• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
ایجاد بزرگترین واحد متمرکز زنجیره تولید گوشت مرغ کشور در شبستر؛

ایجاد اشتغال ۴ هزار نفر با به بهره برداری رسیدن طرحهای توسعه اقتصاد مقاومتی شرکت شیرین عسل شبستر

  • کد خبر : 85191
  • 24 آبان 1401 - 13:30
ایجاد اشتغال ۴ هزار نفر با به بهره برداری رسیدن طرحهای توسعه اقتصاد مقاومتی شرکت شیرین عسل شبستر
یاز اکو - قائم مقام ریاست هیات مدیره شیرین عسل و مدیر کارخانه در شبستر گفت: با به بهره برداری رسیدن طرح های توسعه اقتصاد مقاومتی این شرکت 4 هزار نفر به طور مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، جلال گلچین در گفتگو با خبرنگاران در شبستر افزود: شرکت شیرین عسل با اینکه در صنعت کیک و شکلات به عنوان لیدر عمل می کند، بزرگترین شهرک صنایع تبدیلی کشاورزی را نیز اجرا کرده و در حال تکمیل دارد.

وی با بیان اینکه ۱۸ ابر پروژه اقتصاد مقاومتی در این شرکت اجرا می شود ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده بیشتر این پروژه ها سال بعد به بهره برداری می رسد.
گلچین اظهار کرد: یکی از پروژه‌های بزرگ شهرک دامپروری آذربایجان خاوری پروژه مرتبط با پرورش دام است که در آن ۹ هزار راس گاو هلشتاین نژاد هلندی در حال پرورش بوده و برنامه توسعه آن به سی هزار راس در حال اقدام می باشد.

وی درباره کشت و صنعت آذربایجان خاوری به عنوان بزرگترین واحد دامداری استان آذربایجان شرقی گفت: این شرکت با هدف تولید شیر و گوشت در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد و در طول سالیان بعد با حفظ رشد گله خود و همچنین حفظ تمامی شاخص حذف و به‌ گزینی و بالا نگه داشتن ارزش اصلاحی گله، در حال حاضر به بالای ۹ هزار راس دام رسیده است تمامی تجهیزات مورد استفاده در واحد گاوداری این شرکت در بخش تغذیه و بخش شیردوشی از شرکت دلاوال سوئد خریداری شده است.

وی با بیان اینکه شرکت به دلیل دارا بودن یک واحد تولید خوراک دام به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال، یکی از بزرگترین تولید کننده های خوراک دام کشور می باشد که به واسطه دارا بودن آزمایشگاه های مجهز، در تولید سالمترین جیره غذایی در جهت مصرف دام وطیور فعالیت می نماید گفت: در بخش مدیریت صنعتی گاو شیری این مجموعه، یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزار‌های سیستم مدیریت گاو شیری مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان مدیریت پیشرفته در بخش‌های تولید مثل، تغذیه و اصلاح نژاد دام‌های موجود را فراهم آورده است.

قائم مقام ریاست هیات ‌‌مدیره شرکت شیرین عسل در شبستر ادامه داد: در بخش اصلاح نژاد دام، تمامی آمیزش‌های صورت گرفته از طریق کنترل شدید خط پدری و انتخاب نرم‌افزاری اسپرم‌ها با توجه به شرایط تیپ و تولیدی گاو ماده انجام می‌گیرد، بنابراین طی سالیان متمادی با انتخاب اسپرم به روش فوق، مسائلی همچون سخت‌زایی، مشکلات مادرزادی و افزایش پنهانی همخونی تحت کنترل است. برای تامین پشتوانه تولیدی گله از اسپرم‌های تعیین جنسیت شده گاو‌های نر برتر دنیا استفاده می‌شود، بنابراین علاوه بر حفظ و بالا بردن ارزش اصلاحی گله، درجه خلوص گله نیز تحت کنترل است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه های این شرکت، مرغداری تخم‌گذار است که بزرگترین واحد تولید تخم مرغ استان بوده و در آن ۵۰۰ هزار قطعه مرغ وجود دارد و ظرفیت کامل آن، ۲ میلیون قطعه است افزود: شرکت مذکور با ظرفیت ۲ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار و ۵۰۰ هزار قطعه پرورش پولت مرغ تخم‌گذار تاسیس شد که با گذشت ۳ سال پس از تکمیل شدن پروژه در سال ۱۳۹۲ با ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در چهار سالن هر یک به ظرفیت ۱۲۵ هزار قطعه و ۱۲۵ هزار قطعه پرورش پولت تخم‌گذار در دو سالن هر یک به ظرفیت ۶۲ هزار و ۵۰۰ قطعه با اشتغال ۵۶ نفر به‌صورت مستقیم به بهره‌برداری رسید که در طول سالهای گذشته با پرورش ۱۹ گله جوجه یک روزه تخم‌گذار در فارم پولت و سپس انتقال آن به قفس‌های تخم‌گذاری در فارم تخم‌گذار تاکنون اقدام به تولید ۴۵ هزار تن تخم مرغ بهداشتی کرده است. هم‌اکنون نیز فارم پولت واحد با ۱۲۰ هزار قطعه پولت تخم‌گذار ۸۰ روزه و سه گله تخم‌گذاری در فارم تخم‌گذار با موجودی ۳۵۰ هزار قطعه روند تولید خود را ادامه می‌دهد که میزان تولید سالانه تولید تخم مرغ شرکت معادل ۶ هزار تن است که با توجه به تولید تخم مرغ استان ۶ درصد از تخم مرغ استان در این شرکت تولید می‌شود.

