• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

رفع چالش کمبود سرم در تبریز / تولید دارو در کشور صرفه اقتصادی ندارد

  • کد خبر : 84798
  • 19 آبان 1401 - 10:15
رفع چالش کمبود سرم در تبریز / تولید دارو در کشور صرفه اقتصادی ندارد
یازاکو- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تولید دارو در کشور با توجه به هزینه های تمام شده به صرفه ندانست.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از نصر، مسلم نجفی گفت: از جمله مشکلاتی که در حوزه تعیین نرخ تمام شده مطرح است موضوع فرایند اداری قیمت گذاری دارو ها است.
وی اضافه کرد: انتظار بر این است که مانند همه کالاهای مصرفی قیمت منصفانه و مقرون به صرفه ای داشته باشد و نمی توان به صورت دستوری از افزایش قیمت جلوگیری کرد؛ البته این امر امکان پذیر نیست زیرا مواد اولیه دارو با ارز بانکی وارد کشور می شود و این ارزها روز به روز رو به افزایش است .
وی خاطر نشان کرد: همچنین هزینه مالیات، کارگر، انرژی و هزینه های سرباری تولید نیز افزایش یافته است پس هزینه دارو نمی تواند ثابت بماند. بنابراین تولید دارو صرفه اقتصادی برای شرکت های تولیدکننده ندارد.
نجفی در توضیح این موضوع اظهار داشت: به عنوان مثال یک شیشه شربت آنتی بیوتیک را که دولت  20 هزار تومان قیمت گذاری کرده است  و شامل بسته بندی، شیشه و لیبل آن می شود در حالی که شیشه خالی به تنهایی ۲۰ هزار تومان هزینه تولید دارد؛ این امر موجب شد موضوع قیمت گذاری با جدیت و تاخیر بیشتری انجام گیرد.
این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص کمبود دارو در داروخانه نیز اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد مواد اولیه داروهای تولیدی که از خارج تامین می شود؛ با توجه به افزایش تحریم های ظالمانه علیه کشورمان تامین نقدینگی خرید این مواد اولیه روز به روز دشوارتر شده و عدم تامین مواد اولیه تاثیر منفی در تولید دارو دارد.
وی همچنین به تحریم تجهزیات پزشکی و دارویی کشورمان اشاره کرد و افزود: عملا با تحریم مبادلات بانکی و ارزی در تأمین مواد اولیه دارو اختلال ایجاد شده است که این امر هم مستقیما در تولید تاثیر گذاشته است.
نجفی با بیان اینکه تنها ۶ درصد داروهای مصرفی در کشور ۱۰۰ درصد وارداتی است؛ اذعان داشت: با توجه به اینکه کشورهای ارایه دهنده این داروها به دلیل تحریم ها دارای منع مبادلات مالی هستند؛ تامین این نوع داروها با مشکل مواجه است.
 
فرهنگ غلط مصرف دارو
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه فرهنگ غلط تجویز و مصرف دارو در کشور را از دلایل کمبود آنها خواند و افزود: بخش اعظمی از دلیل کمبود دارو مربوط به فرهنگ مصرف دارو است.
وی ادامه داد: برخی از بیماران استفاده بیش از اندازه دارو را راه بهبود بیماری خود می دانند و از پزشکان درخواست تجویز داروهای بیش از حد می کنند. با فرهنگ سازی جلوگیری از مصرف بی رویه دارو و انبار دارو و با مصرف به جا و منطقی دارو و تجویز دارو توسط پزشک از کمبود دارو می توان جلوگیری کرد.
 
