• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

شهرداری‌ها نیاز به حمایت دولت دارند/ منبع مالی در شهرداری‌ها محدود هست 

  • کد خبر : 81911
  • 23 مهر 1401 - 12:30
شهرداری‌ها نیاز به حمایت دولت دارند/ منبع مالی در شهرداری‌ها محدود هست 
یازاکو - شهردار تبریز گفت: چالش اصلی که در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که تا به امروز قرائت‌های مختلفی از مفهوم سرمایه‌گذاری انجام شده است ولی به فهم مشترکی نرسیده‌ایم. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، یعقوب هوشیار در همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری که با حضور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران و فرمانداران استان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: منابع مالی تنها بخش کوچکی از حوزه سرمایه‌گذاری است و اشتغال، تکنولوژی، افزایش توان فنی، توسعه روابط بین‌الملل و حضور مؤثر در بازارهای منطقه بخش‌های مختلف حوزه سرمایه‌گذاری هستند که باید فعال شوند.

وی تصریح کرد: پشت‌بند سرمایه‌گذاری هیچ حمایت قانونی و حقوقی وجود ندارد و ورود در این حوزه ریسک بزرگی است.

شهردار تبریز با اشاره به ضرورت احداث زیرساخت‌های هوشمندسازی عنوان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های هوشمندسازی در شهر فراهم نباشد، حوزه سرمایه‌گذاری موفق نخواهد شد.

هوشیار اضافه کرد: میانگین خرید اتوبوس در ۱۰ سال گذشته در تبریز، ۱۰ دستگاه بوده در حالی که شهر تبریز نیاز به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس دارد.

هویت اصلی و قلب شهر تبریز به خاطر ضوابط دست و پاگیر از بین رفته است

شهردار تبریز با اشاره به محدودیت‌های ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی نیز گفت: در بحث ضوابط میراث فرهنگی، بخش اعظم و هویتی شهر تبریز را از بین برده‌ و هویت اصلی و قلب شهر تبریز به خاطر ضوابط دست و پاگیر از بین رفته است.

وی یادآور شد: اقتصاد ایران بدون توجه به اقتصاد آذربایجان‌شرقی پیشرفتی نخواهد داشت و اخیرا وزارت کشور با قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کرده که خواهشمندم این تعداد اتوبوس‌ به تبریز اختصاص یابد.

وی خاطر نشان شد: همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در اردیبشهت ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

منبع مالی در شهرداری‌ها محدود هست 

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در شهرداری‌های استان منابع مالی محدود است که مطمئنا کفاف هزینه‌های رسیدن به اهداف مقرر شده در چشم‌اندازهای توسعه را ندارد.

جواد رحمتی، در همایش و نمایشگاه ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرهای استان گفت: این همایش در راستای جذب سرمایه‌گذار در جهت رسیدن به اهداف توسعه‌ی همه جانبه شهرهای استان است.

وی افزود: در شهرداری‌های استان منابع مالی محدود است که مطمئنا کفاف هزینه‌های رسیدن به اهداف مقرر شده در چشم‌اندازهای توسعه را ندارد. برای همین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهترین پتانسیل برای توسعه همه جانبه شهرداری‌ها است.

رحمتی خاطرنشان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای استان قریب به ۳۳ هزار میلیارد تومان برآورده شده است که به عبارتی این مبلغ سه برابر مبلغ کل منابع موجود شهرداری‌های استان است.

وی بیان کرد: در استان فرصت‌ها و پتانسیل زیادی برای مشارکت بخش خصوصی وجود دارد که هدف اصلی از برگزاری این همایش بسترسازی مناسب برای جذب سرمایه‌گذار و اعتمادآفرینی برای سرمایه گذاران است.

رحمتی با اشاره به مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری گفت: بررسی شرایط قراردادهای مشارکت مردمی باید بصورت نظام‌مند و یکدست انجام گیرد تا پروژه‌های سرمایه‌گذاری با مشکلات و مسائل حقوقی و قضایی مواجه نشوند.

وی گفت: توسعه استان در گرو جذب سرمایه‌گذاران است و از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنیم بسترسازی قانونی برای تسهیل سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

درآمد شهرداری‌ها از صدور پروانه و مجوزها میسر می‌شود

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه سرمایه‌گذاری توان ایجاد تحرک در اقتصاد آذربایجان‌شرقی را دارد، گفت: چیزی که در تحرک استان و اقتصاد موثر خواهد بود سرمایه گذاری است.