گلچین با اشاره به اینکه بزرگترین مجتمع زنجیره تولید گوشت مرغ کشور در این شرکت در حال احداث است ادامه داد: در یک دوره ۶ میلیون قطعه مرغ در این مجتمع تولید می شود.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه زنجیره‌های ارزش در تولیدات بخش کشاورزی، ایجاد و توسعه زنجیره‌های تولید گوشت مرغ از اولویت‌های اصلی زیر‌بخش تولیدات دام و طیور است. حلقه‌های زنجیره گوشت در چهار حلقه مجتمع پرورش مرغ گوشتی، مجتمع پرورش مرغ مادر گوشتی، کشتارگاه صنعتی مرغ و کارخانه جوجه‌کشی مجموعا در زمینی به مساحت ۱۳۴۲ هکتار اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه احداث پرورش گوسفند داشتی پرتولید و اینکه مدرن‌ترین گوسفند‌داری کشور در شرکت آذربایجان خاوری آغاز به کار کرده است افزود: در حوزه پرورش گوسفند، این شرکت در سال ۱۳۹۷ با تعداد ۳۰۰ راس از نژادهای اصیل بومی قزل و افشار در تاسیسات این شرکت شروع به فعالیت کرد، در طول سالیان مختلف با هدف افزایش ظرفیت گله از طریق سیستم‌های مختلف تغذیه و اصلاح نژاد همچون فلاشینگ و دورگ‌گیری استفاده شده در حال حاضر بالای ۳۵۰۰ راس گوسفند موجود است.

گلچین با بیان اینکه تولید شیر سالانه شرکت ۸۰ هزارتن است که ۳ درصد تولید شیر استان را به خود اختصاص داده است ادامه داد: همچنین با تولید گوشت قرمز به میزان ۳۳۰۰ تن در سال ۶ درصد از گوشت قرمز استان در این شرکت تولید می‌شود.

گلچین ادامه داد: احداث کشتارگاه در شرکت شیرین عسل یکی دیگر از پروژه های بزرگ است بطوریکه در این کشتارگاه در هر ساعت ۹ هزار قطعه ذبح انجام خواهد گرفت.

وی افزود: بزرگترین کارخانه روغن‌کشی کشور را نیز در حال احداث داریم که ظرفیت تولید این کارخانه ۹۰۰ هزار تن است ظرفیت ورودی دانه های روغنی از جمله دانه روغنی سویا به این کارخانه ۱۵۰۰ تن در روز است.

گلچین بیان کرد: در این شرکت انبار مخصوص کنجاله و واحد تصفیه روغن هم در حال احداث است که ظرفیت مخازن روغن، ۳۶ هزار تن روغن خام و تصفیه شده هست.

قائم مقام ریاست هیات مدیره شیرین عسل با اشاره به اینکه یکی از مواد اولیه شیرینی و شکلات نشاسته و گلوکز است گفت: در این واحد جدیدی که راه اندازی می شود، حدود ۴۰۰ هزار تن گلوکز تولید خواهد شد. همچنین یکی دیگر از تولیدات آن نشاسته خواهد بود بطوریکه ورودی ذرت این واحد ۶۶۰ تن در روز خواهد بود که ۷۵ درصد آن تبدیل به نشاسته خواهد شد.

گلچین افزود: برای حمل مواد اولیه و تولیدات شرکت راه اندازی ایستگاه فرعی قطار در حال انجام است بطوریکه زیرسازی ۵ کیلومتر قطار انجام شده و برای روسازی هم مذاکرات لازم در حال انجام است. پیش بینی می شود با این قطار ۲ میلیون تن بار حمل و نقل شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85191

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});