سهم آذربایجان شرقی از داروهای وارداتی
نجفی در ادامه به موضوع واردات ۵۰ تن آنتی بیوتیک به کشور اشاره کرد و افزود: به دنبال پیگیری های متعدد رئیس جمهور، وزارت بهداشت، نهادهای حمایتی و مجلس شورای اسلامی اقداماتی در راستای واردات دارو صورت گرفت تا بحران کمبود آنتی بیوتیک با واردات ۵۰ تن از هندوستان و توزیع در سطح کشور کم شود.
وی در خصوص سهم استان نیز اظهار داشت: سهم آذربایجان شرقی نسبت به تراکم جمعیت اش؛  40 هزار دز تعیین شد تا تنش کمبود آنتی بیوتیک را با وجود بیماری های فصلی که نیاز ها بیشتر از قبل می شود به صورت موقت تسکین دهد.
نجفی تاکید کرد: اگر این واردات به صورت هفتگی باشد بیشتر مشکلات کمبود دارو را حل خواهد کرد ولی شرکت سازنده محدودیت های در صادرات آنتی بیوتیک دارد که این امکان را نمی دهد و از طرفی کشور به دلیل وجود شرکت های داروساز قوی و متخصص تمایلی به تامین داروی خارجی نیز ندارد کارخانه داروسازی دانا در تبریز یکی از مهم ترین کارخانه های تولید آنتی بیوتیک در خاورمیانه است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص توزیع دارو  در داروخانه های استان نیز گفت: توزیع دارو در داروخانه ها به صورت سهمیه بندی صورت می گیرد که قطعا در بهبود شرایط در هفته های آتی تاثیرگذار است.
وی همچنین به تسهیل واردات مواد اولیه تولید دارو اشاره کرد و افزود: از دیگر اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توان به پیگیری در خصوص ترخیص و و تامین مواد اولیه شرکت های داروسازی اشاره کرد که موجب شده داروسازی های کشور ۲۴ ساعته فعالیت کنند.
 
افزایش ۱٫۵ برابری مصرف سرم در کشور
نجفی در ادامه به افزایش مصرف سرم در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آمار مصرف سرم در یک سال اخیر بیش از یک هزار و ۴۰۰ دز بوده که ۱٫۵ برابر بیشتر شده است؛ با وجود تولید شبانه روزی سرم در شرکت های تولید سرم؛  دولت را جهت جبران کمبود آن مجبور به واردات ۳۰ میلیون دز سرم کرد.
وی در تحلیل وضعیت تولید، توزیع و مصرف سرم در آذربایجان شرقی نیز گفت: با وجود تمام مشکلات خوشبختانه وضعیت سرم در استان و کشور مطلوب بوده و هم پیک کرونا ضعیف تر شده که مصرف دارو را نیز کمتر کرده است و همچنین کاهش اپیدمی آنفولانزا که در اوایل فصل پاییز روند صعودی داشت؛ منجر به کاهش مصرف دارو شده است.
وی در خصوص توزیع سرم تاکید کرد: اولویت اصلی بیمارستان های مرجع هستند که در تامین دارو با مشکل مواجه نشوند زیرا بیماران بستری بیمارستان ها  نیاز بیشتری به سرم دارند و دپوی کافی برای بیماران بستری بیمارستان ها وجود دارد و جای نگرانی نیست.
وی با تاکید بر اینکه هیچ بحرانی در تامین سرم نداریم گفت: در حال حاضر نسبت به نیاز های داروخانه ها سرم توزیع شده است و بحرانی در تامین این نوع دارو در کل استان وجود ندارد.
 
وجود ۷۹۴ داروخانه در استان
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز به آمار داروخانه ها در استان اشاره کرد و افزود: ۷۹۴ داروخانه در سطح استان وجود دارد که ۴۹۰ باب از آنها در تبریز و ۳۰۴ باب در شهرستان های استان مستقر هستند.
وی با بیان اینکه ۵۳ شرکت پخش دارو در آذربایجان شرقی فعالیت دارند تصریح کرد: هم اکنون ۱۴۷ داروخانه شبانه روزی در سطح استان فعالیت دارند که  58 باب از آنها در تبریز مستقر هستند.
 
