• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

جاسوسی چین از مسلمانان ایغور با اپلیکیشن نماز / بدافزارهایی با قابلیت ضبط مکالمه و عکس

  • کد خبر : 84955
  • 22 آبان 1401 - 10:00
جاسوسی چین از مسلمانان ایغور با اپلیکیشن نماز / بدافزارهایی با قابلیت ضبط مکالمه و عکس
یازاکو- نرم‌افزار جاسوسی مزبور در ردیابی و ثبت فعالیت‌های مرتبط با «پیشگیری از جرم» و ردگیری نشانه‌هایی که مسئولان چینی از آن‌ها بعنوان قابلیت افراط‌گرایی یا فعالیت‌های جدایی‌طلبانه یاد می‌کنند، کاربرد دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از شرکت امنیت سایبری «لوک‌آوت» یک گروه هکری مورد حمایت پکن با استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی و رخنه به اپلیکیشن‌های تحت آندروید، پیامک‌های رد و بدل شده بین اقلیت مسلمان ایغور را چک می‌کرده است. 

متخصصان امنیت سایبری می‌گویند دولت چین با استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی اقلیت ایغور را کنترل می‌کرده است.
دسترسی به اپلیکیشن‌هایی نظیر اپلیکیشن مربوط به نماز و یا اپلیکیشن لغت‌نامه از دیگر مواردی بوده که برای جاسوسی استفاده می‌شده است.
 
نرم‌افزار جاسوسی مزبور در ردیابی و ثبت فعالیت‌های مرتبط با «پیشگیری از جرم» و ردگیری نشانه‌هایی که مسئولان چینی از آن‌ها بعنوان قابلیت افراط‌گرایی یا فعالیت‌های جدایی‌طلبانه یاد می‌کنند، کاربرد دارد. 
 
از جمله این اقدامات می‌توان به تمایل استفاده کاربر از وی‌پی‌ان در چت‌های گروهی یا اشتراک‌گذاری محتواهای مذهبی یاد کرد که می‌تواند بازداشت و انتقال به اردوگاه‌های آموزشی بازپروری را در پی داشته باشد. 
 
پژوهشگران می‌گویند بسیاری از این «بدافزارها» اطلاعاتی نظیر لوکیشن، دفترچه تلفن، موارد تماس و اطلاعات مربوط به اتصال وای‌فای را ثبت و ضبط کرده و در مواردی حتی قابلیت ضبط مکالمه و عکس گرفتن هم داشته‌اند. 
 
ظاهرا حدود ۳ سال پیش یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه تورنتوی کانادا برای اولین بار متوجه این نرم‌افزارهای جاسوسی در پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌آپ و تلگرام و همچنین اپلیکیشن‌های فرهنگی-مذهبی مورد استفاده اقلیت اویغور می‌شود.
 
طبق مستندات این گزارش، هدف اولیه این کارزار نظارت اقلیت ایغور در داخل چین بوده است اما شواهد بعدی مشخص کرده که جماعت ایغور در کشورهای با اکثریت مسلمان نظیر افغانستان و ترکیه هم هدف این نرم‌افزار بوده که با «نقاب جعلی» سعی در جاسوسی از زندگی شخصی و اجتماعی این افراد داشته است. حدود ۵۰ هزار ایغور در ترکیه زندگی می‌کنند.
 
نظارت گسترده دولت کمونیستی پکن بر مسلمانان اویغور در طی سال‌های اخیر مستند شده است. تعدادی از کمپانی‌های تولید و نصب دوربین‌های نظارتی مداربسته در این راستا از سوی آمریکا در لیست ناقضان حقوق بشر قرار گرفته‌اند.
 
برخی از این شرکت‌ها الگوهایی را تولید و توسعه داده‌اند که با آن‌ها امکان ردیابی و فعال‌شدن سنسورهای هشدار در زمان مشاهده یک فرد ایغور وجود دارد.
 
سازمان ملل متحد هم در گزارش میشل باشله چین را مسئول نقض فاحش حقوق بشر وارتکاب «جنایت علیه بشریت» علیه اقلیت مسلمان ایغور در سین‌کیانگ می‌داند.
 
در روز آخر اکتبر ۲۰۲۲ هم ۵۰ کشور عضو سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مشترک از دبیرکل سازمان خواستند نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر اقلیت اویغور در چین را پیگیری کند.
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84955

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});