• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

تشریح مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی برای وزیر جهاد کشاورزی

  • کد خبر : 83653
  • 08 آبان 1401 - 12:45
تشریح مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی برای وزیر جهاد کشاورزی
یاز اکو - وزیر جهاد کشاورزی در پایان سفر یکروزه خود به آذربایجان شرقی پای صحبت مسوولان و سرمایه گذاران این بخش در استان نشست تا از نزدیک با مشکلات مبتلابه کشاورزی این خطه آشنا شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احیای دریاچه ارومیه و اهمیت مشکلات زیست محیطی آن، رعایت الگوی کشت به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه، مقابله با حفر ۴۸ هزار چاه غیرمجاز در این حوضه آبریز، رفع مشکلات تسهیلات بخش مرغ تخم گذار و نهاده، مرغ آرین و کمبود نقدینگی در این بخش از جمله مسایلی بود که در نشست دیشب وزیر جهاد کشاورزی با سرمایه گذاران این بخش راهبردی در آذربایجان شرقی مطرح شد.

اختصاص ردیف بودجه برای بخش زنبورداری، رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای فعال در حوزه کشاورزی، نوسازی زنبورستان ها، درخواست حذف کد شناسه «یکتا»، رفع مشکل بیمه تامین اجتماعی زنبورداران و حذف ارزش افزوده عسل از دیگر مسایلی بود که در حضور وزیر جهاد کشاورزی به آن پرداخته شد.

شرکت کنندگان در این نشست دو ساعته همچنین مسایلی از قبیل ضرورت پرداخت وجوه خاص به گندمکاران، قرار رگفتن سیب آذربایجان شرقی در سبد خرید شب عید وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از به هم خوردن نظم بازار در اوج خرید، درخواست پرداخت وجوه مرغ خریداری شده در استان و ضرورت فراهم کردن الزامات رعایت اصلاح الگوی کشت از دیگر مسایلی بود که در حضور وزیر جهاد کشاورزی در عمارت تاریخی استانداری آذربایجان شرقی طرح شد.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای تحقق رشد هشت درصدی موثر است

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، انجام این مهم را در تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی بسیار موثر دانست.

عابدین خرم در دیدار وزیر جهاد کشاورزی با سرمایه گذاران، مدیران بخش خصوصی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برای تحقق رشد هشت درصدی بهره وری و سرمایه گذاری جدید نیاز است؛ البته بخش خصوصی استان چیزی کم نگذاشته است.

وی افزود: امسال تشکل های کشاورزی به خوبی درخشیده اند و حتی نگذاشته اند در حوزه های مختلف، مردم کمبودی احساس کنند؛ آنها در تنظیم بازار، اصلاح یارانه و هدفمند کردن یارانه عملکرد درخشانی داشته اند.

خرم با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی، گفت: اعطای تسهیلات برای ساخت گلخانه و ساخت واحدهای پرورش دام و طیور باید مورد توجه واقع شود.

وی همچنین گفت: محدودیت منابع آبی در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد؛ براین اساس اصلاح الگوی کشت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ما نیز در اصلاح الگوی کشت پای کار هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار پرداخت وجوه به خصوص به‌ گندم کاران استان شد.

وی همچنین خطاب به وزیر جهادکشاورزی گفت: در خرید میوه شب عید با تأخیر عمل می کنیم و خرید در ایام پیک وضعیت بازار را به هم می زند.

خرم پیشنهاد کرد که برای خرید سیب شب عید کشور از سیب ها و محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی استفاده شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی و اراضی کشاورزی از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: بر این اساس تغییر کاربری ها خط قرمز استان است و باید جدی عمل کنیم و دستگاه قضایی نیز پای کار است.

خرم همچنین در خصوص هوشمندسازی نظارت بر بازار اعلام آمادگی کرد و افزود: برای تهاتر در بخش کشاورزی هم آمادگی وجود دارد و جهاد کشاورزی باید در این خصوص ورود پیدا کند.

وی همچنین خواستار پرداخت وجوه مرغ خریداری شده در استان شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه سهمیه آرد در آذربایجان شرقی کفاف می کند، گفت: در سهمیه آرد استان کم نداریم اما باید از نشت آرد جلوگیری شود تا در استان کمبود آرد پیش نیاید.

اصلاح الگوی کشت نیاز به الزامات دارد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور قابل توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار کرد: ۱۱.۷درصد از اقتصاد کشور و ۳۰ درصد اشتغال، سهم بخش کشاورزی است که امکان افزایش آن تا ۲ برابر با فن آوری های نو، طرح های دانش بنیان و اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: تسهیلات بخش کشاورزی متناسب با سهم کشاورزی در بخش اقتصاد نیست.

حجت الاسلام تاج الدینی تاکید کرد: اصلاح الگوی کشت نیاز به الزامات دارد و اقتصادی کردن بخش کشاورزی در برنامه های وزارتخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: طرح ۲ فوریتی تهاتر دارایی های کشاورزی هفته آینده بررسی می شود و نزدیک ۳۰ همت دربرخواهد داشت.

 تاج الدینی خواستار بخشنامه زدایی از وزارتخانه ها شد و افزود: بخشنامه ها زنجیر پای اقتصاد کشور شده است که در بخش کشاورزی هم هست.

وی همچنین با اشاره به توسعه مناسب کشت گلخانه ای در آذربایجان شرقی، گفت: اعتباراتی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای استان در نظر گرفته شده حتی امکان ایجاد سه گلخانه را در آذربایجان شرقی را نمی دهد.

آذربایجان‌شرقی قطب تولید کشاورزی بوده و پتانسیل های بالفعل و بالقوه دارد که مهجور مانده است

الله وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آذربایجان‌شرقی قطب تولید کشاورزی بوده و ظرفیت های بالقوه ای دارد که مهجور مانده است.

وی افزود: سد حاجیلر چای ۶۰ میلیون متر مکعب آب دارد و سالانه این مقدار آب به ارس می ریزد و از دسترس خارج می شود؛ مانند این است که سدی وجود ندارد بر این اساس پایاب آن باید ایجاد شود.

علی راستی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر از اراضی شبستر در دامنه میشو قرار دارد و بر این اساس به جای سد، آبخیزداری نتیجه بهتری در این منطقه دارد.

حجت الاسلام مصطفی باقری بنابی، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: مشکلات دامداری سنتی و میزان تولید شیر، مشکلات صادرات پیاز، تعرفه گذاری محصولات کشاورزی و کمبود نان در روستاها و شهرهای و صف طولانی نان از جمله مشکلات این شهرستان است.

اصلاح الگوی کشت باید به صورت واقعی اجرایی شود

عطاالله هاشمی، رئیس کانون گندم کاران کشور نیز گفت: اصلاح الگوی کشت باید به صورت واقعی اجرایی شود.

وی دستورالعمل های خلق الساعه در گمرکات، سیستم بانکی و استاندارد را از جمله مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=83653

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});