طرح دارویار و دلیل گرانی دارو
 وی در پاسخ به سئوال خبرنگار نصر در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام دارویی اذعان داشت: داروها به صورت با نسخه و بدون نسخه در داروخانه ها عرضه می شود. داروهای بدون نسخه مانند استامینافون و سرماخوردگی که از ۲۳ تیر ماه امسال گران شده است.
نجفی تاکید کرد:  در طرح دارویار، داروهایی که نسخه ای هستند برای بیماران افزایش قیمت ندارد ولی اگر دارو بدون نسخه خریداری شود با افزایش قیمت همراه است.
وی ادامه داد: اگر دارو با نسخه دیجیتالی پزشک خریداری شود با قیمت قبل اجرای طرح دارویار عرضه خواهد شد.
وی در خصوص اهداف اجرای طرح دارویا نیز گفت: هدف دارویار جلوگیری از خریداری داروی بی رویه و قاچاق دارو است. همچنین این طرح مانع از انبار دارو در خانه ها می شود.
وی گفت: در خصوص تامین واکسن آنفولانزا در استان چالش خاصی نداریم چرا که ایران در تولید واکسن آنفوانزا در حد اشباع است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز  در خصوص عرضه داروی بیماران خاص نیز گفت: یک سری داروخانه ها در تبریز از جمله  داروخانه های  تعاون و هلال احمر که داروهای بیماران شیمی درمانی، هموفیلی، ام اس و پیوندی در آنها عرضه می شود.
 
نظارت بر داروخانه ها
وی در گفت و گو با خبرنگار نصر پیرامون موضوع نظارت و بازرسی بر فعالیت داروخانه ها در استان نیز گفت: برنامه نظارتی که به صورت ضربتی در برنامه دارویار صورت گرفت این است که به تمام داروخانه های سطح استان حداقل یک بار بازرسی صورت گرفته است که این امر بسیار بیشتر از حالت متعارف بوده است.
وی ادامه داد: با تشکیل ۱۰ تیم بازرسی با شروع طرح دارویار بحث نظارت قوت گرفت و در طرح دارویار با بازرسی داروخانه های دولتی، خصوصی، شرکت های داروسازی، بیمارستان ها و شرکت های پخش دارو به عمل آمد.
نجفی اضافه کرد: در عین حال سازمان های بیمه گر هم موظف به بازرسی از داروخانه های طرف قرار داد هستند تا در روند اجرای طرح دارویار احتکاری صورت نگیرد و نیازهای مشریان برطرف شود.
وی اضافه کرد: نظارت هایی مرسوم  هم در این سیستم وجود دارد که تیم های بازرسی عمدتا ۷۰ الی ۸۰ داروخانه را در ۲۴ ساعت شبانه روز بازرسی می کنند.
وی با بیان اینکه تنها در سه درصد از این بازدید ها تخلف محرز شده است افزود: تیم های مشترک بین اداره بازرسی دانشگاه علوم پزشکی و  تعزیرات حکومتی استان جهت نظارت در این چند ماه اخیر تشکیل شده است که بازرسی در زمینه های شرکتهای توزیع دارو و انبار ها همکاری های لازم صورت گرفته است.
 
 
راه های ارتباط مردمی
وی همچنین در خصوص راه های ارتباط مردمی نیز گفت: گزارشات مردمی به صورت های مکتوب، مراجعه مستقیم، شکایات تلفنی توسط سامانه ۱۹۰ که در کل کشور فعال است و به صورت آنلاین از هشت صبح الی هفت ونیم شب پاسخگوی شکایات مردمی  است.
وی در خصوص آمار این شکایت ها نیز اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۸۰۰ رسیدگی به شکایات تلفنی صورت گرفت.
نجفی افزود:  از دیگر راه های رسیدگی به شکایات تماس با شماره تلفن ۳۱۷۷۳۲۸۶ شکایت دارو، مکاتبه با روابط عمومی سازمان غذا و دارو، سایت irc.fda.gov.ir/nfi   به صورت مستقیم شکایات ارسال می شود که آذربایجان شرقی در سیستم سراسری شکایات  به تمام درخواستهای همشهریان رسیدگی کرده است.
وی همچنین در خصوص دسترسی مردم به قیمت داروها نیز گفت: داروخانه ها موظف به ارائه فاکتور به مشتریان خود هستند و مردم می توانند با مراجعه به سایت irc.fda.gov.ir/nfi  قیمت به روز دارو را دریافت کنند که در صورت مشاهده مغایرت با قیمت فاکتور می توان شکایت خود را به مراجع بازرسی اعلام نماید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});