• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

هرآنچه که باید در مورد ویروس آنفلوانزا بدانیم

  • کد خبر : 80978
  • 13 مهر 1401 - 10:15
هرآنچه که باید در مورد ویروس آنفلوانزا بدانیم
یاز اکو - مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری از ابتلای به ویروس آنفلوانزا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، سیمین خیاط زاده اظهار کرد: آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد (بینی، گلو و ریه‌ها) را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا با سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا، به صورت قطراتی در هوا انتقال یابند و فرد می‌تواند با استنشاق مستقیم قطرات، یا لمس یک شیء میکروب‌ها را گرفته و سپس آنها را به چشم‌ها، بینی یا دهان خود منتقل کند.

وی افزود: فصل پاییز و فصل زمستان تمامی بیماری‌هایی که علائم تنفسی دارند، خود را نشان می‌دهند به خصوص اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد مبتلایان به ویروس آنفلوانزا کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ نیز موارد ابتلاء کمتر بود اما احتمال می‌دهیم تعداد موارد امسال مبتلا افزایش یابد چراکه مدارس حضوری شده و آنفلوآنزا در گروهای سنی دوران مدارس خود را بیشتر نشان می‌دهد.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: ویروس آنفلوانزا از راه تنفسی عطسه، سرفه و قطرات از دهان و بینی منتقل می‌شود؛ بنابراین هر فردی که ماسک زده و بهداشت فردی را رعایت کند، احتمال ابتلای او کمتر است.

وی گفت: اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی علائم سرماخوردگی داشته باشد، به مدرسه نرود و طول مدت علامت دار را در کلاس حضور نیابد.

وی اضافه کرد: به علت اینکه رعایت نکات بهداشتی کاهش و فاصله فیزیکی رعایت نمی‌شود، احتمال می‌دهیم امسال نسبت به سال گذشته میزان ابتلایان به ویروس آنفلوآنزا افزبش یابد.

واکسن آنفلوآنزا در تمامی داروخانه‌ها موجود است

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: واکسن آنفلوآنزا اکنون در تمامی داروخانه‌های استان موجود است و در افراد زیر شش ماه واکسن تزریق نشده و زیر دو سال نیز توصیه اکید نداریم، اما دانش‌آموزان با مشورت پزشک خود حتماً تزریق کنند، مادران باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کادر بهداشت و درمان نیز واکسن آنفلوآنزا را حتماً تزریق کنند.

وی بیان کرد: مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا حال به حال شده و ناگهانی حال آنها بدتر می‌شود اما اگر هم چنین نباشد نمی‌توان گفت که آنفلوآنزا نیست، تب و لرز، بدن درد، خستگی و کوفتگی بدن، کمر درد، اشک ریزش و آب ریزش بینی از علائم این بیماری است.

وی در پایان تاکید کرد: توصیه می‌شود افراد از تماس مستقیم خودداری کرده و حتماً از ماسک استفاده کنند، مبتلایان به ویروس آنفلوانزا نیز استراحت کرده، از مایعات استفاده کنند و توجه داشته باشند بیماری ویروسی به آنتی بیوتیک نیاز ندارد و حتماً با توصیه پزشک مصرف شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});