وی با اشاره به آمار هتل‌‌‌ها و هتل آپارتمان‌‌‌ها خاطرنشان کرد: اکنون ۷۳ واحد اقامتی اعم از هتل و هتل آپارتمان در استان وجود دارد که با اضافه  شدن۳۲ مورد تعداد واحدهای اقامتی به بیش از ۱۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌‌‌دستی و گردشگری استان همچنین با اشاره به انتخاب شهرهای اسکو و اهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی یادآور شد: اسکو در حوزه باتیک و اهر در حوزه ورنی به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی انتخاب شده‌‌‌اند و در تلاش هستیم شهرهای ممقان در حوزه سوزن دوزی، زنوز در رشته سفال و سردرود در تابلو فرش را به عنوان شهر نمونه گردشگری به ثبت برسانیم.

 

وی اظهار کرد: ۲۰ اثر صنایع‌‌‌دستی نیز در سال گذشته نشان ملی دریافت کرده است.

حمزه‌‌‌زاده با اشاره به قدمت منطقه آذربایجان اظهار کرد: بر اساس کاوش‌های انجام گرفته در گذشته تاریخ منطقه آذربایجان ۶۵۰۰ سال تخمین زده می‌شد که اکنون با کاوش در منطقه خداآفرین کاوشگران ما به لایه‌‌‌هایی دست یافته‌اند که این قدمت به ۹‌هزار سال می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه با اشاره به پرونده ثبت جهانی ۵۳ کاروانسرای ایرانی اظهار کرد: ۳ کاروانسرای جمال‌‌‌آباد میانه، گویجه بئل و یام مرند نیز در این فهرست قرار گرفته‌‌‌اند و کارشناسان در ارزیابی‌‌‌های انجام گرفته شرایط این سه کاروانسرا از آذربایجان شرقی را مثبت ارزیابی کردند.

وی همچنین از ثبت جهانی جنگل‌‌‌های دیزمار که قسمتی از جنگل‌‌‌های ارسباران است به عنوان زیرمجموعه جنگل‌‌‌های هیرکانی خبر داد و اظهار کرد: این پرونده در قالب طرحی مشترک با جمهوری آذربایجان پیگیری که همزمان با تیرماه ۱۰۴۱ در یونسکو بررسی خواهد شد.

حمزه‌‌‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره روند ثبت جهانی ائل‌گولی در پرونده باغ‌‌‌های ایرانی گفت: بخشی از قسمت‌های پارک ائل‌گولی مخدوش شده است که این کار در روند ثبت جهانی شدن آن خلل وارد می‌کند اما شهرداری تبریز در پیشبرد این پرونده قول همکاری داده و در صورتی که شهربازی از محوطه باغ جمع‌‌‌آوری شود می‌توانیم این پرونده را پیگیری کنیم.