• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

نیاز آبی و جریان‌های زیست‌محیطی در تالاب‌ها

  • کد خبر : 80217
  • 04 مهر 1401 - 13:00
نیاز آبی و جریان‌های زیست‌محیطی در تالاب‌ها
یاز اکو - کارشناس مهندس آب‌یاری و آبادانی گفت: تالاب‌ها از مهم‌ترین اکوسیستم‌هایی هستند که دارای ارزش‌ قابل توجهی اعم از زیبایی‌شناختی و اقتصادی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، مسعود پورغلام، با اشاره به نبود توازن در بهره‌برداری و نگه‌داری از این منابع، اظهار کرد: این بی‌توجهی باعث به خطر افتادن حیات تالاب‌ها شده است؛ در واقع تالاب‌ها مجموعه‌ای منسجم و به هم پیوسته از گیاهان آبزی و جانوری وابسته به آب هستند که دخالت عوامل طبیعی و غیرطبیعی می‌تواند این انسجام را برهم‌ بزند.

وی افزود: در بسیاری از مجامع علمی، استفاده مناسب از منابع طبیعی و مدیریت اراضی، حفظ اکوسیستم‌ها به منظور کاهش اثرات مخرب‌ محیط‌زیست این ذخایر تاکید می‌شود.

پورغلام ادامه داد: به‌ طور کلی هر اکوسیستم آبی تا حدی می‌تواند تنش‌های زیست‌محیطی و هیدرولوژیکی وارده بر پیکره خود را تحمل کند و باکمترین تغییرات به حیات خود ادامه دهد.

این‌ کارشناس آبیاری با اشاره به اینکه‌ محققان به محدوده‌ای که در آن یک اکوسیستم‌ آبی می‌تواند تنش‌های زیست‌محیطی و هیدرولوژیکی وارد بر پیکره خود را تحمل‌ کند، آستانه تحمل اکوسیستم آبی می‌گویند، خاطرنشان‌ کرد: برای حفظ شرایط استاندارد هیدولوژیکی و زیست‌محیطی خود، نیازمند مقدار معینی آب است که آن جریان زیست‌محیطی است، لذا اگر میزان این تنش‌ها بیش از حد مجاز شود، اکوسیستم آبی دستخوش تغییرات شدید شده و به طور کامل نابود می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80217

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});