• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

این کالاهای ایرانی در جهان محبوب اند

  • کد خبر : 8096
  • 28 اسفند 1399 - 12:00
این کالاهای ایرانی در جهان محبوب اند
یاز اکو - طبق آخرین براوردهای صورت گرفته درخصوص جزئیات تجارت خارجی کشور؛ چین اولین واردکننده کالاهای ایرانی در دنیا است به طوری که ۲۳ درصد از صادرات کشور به چین است و پس از آن ۲۲ درصد از صادرات کشور به عراق صورت می گیرد و ترکیه نیز سهم ۱۲ درصدی در صادرات کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرآنلاین، آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که ۲۰ بازار صادراتی ایران ۹۲ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند و در عین حال ۱۰ کشور نخست صادراتی ۸۵ درصد سهم ارزشی از کل صادرات را در اختیار دارند.  پس از سه کشور چین، عراق و ترکیه بیشترین حجم کالاهای تولید داخل کشور به کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان، کره جنوبی، هند، پاکستان، اندونزی، عمان، تایلند، آلمان و آذربایجان صادر می شود.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در ۶ ماهه نخست امسال عراق برای اولین بار توانسته بود جایگاه چین را در بین بزرگترین واردکنندگان کالاهای ایرانی در دنیا بگیرد اما با گذشته سه ماه و بنابر امارهای ارائه شده در خصوص جزئیات تجارت ۹ ماهه کشور چین دوباره به جایگاه همیشگی خود بازگشت. بر اساس برآوردهای انجام شده تا پایان پاییز سال جاری، میزان صادرات ایران به چین به عدد ۴/ ۶ میلیارد دلار رسیده است و این در حالی است که صادرات به عراق در مرز ۶ میلیارد دلار قرار دارد.

طبق براوردهای صورت گرفته نفت و مشتقات نفتی نزدیک به ۶۰ درصد از کل صادرات ایران را شامل می شوند و یکی از محبوب ترین کالاهای ایرانی در دنیا به شمار می روند؛ طبق گفته مقامات مسئول درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ رقمی بالغ بر ۸.۹ میلیارد دلار بوده است. دولت در محاسبه درآمد نفتی لایحه بودجه ۹۸، قیمت هر بشکه نفت صادراتی را ۵۴ دلار در نظر گرفته بوده است و با این وجود طبق گفته محمدباقر نوبخت قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران در هشت ماهه ابتدایی ۹۸ حدود ۶۲ دلار بوده است.

پس از نفت، پلاستیک و محصولات پلاستیکی دومین محبوب ترین کالاهای ایرانی در دنیا هستند که بیشترین حجم از صادرات را به خود اختصاص داده اند و پس از آن مواد شیمیایی سومین محبوب ترین محصولات ایرانی در دنیا هستند؛ سایر کالاهای محبوب ایرانی در دنیا عبارتند از سنگ معدن، خاکستر، میوه ها،آجیل ها، آهن، فولاد، مس، نمک، گوگرد، سنگ، سیمان، کودها و سبزیجات.

طبق گفته سخنگوی اداره گمرک در سال گذشته ۲۸۹ هزار و ۱۳۵ تن میوه به ارزش بیش از ۱۸۳.۷۵ میلیون دلار به ۴۳ کشور جهان صادر شده است و در این میان عراق با ۷۳.۵۹ میلیون دلار بزرگترین واردکننده میوه ایرانی است و پس از آن روسیه با ۷۰.۰۳ میلیون دلار و امارات با ۶.۶۲ میلیون دلار سه مقصد برتر صادرات هستند و گفتنی است که دیگر مشتریان اصلی میوه های ایرانی در سال گذشته ژاپن، استرالیا، انگلیس، هند، مالزی، هلند، عمان، قطر، اوکراین، لهستان، لبنان، استونی و کانادا بودند.

گفتنی است که عمده میوه های صادراتی ایران در سال گذشته هندوانه،  خربزه ایرانی، طالبی، عسل، کدو سبز، بادمجان، فلفل قرمز، کلم، ذرت، کرفس، لوبیا، لوبیای سبز، گوجه فرنگی و انواع مختلف قارچ بوده است.

کدام کالاهای ایرانی در جهان محبوب اند؟

بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران کدام کشورها هستند؟

چین نه تنها اولین شریک تجاری ایران در واردات کالاهای ایرانی است بلکه بزرگترین صادرکننده کالا به ایران نیز به شمار می رود؛ سهم این کشور از واردات کالا به ایران در سال گذشته ۲۶ درصد تخمین زده شده است که معادل ۹ هزار و ۵۲۰ میلیون دلار است.

امارات با سهم بیش از ۲۰ درصد، ترکیه با سهم بیش از ۱۱درصد، هند با سهم بیش از ۸ درصد، آلمان با سهم نزدیک به ۵ درصد، روسیه با سهم نزدیک به ۳ درصد، سوئیس با سهم نزدیک به ۳ درصد، انگلیس با سهم ۵/ ۲ درصد، ایتالیا با سهم بیش از ۲ درصد، هلند با سهم بیش از ۲ درصد، کره‌جنوبی با سهم نزدیک به ۲ درصد و برزیل و سنگاپور هر یک با سهم بیش از یک درصد دیگر واردکنندگان بزرگ کالا به ایران هستند.

گفتنی است که ۲۰ کشور اول طرف معامله ایران، ۹۲ درصد از کل ارزش واردات سال ۹۸ را از آن خود کرده‌اند. در عین حال ۱۰ کشور نخست طرف معامله ایران در این سال سهم ۵/ ۸۳ درصدی را از کل واردات به خود اختصاص داده‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=8096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});