• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5

پوشش ۵۰ درصد نابینایان و کم بینایان شهر تبریز در سال جاری

  • کد خبر : 81648
  • 19 مهر 1401 - 14:00
پوشش ۵۰ درصد نابینایان و کم بینایان شهر تبریز در سال جاری
یاز اکو - مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر گفت: امسال بیش از ۵۰درصد نابینایان و کم بینایان ساکن شهر تبریز را پوشش داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، روح الله ساعی، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد: موسسه بصیر از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را به عنوان یک ثمر فرهنگی، هنری در شهر تبریز و شمال غرب کشور شروع کرده است ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجوز توان بخشی و توانمند سازی افراد کم بینا و نابینا را از سازمان بهزیستی کشور بگیریم و این اقدام سال گذشته تحقق پیدا کرد.

وی افزود: این موسسه با ۳۱ نفر هیئت امنا و ۱۱هیئت مؤسس با ساختار جدیدی به کار خود ادامه داد.

ساعی گفت: اهدافی که امسال در مجوز جدید پیش بینی کردیم، توانمندی و توان بخشی نابینایان و کم بینایان است و سعی کردیم همان اهدافی که در مجوز قبلی بود پوشش داده شود و یک سری مواردی که نمی‌توانستیم به دلیل محرومیت قانونی فعالیت کنیم آن‌ها را هم پیش بینی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اهداف مهمی که صورت گرفته‌ است، شناسایی توانایی نابینایان، آموزش و مهارت آموزی برای نابینایان جهت ورود به بازار کار، تأمین نیازهای اطلاعاتی در حوزه‌ی منابع درسی و مطالعاتی، تأمین نیازهای مهارتی در حوزه‌ی حرفه آموزی با رویکرد اشتغال زایی و تأمین مهارت‌هایی که در زمینه استقلال بیشتر نابینایان و خانواده‌های آن‌ها مؤثر است جزو اهداف مهم این موسسه می‌باشد.

ساعی گفت: زمینه های فعالیتی خود را به گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که گستره‌ی فعالیت‌هایمان در آینده به شکلی باشد که نابینایانی که در روستاهای مختلف زندگی می‌کنند و محروم از تحصیل یا آموزش حرفه‌ای هستند بتوانیم آن افراد را هم پوشش دهیم.

وی تاکید کرد: در یکسال گذشته اقدامات مختلفی انجام گرفته که موسسه را در تشکل های برتر کشور قرار داده است.

وی تصریح کرد: اقداماتی در موسسه انجام گرفته است که از جمله این اقدامات، شناسایی نابینایانی که در شهر تبریز هستند ولی عضو این تشکل نیستند که خوشبختانه سال قبل ۹۸۰نفر عضو در این موسسه داشتیم که امسال به ۱۵۰۰عضو نابینا و کم بینا رسیده است.

ساعی افزود: طبق آماری که از بهزیستی شهرستان تبریز گرفتیم ۲۶۰۰ نفر کم بینا و نابینا داری پرونده‌ی پزشکی در بهزیستی شهرستان هستند و در سطح استان هم ۱۱هزار نفر دارای پرونده‌ی پزشکی در بهزیستی استان هستند.

وی ادامه داد: دومین اقدام خوبی که سال گذشته انجام گرفته بود مذاکرات با مجموعه‌های مختلف از جمله سازمان بهزیستی در جهت تأمین وسایل توانبخشی و آموزشی که برای افراد نابینا و کم بینا مهم و ضروری هستند.

وی افزود: عصای سفید جز مهم ترین اقدامات بود که در راستای این کلاس‌های جهت یابی و تحرک تشکیل داده شد، و لوح و قلم‌هایی که به علت افزایش قیمت و یا کمبود آن در بازار با مشکل مواجه بودیم توانستیم با درخواست‌های زیادی در اختیار نابینایان قرار دهیم.

مدیر عامل موسسه بصیر گفت : اقدام دیگری که توانستیم انجام دهیم این بود که حلقه‌ی خیرین را در این مجموعه تقویت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته در هفت نوبت توانستیم بسته‌های کمکی برای خانواده‌های نیازمند به تعداد ۵۲ خانوار توزیع کنیم.

ساعی بیان کرد: ما کلاس های آموزشی فعالی مثل کلاس‌های موسیقی، قرآنی و صنایع دستی داریم که این‌ها فعالیت‌های شاخصی هستند که می‌توانیم جو مشارکتی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها گفت: در دو نوبت نمایشگاه صنایع دستی برگزار کردیم و امسال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و پایین بودن قدرت خرید مردم، نسبت به دوره‌های قبلی فروش بهتری صورت گرفته بود.

ساعی ادامه داد: مکان موسسه مشکل اساسی در سال‌های قبل بود و هر سال این مشکل در نشست‌ها مطرح می‌شد ولی امسال به لطف خدا توانستیم با وجود اینکه این مکان متروکه و هزینه زیادی در برداشت از شهرداری بخریم، و الان حدود ۵ ماه است که در حال تعمیر و بازسازی می‌باشد و نزدیک به ۵۰۰میلیون تا به الان هزینه شده است.

وی در پایان گفت: موسسه نابینایان بصیر علارغم وجود مشکلات مادی، دیدگاهی و اجتماعی مطالبه گری حقوقی هم انجام داد و توانست مجددا بحث حمل و نقل شهری را به دستور کار شهرداری اضافه کند.

ورزش معلولین

عضو هیئت مدیر موسسه نابینایان بصیر در این نشست در خصوص ورزش معلولین به ویژه نابینایان گفت: ورزش برای تمامی اقشار جامعه لازم است به خصوص برای معلولین و نابینایان نیاز و امر مهمی است.

مهدی رفعتی افزود: برنامه های ورزشی و اردوهای تفریحی هر سه ماه یکبار انجام می‌گیرد از جمله این برنامه‌ها کوه‌پیمایی و مسابقات شطرنج که در هفته‌ی اخیر انجام گرفت بود.

وی افزود: تیم‌ گلباد بصیر تشکیل شده است که از دست دو به دست یک ارتقا پیدا کرده ولی به خاطر عدم حمایت ارگان‌ها، این تیم به مسابقات لیگ برتر اعزام نشده است.

وی خاطر نشان کرد: برای یک معلول به خصوص نابینا ورزش به اعتماد به نفس و روحیه آن کمک شایانی می‌کند ولی متاسفانه در شهر ما امکانات ورزشی بسیار پایین است و مکان‌های ورزشی برای معلولین تعبیه نشده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81648

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});