۱۰ درصد و کشاورزی ۹ درصد بوده است.

بانک ها گاه دستورالعمل بانک مرکزی را به درستی اجرایی نمی کنند

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به عدم سازگاری برخی تصمیمات بانک مرکزی با شرایط حاکم بر استان ها، گفت: هم اکنون نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی افزایش یافته اما آنچه دیده می شود، سیاست های انقباضی بانک مرکزی است که این تصمیمات در برخی موارد هم‌راستا با تولید نیست.

وی افزود: دومین مشکل نیز در حوزه عمل است. گاه دستورالعمل بانک مرکزی با آنچه در بانک ها اجرایی می شود، سازگاری ندارد. بخش سوم از مشکلات نیز مربوط به بخش خصوصی می شود به طوری که این بخش تنها محل تامین منابع خود را معطوف به بانک ها می داند.

کلامی افزود: متاسفانه علاقه ای به تامین مالی از سوی منابع دیگری همچون بورس در بین مدیران واحدهای تولیدی وجود نداشته و فشار مضاعفی بر روی بانک ها اعمال می شود.

طولانی بودن زمان تخصیص ارز نیمایی مورد انتقاد بخش خصوصی

سید محمدرضا میر تاج الدینی نیز در این سمینار، پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی استان را سه درصد و بانک جهانی را ۳.۷ درصد عنوان کرده و گفت: برای رشد اقتصادی در حوزه صنعت برخی تهدیدات همچون قطع برق و گاز صنایع وجود داشته است اما بخش هایی همچون کشاورزی و خدمات دارای رشد مناسبی بوده اند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر همچنین اختصاص ارز نیمایی به بخش های صنعت، معدن و دیگر بخش ها را مناسب ارزیابی کرده و گفت: اما آنچه مورد انتقاد بخش خصوصی است، طولانی بودن زمان تخصیص ارز نیمایی است.

انتقاد از عدم تعهد بانک های خصوصی

روح الله متفکر آزاد نیز در این نشست گفت: امسال تلاش شد تا در بودجه سنواتی سهم استان را نسبت به دیگر استان ها افزایش دهیم که خوشبختانه این امر محقق شد.

نماینده مردم تبریز با انتقاد از عدم تعهد بانک های خصوصی در ارائه تسهیلات گفت: در کنار بانک های خصوصی، بانک های دولتی نیز همراه با یک بروکراسی سنگین کار خود را به پیش می برند.

وی با بیان اینکه امسال کسری بودجه از محل عدم تحقق فروش نفت نخواهیم داشت، گفت: میزان درآمد نفت ما به شکل واقعی برآورد شده است و ما مشکل تحقق منابع نخواهیم داشت.

انتظار تزریق منابع بانکی جدید نباید وجود داشته باشد

حسین فهیمی، معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: بانک مرکزی از ابتدای شکل گیری دولت، چندین چالش را تجربه کرده است که یکی از آن ها ناترازی بانک ها بوده که هم آثار کوتاه مدت و هم بلند مدت دارد که علت سیاست انقباضی بانک ها، دست گذاشتن بانک مرکزی بر روی ناترازی بانک ها است.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی نیز در این شرایط مزید بر علت شد، گفت: همچنین بسیاری از قوانین و مقررات نیز وضعیت جاری را تحریک کرد.

فهیمی با بیان اینکه باید در وضعیت فعلی، بنگاه های اقتصادی اولویت بندی شوند، گفت: بخش قابل توجهی از واحدهایی که تقاضای وام می کنند بنا به دلایلی، یا به کل ارزیابی نشده و یا ارزیابی درستی نشده اند.

وی افزود: در کنار تامین مالی از طریق بانک ها، بورس را نیز داریم. اگر به بحث سایر منابع مالی توجه نکنیم، سال های سال با مشکل تامین منابع مالی مواجه خواهیم بود.

فهیمی ادامه داد: انتظار اینکه پول جدید به منابع بانکی تزریق شده و بانک ها از پول جدید استفاده کنند، یعنی حرکت در مسیری که از سالیان قبل بوده، بنابراین انتظاری برای تخصیص پول جدید نداشته باشید.

وی وظیفه بانک مرکزی را در چنین شرایطی، نظارت بر تناسب در پرداخت مصارف به نسبت منابعی که از بانک به دست آورده است، دانست.

در این نشست برخی از فعالان اقتصادی استان و مسئولان دولتی نیز به بیان دیدگاه های خود در موضوع پنل پرداختند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});