• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

چرا صورت مالی شرکت‌های دولتی منتشر نشد؟

  • کد خبر : 80414
  • 06 مهر 1401 - 13:45
چرا صورت مالی شرکت‌های دولتی منتشر نشد؟
یاز اکو - قرار بود هفته دولت جدیدترین صورت مالی‌های شرکت‌های دولتی منتشر شود؛ اما همچنان خبری از انتشار صورت‌های مالی نیست. علت این عدم انتشار صورت‌های مالی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، قرار بود هفته دولت جدیدترین صورت مالی‌های شرکت‌های دولتی در سامانه کدال منتشر شود؛ اما همچنان خبری از انتشار صورت‌های مالی نیست.

عملکرد شرکت‌های دولتی در سال‌های گذشته با ابهامات زیادی روبه‌رو بوده و در پشت پرده ابهامات زیادی داشته است. با وجود این موضوع از سال گذشته و با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، گامی مثبت در جهت شفاف‌سازی در این شرکت‌ها برداشته شد. البته نباید فراموش کرد که انتشار صورت‌های مالی این شرکت‌ها، دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند.

بر اساس آمار موجود در وزارت اقتصاد، ۴۵۱ شرکت دولتی در کشور وجود دارند که ۳۷۹ شرکت دارای ردیف بودجه هستند و به نوعی از دولت بودجه می‌گیرند

این ۳۷۹ شرکت بیش از ۶۵ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص دادند که رقمی بیش از ۲,۲۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. یعنی عملکرد منفی این شرکت‌ها اقتصاد کشور را نزولی می‌کند.

افشای صورت‌ مالی شرکت‌های دولتی از کجا شروع شد؟

سید عباس حسینی، معاون وزیر اقتصاد، به تازگی از انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ مربوط به ۱۶۵ شرکت، در هفته دولت خبر داده است. اما با گذشت چند هفته هنوز صورت مالی شرکت‌های دولتی منتشر نشده و علت آن مشخص نیست.

شهریور ماه سال گذشته، سامانه کدال برای اولین بار میزبان صورت‌های مالی بخشی از شرکت‌های دولتی بود.

این فرآیند در فروردین سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کرد و در دومین مرحله، صورت‌های مالی سال‌های ۹۸ و ۹۹ برخی از شرکت‌ها افشا شد. در مرحله سوم نیز که مصادف با خرداد امسال بود، عملکرد تعدادی از شرکت‌های دولتی افشا شد.

در این سه مرحله، ۲۹۸ شرکت دولتی صورت‌های مالی سال ۹۸ خود را منتشر کردند و صورت‌های مالی سال ۹۹ برای ۳۲۱ شرکت هم افشا شد. آخرین مرحله نیز قرار بود صورت مالی شرکت‌ها در هفته دولت منتشر شود اما هفته دولت نیز پایان یافت و صورت‌ مالی شرکت‌ها منتشر نشد.

راهکار تنها انتشار صورت مالی نیست

با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی عمق فاجعه در آنها نمایان و نشان داد که تقریبا تمامی شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند. دخالت بیشتر دولت در وضعیت این شرکت‌ها می‌تواند زیان آنها را بیشتر کند. البته عدم دخالت دولتی‌ها و کاهش دستکاری می‌تواند کمتر از پنج درصد تاثیر مثبت روی شرکت‌های دولتی بگذارد و زیان‌ آنها را در بلند مدت کاهش دهد.

افشای صورت‌های مالی این شرکت‌ها، شرط لازم برای بهبود عملکرد آنها است اما کافی نیست. دولت باید برای بهبود بهره‌وری در این شرکت‌ها که بیش از ۶۵درصد بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند، برنامه‌ای داشته باشد. اگر این گونه نباشد، اتلاف منابع در این شرکت‌ها، مثل گذشته به کسری بودجه که ریشه مشکلات اقتصادی است، دامن می‌زند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80414

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});