روح‌الله متفکر آزاد  در همایش و نمایشگاه ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرهای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: قطعا و یقینا موضوعات حوزه شهری بدون توجه به مقوله‌ی سرمایه‌گذاری میسر نمی‌شود.

وی گفت: متاسفانه سهم درآمد پایدار در شهرداری‌های کشور پایین است و این موضوع باید مورد توجه شهرداران شهرهای استان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت در اجرای وظایف حمل و نقل موفق عمل کرده است و امیدواریم شهرهای آذربایجان‌شرقی در حوزه تامین اتوبوس و مشکلات حمل و نقل عقب ماندگی خود را رفع کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز باید برنامه جامع و مدونی برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشند چرا که سرمایه‌گذاری اقتصادی در کنار حفظ تاریخ و هویت میراث فرهنگی استان حائز اهمیت است. 

تسریع فرآیندهای سرمایه‌گذاری از طرف ما مسئولان و سرمایه‌گذاری‌ها از طرف شما

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برای نخستین بار، بودجه شهرداری تبریز طی شش ماهه اول امسال به طور صد در صد تحقق یافته که این ناشی از اعتماد مردم است.

به گزارش خبرنگار یاز اکو، عابدین خرم در همایش و نمایشگاه ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرهای آذربایجان‌شرقی گفت: اصل موضوع مطلب و فلسفه‌ی وجودی این جلسه به سرمایه‌گذاران عزیز این است که تسریع فرایندها از طرف ما مسئولان و سرمایه‌گذاری‌ها از طرف شما است.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که در دولت سیزدهم، هزینه‌ی فرصت‌های از دست رفته را می‌دهیم وبرای جبران این فرصت‌ها  باید تلاش جهادی بکنیم این یک امر بدیهی است و باید تلاش کنیم. تلاش دولت سیزدهم جذب سرمایه‌گذارانی است که در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند. علاقه‌مندان به شهر، کشور، تاریخ و نسل‌های آتی، در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و این موضوع به نفع جامعه و نسل‌های آینده است.

وی با قدردانی از سرمایه‌گذاری افراد در تبریز و دیگر شهرهای استان، گفت: در دولت سیزدهم باید امنیت سرمایه‌گذاری تامین، فرایندها تسهیل و مشوق‌های لازم ارائه شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خوشبختانه در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تبریز این اراده وجود دارد، تصریح کرد: درآمد پایدار گام بلندی است که این نگاه باید در آذربایجان‌شرقی وجود داشته باشد.

نقشه‌راه استان و شهر تبریز باید مجددا نقد و بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد

خرم خاطرنشان کرد: نیروهای نخبه و فرهیخته و متخصصان امر باید نقشه‌راه استان و شهر تبریز را مجددا نقد و بررسی و مورد تحلیل قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عامل اداری نباید مانع سرمایه‌گذاری باشد گفت: تعارض منافع را در شهرهای استان از میان برداشته‌ایم و هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند.

شهرداری ها نباید پارو بزنند بلکه باید سکان دار باشند

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهرداری‌ها باید سکاندار شهر بوده و سرمایه‌گذارها را جذب کنند، به طوری که استراتژی برد _ برد برای بخش خصوصی و شهرداری است.

مهدی جمالی‌نژاد در همایش و نمایشگاه ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرهای آذربایجان‌شرقی بیان کرد: بیش از یک هزار و ۱۰۰ طرح با حجم مالی ۶۰هزار میلیارد تومان در شهرداری‌های سراسر کشور در حال اجرا است که در این زمینه ۲ هزار و ۳۰۰فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاری عالمانه و آگاهانه باشد بازی برد برد برای شهرداری‌ها و سرمایه‌گذارها و حتی شهروندان برد خواهد بود.

وی گفت: برای ایجاد جهش سرمایه‌گذاری باید مثلث شهرداری‌ها و سرمایه‌گذار و کارآفرین‌های دانش‌بنیان ایجاد شود تا بتوانیم بالندگی ‌و رشد همه جانبه برای شهر را به ارمغان ‌بیاوریم.

وی ادامه داد: تعامل نظام‌مند بخش خصوصی و شهرداری نیز یکی دیگر از لازمه‌های سرمایه گذاری است و باید با بازوی نظارتی مراقب باشیم پروژه‌های سرمایه‌گذاری با شکست مواجه نشوند.

جمالی‌نژاد خاطرنشان شد: در خصوص قطار شهری تبریز با همت شورا و شهرداری خیز خوبی برداشته شده است که امیدوارم با کمک‌های دولت در بحث فایناس به جهشی مناسب تبدیل شود.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});