• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

۳۰۴ میلیون دلار صادرات سهم استان زنجان

  • کد خبر : 82512
  • 27 مهر 1401 - 14:15
۳۰۴ میلیون دلار صادرات سهم استان زنجان
یاز اکو - مدیرکل گمرک استان ‌زنجان گفت: صادرات شش ‌ماهه امسال به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار با وزن‌ خالص ۱۳۶ هزار تن ‌بود که با مقایسه مدت مشابه ۳۳ درصد افزایش به لحاظ ارزش و ۴ درصد کاهش وزنی دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، زین‌العابدین گنج‌خانلو ظهر امروز (۲۶ مهرماه) در جلسه توسعه‌ صادرات استان زنجان، با بیان اینکه میانگین صادرات استان در شش ماهه امسال‌ ۲۲۳۱ دلار بوده ‌است، اظهار کرد: کالاهای برتر صادراتی شمش روی، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمس فولادی، تراسفورماتور و … است که از این بین شمش روی با ارزش دلاری ۲۳۶ میلیون دلار و به وزن ۶۴ هزار تن و با سهم ارزشی ۷۸ درصد در رتبه اول صادرات استان قرار دارد.

وی با اشاره به جمع کل ۳۰۴‌ میلیون دلاری صادرات ‌استان با وزن خالص ۱۳۶ هزار تن، افزود: ترکیه با ارزش ۲۰۱ میلیون دلار به وزن خالص ۶۶ هزار تن و با سهم ارزشی ۶۶ درصد در رتبه نخست قرار دارد؛ کشور عراق با سهم ارزشی ۱۱ درصد و ۳۳ میلیون دلار ارزش، در رتبه دوم و امارات متحده‌ عربی با سهم ارزشی ۷ درصد با ۲۰ میلیون دلار ارزش، به ترتیب ‌مقصدهای‌ صادراتی استان هستند.

گنج‌خانلو با اشاره به آمار کشوری‌ صادرات، ادامه‌ داد: کشور چین با سهم ارزشی ۳۲ درصد و عراق با سهم ارزشی ۱۳ درصد به ترتیب در رتبه اول و دوم مقاصد صادراتی کشور قرار دارند.

مدیرکل گمرک استان ‌زنجان با بیان اینکه در شش‌ ماهه نخست ‌سال‌جاری، گمرگ استان در رتبه ۱۷ کشوری قرار گرفته است، اضافه‌ کرد: منطقه ‌ویژه اقتصادی انرژی پاک پارس به خاطر موقعیت خاص در رتبه اول گمرگی کشور است.

مقایسه شش ماهه واردات سال گذشته و امسال

این مسئول به مقایسه شش ماهه واردات سال گذشته و امسال پرداخت و ابراز کرد: تا شهریور امسال، ۲۳۷ میلیون دلار با وزن خالص ۱۰۶ هزار تن واردات داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه ۴۶ درصد افزایش ارزش دلاری و ۱۳ درصد افزایش وزنی داشته است. همچنین میانگین کل واردات استان ۲۲۲۸ دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه درصد واردات در مقایسه کشوری بیش از ۱۳ درصد افزایش و حدود ۱۴ درصد کاهش وزنی داشته ‌است، اذعان‌ کرد: صادرات استان به نسبت کشوری در این شش‌ ماهه، ۱۳ درصد افزایش و حدود ۱۲ درصد کاهش وزن خالص داشت.

گنج‌خانلو با اشاره به ورود موقت در شش ماهه‌ امسال، بیان‌ کرد: این میزان با ارزش ۴۴ میلیون دلار و وزن خالص ۱۳۸ هزار تن بود که نسبت مدت مشابه با ۳۳ درصد کاهش ارزی و ۳۵ درصد کاهش وزنی مواجه شد. همچنین میانگین هر تن ورود موقت در شش‌ ماهه نخست سال‌جاری ۳۱۸ دلار بود.

مدیرکل گمرک استان زنجان، افزود: کل واردات استان در شش ماهه امسال با جمع واردات موقت، ۲۸۱ میلیون دلار به وزن خالص ۲۴۴ هزار تن بود که این میزان با مقایسه شش ماه سال گذشته با ۲۸ درصد افزایش ارزی و ۲۰ درصد کاهش وزنی مواجه گشت.

وی با بیان اینکه میانگین هر تن واردات کل استان در شش ماهه اول امسال حدود ۱۱۵۰ بود، تشریح‌ کرد: خمیر چوب، کاغذ، مقوای بازیافتی، با ارزش ۴۱ میلیون دلار و به وزن خالص ۴۱ هزار تن در رتبه نخست قرار گرفت، این کالاها ۱۸ درصد سهم ارزشی داشت از طرفی کالای توتون و خمیر آن با سهم اررزشی ۱۵ درصد و ۳۵ میلیون دلار ارزش دلاری، در رتبه دوم جزو کالاهای وارداتی استان است.

این مسئول با بیان اینکه جمع کل واردات استان زنجان ۲۳۷ میلیون دلار با ۱۰۰ درصد سهم اررزشی است، تصریح‌ کرد: کشور ترکیه با ارزش ۹۸ میلیون دلار و سهم اررزشی ۴۱ درصد اولین مقصد وارداتی استان است، کشور سوئیس در رتبه دوم با ارزش ۴۸ میلیون دلار و وزن خالص ۷۰۰۰ تن قرار دارد که سهم ارزشی این کشور ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در مقطع کشوری امارات با سهم ارزشی ۲۷ درصد و چین با سهم ۲۶ درصد به ترتیب مقاصد وارداتی ‌هستند، اذعان‌ کرد: درآمد وصولی کمرگ در شش ماهه نخست امسال، ۵۰۰۰ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه ۴۴۵ درصد افزایش داشت.

مقایسه صادرات هفت ماهه امسال نسبت به سال‌ گذشته

گنج‌خانلو در مقایسه صادرات هفت ماهه امسال نسبت به سال‌ گذشته، اظهار کرد: تا ۲۵ مهرماه سال‌جاری ۳۴۲ میلیون دلار با وزن خالص ۱۵۹ هزارتن صادرات انجام گرفته است که تغییرات آن در مقایسه با گذشته، ۲۸ درصد افزایش در ارزش دلاری و ۷ درصد کاهش در وزن بوده‌ است‌.

مدیرکل ‌گمرک استان زنجان بابیان اینکه تا ۲۵ مهر امسال ۲۶۴ میلیون دلار واردات داشتیم، افزود: این میزان واردات به وزن خالص ۱۱۸ هزار تن بود که نسبت به هفت ماهه گذشته، ۳۹ درصد ارزش ارزی و ۱۲ درصد ارزش وزنی داشت.

این مسئول همچنین در رابطه با ورود موقت شش ماهه اول سال گذشته و سال‌جاری، بیان‌ کرد: تا ۲۰ شهریور امسال ۴۱ میلیون دلار ارزش ارزی و ۱۲۹ هزار تن ارزشی وزنی را کسب کردیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۷ درصد کاهش ارزی و ۳۹ درصد کاهش وزنی داشتیم.

گنج‌خانلو اشاره‌ای به صادرات مهرماه گذشته و امسال داشت و تشریح‌ کرد: صادرات مهرماه پارسال گذشته ۳۵ میلیون دلار به وزن ۳۰ هزار تن بود که درصد امسال در این ماه تا روز گذشته ۷ درصد کاهش ارزی و ۱۰ درصد افزایش وزنی را داشته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82512

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});