• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

انتظار دو ساله کارگران برای اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی/بیمه کارگران ساختمانی در مجلس تعیین تکلیف شود

  • کد خبر : 82525
  • 27 مهر 1401 - 17:00
انتظار دو ساله کارگران برای اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی/بیمه کارگران ساختمانی در مجلس تعیین تکلیف شود
یاز اکو - رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میاندوآب با بیان اینکه، انتظار کارگران ساختمانی برای بیمه شدن، دو ساله شد گفت: بیمه این کارگران باید در مجلس تعیین تکلیف شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، امید اشرف، با اشاره به انتظار ۲ ساله کارگران ساختمانی برای اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی دیگر از وعده و وعید نمایندگان مجلس خسته شده اند و‌ منتظر اقدام عملی آنها هستند.

اشرف افزود: طرح اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی قریب به دوسال است که در انتظار تصویب نهایی توسط مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: براساس ماده ۵ ، سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه شده یعنی کارگر و پانزده الی بیست درصد مجموع عوارض صدور پروانه یعنی مالک نسبت به تداوم بیمه کارگران ساختمانی اقدام کند ولی متاسفانه هم اکنون نزدیک به دوسال است این قانون در مجلس خاک می خورد و مناظر اصلاحیه نمایندگان است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میاندوآب تصریح کرد: در سال ۹۹ طرحی موسوم به اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی توسط برخی نمایندگان مجلس و با همکاری سازمان تامین اجتماعی تدوین و در کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام وصول شد در این طرح قرار شد اصلاحاتی در ماده ۵ اعمال شود که اکنون بعد از گذشت دوسال هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در ۲ سال گذشته با بهانه کردن این اصلاحیه از بیمه شدن کارگران ساختمانی خودداری و ادامه بیمه کردن این قشر ضعیف را منوط به اصلاح ماده ۵ دانسته است.

کسی جوابگوی کارگران و خانواده هایشان نیست

اشرف خاطر نشان کرد: این در حالی است که سازمان بایستی طبق قانون گذشته بیمه کارگران ساختمانی را ادامه می داد ، اما اقدامات تامین اجتماعی علیه کارگران ساختمانی صرفا به بیمه نکردن کارگران کفایت نکرده بلکه با صدور بخشنامه هایی از جمله قطع بیمه افرادی که سه ماه متوالی حق بیمه خود را پرداخت نکردند، یا قطع بیمه کارگران لوله کش گاز و آب به بهانه اینکه اینها دارای جواز کسب هستند یا با بازرسی‌های گاهی ناعادلانه کارگرانی که هم اکنون بیمه پرداز هستند کرده و به بهانه های واهی بیمه این کارگران را قطع کرده است.

این فعال کارگری، با بیان اینکه، طی دو سال گذشته بسیاری از این کارگران در صف انتظار بیمه بنا به دلایل مختلف اعم از ناشی از کار یا غیرناشی از کار فوت یا از کارافتاده شده اند گفت: متاسفانه کسی جوابگوی آنها و خانواده هایشان نیست و این ظلمی آشکار بر این قشر ضعیف است.

اشرف گفت: چه عاملی باعث شده این اصلاحیه دو سال به درازا بیانجامد؟ آیا غیر از این است که فشار کارفرمایان متمول ساختمانی بر برخی نمایندگان مجلس باعث شده که دوسال کارگران پشت نوبت بمانند؟

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میاندوآب خاطر نشان کرد:بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس این اصلاحیه تاثیر حدود نیم درصدی بر تورم مسکن دارد که در مقابل تورم های ناشی از افزایش قیمت میلگرد ، سیمان ، آجر ، گچ و..‌. بسیار ناچیز است.

نمایندگان مجلس یکبار برای همیشه نسبت به تعیین تکلیف این اصلاحیه اقدام کنند

وی افزود: نمایندگانی که ادعای مقابله با تورم در بخش مسکن را دارند چرا در مقابل افزایش قیمت مصالح ساختمانی سکوت کرده و برای یک حق قانونی کارگران ساختمانی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی سنگ اندازی می کنند؟

اشرف با بیان اینکه، برخی آمارها بیانگر این است که حدود ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی در صف انتظار بیمه شدن هستند گفت: این کارگران و خانواده آنها چشم انتظار تصمیم نمایندگان ملت هستند.

وی افزود: روز سه شنبه قرار است دوباره در خصوص این اصلاحیه در کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه ای برگزار شود که برای ما تشکیل این جلسه نامفهوم است چون در فروردین امسال بررسی این اصلاحیه و رفع ایرادات آن توسط این کمیسیون انجام شده بود و در انتظار اعلام وصول در صحن علنی بودیم.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میاندوآب در خاتمه افزود: انتظار کارگران ساختمانی و‌ خانواده هایشان به عنوان کسانی که همیشه پشت انقلاب بودند و در خط مقدم ساخت و ساز مسکن در کشور هستند از نمایندگان مجلس این است که در اسرع وقت و یکبار برای همیشه نسبت به تعیین تکلیف این اصلاحیه اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82525

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});