• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

دردسرهای جدید چین برای اقتصاد جهان/ ایران تحت تأثیر کاهش تجارت چین قرار می‌گیرد؟

  • کد خبر : 85063
  • 23 آبان 1401 - 14:00
دردسرهای جدید چین برای اقتصاد جهان/ ایران تحت تأثیر کاهش تجارت چین قرار می‌گیرد؟
آخرین داده‌های گمرک چین از کاهش صادرات و واردات این کشور به طور ویژه با امریکا و اتحادیه اروپا حکایت دارد. جریانی که اگر به معنای شکل‌گیری انقباض اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد، دردسرهای جدیدی برای اقتصاد بین‌الملل و ایران به‌وجود می‌آورد.

یازاکو؛ ثمن رحیمی‌راد- داده‌هایی که گمرک چین روز دوشنبه ۷ نوامبر (۱۶ آبان) منتشر کرد، در رسانه‌های اروپای غربی و آمریکا سر و صدای زیادی ایجاد کرد. این رسانه‌ها مبتنی بر داده‌های یادشده که جملگی از کاهش تجارت چین در ماه گذشته میلادی حکایت دارند، تصریح کرده‌اند که ارزش کالاهای صادراتی چین به آمریکا و اتحادیه اروپا پایین آمده است.

این کاهش در حالی اتفاق افتاد که بنا بر گزارش سی‌ان‌بی‌سی پیش از این رویترز گزارش داده بود که چین در اکتبر سال جاری ۴٫۳ درصد بیشتر از اکتبر سال گذشته صادرات داشته باشد، اما برخلاف این پیش‌بینی، فروش کالا از چین در اکتبر نه‌تنها افزایش نداشت، بلکه با افت ۰٫۳ درصدی رو‌به‌رو شد.

البته به‌رغم کاهش صادرات چین در ماه اکتبر صادرات کالا از این کشور در ماه پیش از آن (سپتامبر) ۵٫۷ درصد بیشتر از سپتامبر سال گذشته بود. افزون بر این، صادرات این کشور در چهار ماه پیش از سپتامبر یعنی اوت، ژوئیه، ژوئن و می هم نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته میلادی افزایش داشت.

سی‌ان‌بی‌سی در ادامه گزارش درباره تجارت چین از کاهش ۰٫۷ درصدی واردات کالا به این کشور در ماه اکتبر امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: چین در حالی کاهش ارزش واردات را تجربه کرد که پیش‌تر برای این ماه ۰٫۱ درصد افزایش واردات را پیش‌بینی کرده بود.

کاهش تجارت چین با غرب

داده‌های گمرک چین همچنین از کاهش تجارت چین با امریکا، به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، حکایت دارند. صادرات کالا از مبدا چین به مقصد آمریکا در ماه اکتبر ۱۲٫۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی کاهش داشت. البته اکتبر سومین ماه متوالی به شمار می‌آید که در آن صدور کالا از چین به آمریکا کاهشی شده بود و آغاز این روند به ماه اوت برمی‌گردد.

این کاهش مستمر در سه ماه گذشته میلادی در حالی اتفاق افتاده که آمریکا بزرگ‌ترین کشور شریک تجارت چین است.

فروش کالا از چین به اتحادیه اروپا هم در اکتبر امسال ۹ درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته بود. این در حالی است که صادرات چین به اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

افزایش تجارت چین با شرق

برخلاف رویه کاهشی تجارت چین با غرب، صادرات کالا به اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا در جایگاه بزرگ‌ترین شریک تجاری آن از نظر منطقه‌ای در اکتبر امسال ۲۰ درصد بیشتر از اکتبر سال گذشته بود.

البته ارزش تجارت چین با غرب مبتنی بر دلار کاهش یافته بود و بر اساس داده‌های گمرک چین ارزش صادرات این کشور بر مبنای یوآن ۷ درصد رشد داشت و واردات آن ۶٫۸ درصد بیشتر بود.  افت‌و‌خیزهای یادشده در حالی اعلام می‌شود که در ماه اکتبر ارزش یوآن چین در برابر دلار امریکا سه درصد افت کرده بود.

چالش‌های اقتصاد چین

با توجه به آنچه سی‌ان‌بی‌سی از تضعیف تجارت چین در ماه اکتبر روایت کرده، به نظر می‌رسد تمام داستان این روزهای اقتصاد چین به جریان تجارت آن در اکتبر خلاصه شود.

رسانه‌های مختلف چالش‌های اقتصاد چین را در چند گروه دسته‌بندی کرده‌اند. اولین مورد به موضوع کرونا مربوط می‌شود. شیوع دوباره کووید-۱۹ در چندین شهر چین از جمله مراکز تولیدی مانند شنژن و تیانجین، به فعالیت اقتصادی در همه صنایع آسیب وارد کرد و باعث شد مردم برای اقلامی مانند خوراک و پوشاک و گردشگری هزینه کمتری خرج کنند.

چالش دیگر چین رکود حاکم بر بازار املاک این کشور است، جوّ منفی روانی که این رکود ایجاد کرده، اقتصاد را به شدت از خود متاثر کرده است. چراکه املاک و صنایع وابسته به آن یک‌سوم تولید ناخالص داخلی چین را دربرمی‌گیرند.

این رسانه‌ها در تشریح چالش‌های اقتصاد و تجارت چین به مشکلات آب‌و‌هوایی هم اشاره می‌کنند و می‌گویند: موج گرمای شدید و به دنبال آن خشکسالی در استان سیچوان در جنوب غربی و شهر چونگکینگ در مرکز کشور را در ماه اوت از خود متاثر کرد. تقاضا برای تهویه مطبوع، شبکه برق  را در منطقه‌ای که تقریبا به طور کامل متکی به نیروگاه آبی است، تحت تاثیر قرار داد.

تجارت چین و ایران

موضوعاتی که به آن اشاره شد می‌تواند احتمال تضعیف تجارت چین در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا را تقویت کند. گویا این کشور پس از کووید دردسر جدیدی برای اقتصاد جهان ایجاد کرده است.

این مساله از آنجایی اهمیت دارد که چین مصرف‌کننده و تولیدکننده مواد تولیدشده توسط کشورهای گوناگون ازجمله ایران به شمار می‌آید و هر گونه انقباضی در اقتصاد آن، بازارهای جهانی را از خود متاثر می‌کند و می‌تواند اسباب رکود را در اقتصاد جهان و احتمالا ایران فراهم کند.

با این حال  مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین، احتمال وقوع چنین رویدادی را تایید نمی‌کند و در گفتگو با تجارت‌نیوز تصریح می‌کند که در چند ماه اخیر تغییر محسوسی در تجارت چین و ایران رخ نداده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});