• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

برگزاری بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ در ۱۷ مهر ماه در محل مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز

  • کد خبر : 81160
  • 15 مهر 1401 - 12:30
برگزاری بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ در ۱۷ مهر ماه در محل مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سرانه تولید تخم مرغ استان 23.83 کیلوگرم بوده و از سرانه تولید کشور که 12.43 کیلوگرم می باشد به میزان 11.4 کیلوگرم بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، صمد زمانزاد قویدل در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تخم مرغ که در محل دفتر اتحادیه مرغداران تخم گذار استان آذربایجان شرقی برگزار شد با بیان اینکه بیش از ۳۷ هزار تن از تولید تخم مرغ استان مازاد بر مصرف می باشد ادامه داد: این میزان تولید مازاد به سایر استانهای کشور ارسال و در برخی مواقع به کشورهای همجوار صادر می گردد.

تولید ۹٫۵درصد از تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی دارای ۲۰۳ واحد مرغداری تخمگذار دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۳۸ قطعه می باشد افزود: آذربایجان شرقی با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ یکی از قطب های مهم و تاثیر گذار در تولید تخم مرغ کشور بوده و حدود ۹٫۵ درصد از تخم مرغ کشور در این استان تولید می گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: تخم مرغ یکی از ارزانترین و کاملترین غذاهای پروتئینی است که می‌تواند تأثیر به سزایی در رفع سوء تغذیه موجود در جامعه ویژه در گروه‌های نوزادان، کودکان، زنان بارده و شیرده داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در جهان شناخته می‌شود گفت: در هشت سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از ۱۶۰ عدد به ۱۸۲ عدد رسیده ولی این مقدار هنوز کافی نیست.

زمانزاد قویدل با اشاره به گرانی تخم مرغ در ماه ‌های اخیر توضیح داد: اگر چه تخم مرغ براساس تورم و گران شدن مواد اولیه مصرفی طی ماه‌های گذشته گران شده ولی قیمت واقعی این محصول نه تنها گران نیست بلکه در مقایسه با ساده‌ترین و کم خاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در سبد غذایی مردم از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال جاری برای ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ گفت: شعار امسال روز جهانی تخم مرغ “مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر” است که امید است با اجرای برنامه‌های مدون این شعارمحقق شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این اتحادیه رتبه پنجم در تولید تخم مرغ را در سطح کشور به خود اختصاص داده است افزود: مصرف تخم مرغ در این استان نسبت به سایر استانها بیشتر است که علت این امر ، وجود کارخانجات متعدد شکلات سازی و بیسکویت سازی در استان آذربایجان شرقی می باشد.

تخم مرغ منبع از غنی پروتئین

هاشم زاده محتشم با بیان اینکه تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین ها و املاح ضروری به شمار می رود و می تواند بعنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد افزود: یک تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلو کالری انرژی دارد و کاملترین ، با کیفیت ترین و ارزان ترین ماده غذایی پروتئینی برای تمامی گروه های سنی است ، به خصوص اگر در صبحانه میل شود احساس سیری طولانی تر و در نتیجه کاهش وزن را ایجاد کرده و تحلیل عضلات در سالخوردگی را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است افزود: ارزش بیولوژیکی تخم مرغ بسیار بالاست و حاوی کلیه اسیدآمینه های ضروری بدن است و نسبت به سایر منابع پروتئینی از قبیل لبنیات و گوشتها و حبوبات غنی تر است و حداقل دارای ۱۳ نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین A و D ، کولین و عناصر سدیم ، ‌پتاسیم و فسفر است . در کشورهای در حال توسعه مصرف یک عدد تخم مرغ در هر روز در برنامه غذایی افراد زیر ۱۸ سال قرار گرفته است ، لذا تلاش کرده ایم تا مصرف یک تخم مرغ در روز را برای هر یک از دانش آموزان ترویج نماییم.

ابراهیم خلیل بوسلیکی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان آذربایجان شرقی نیز از برگزاری بزرگداشتی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در ۱۷ مهر ماه در محل مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز خبر داد و افزود: هدف اصلی این همایش ترویج مصرف تخم مرغ در جامعه با شعار « مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر» است و همچنین در این همایش ضمن تجلیل از ۲۱ تن از پیشکسوتان صنعت مرغ تخمگذار استان و مرغداران نمونه ، از ۱۷ برگزیده جشنواره نقاشی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با اهدای لوح و هدایایی تقدیر و تشکر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81160

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});