• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

وجود بیش از ۱ میلیون کندوی مدرن و بومی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 85245
  • 25 آبان 1401 - 10:45
وجود بیش از ۱ میلیون کندوی مدرن و بومی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران آذربایجان شرقی گفت: طبق آمار سال ۱۳۹۸ آذربایجان شرقی با دارا بودن یک میلیون و ۳۰۰ هزار کندوی زنبور عسل مدرن و بومی، ۱۳هزار نفر زنبوردار، تولید ۱۴هزار تن عسل، تولید موم و ژل رویال و هم‌چنین پرورش دهنده‌های ملکه جایگاه ویژه‌ای در صنعت زنبور داری در بین استان‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، فرج الله مولوی، در افتتاحیه دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی زنبور عسل کشور که در دانشگاه تبریز برگزار شد، گفت: آذربایجان شرقی مقام دوم از نظر تولید کننده‌ی عسل و مقام اول از نظر تعداد زنبور عسل را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: تاریخچه‌ی زنبور داری را می‌توان به اولین عسل به دست آمده از زنبور عسل دانست که مربوط به فسیلی است که قدمت آن به حدود ۴۰میلیون سال پیش می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر در موزه‌ی تاریخی نیویورک فسیل زنبور عسل نگه داری می‌شود که قدمت آن به ۲۰میلیون سال پیش می‌رسد.

مولوی بیان کرد: اسناد موجود نشان می‌دهد قدمت زندگی زنبور عسل در کره‌ی زمین به مراتب بیشتر از زندگی انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی است که منقرض شده‌اند، این قدمت در مقایسه با بسیاری از گونه‌ها نشان می‌دهد که این حشره از بدو پیدایش تاکنون قادر بوده تمام شرایط محیطی و دگرگونی‌های زمین شناختی را تحمل و زندگی خود را تدوام بخشد.

وی در خصوص اهمیت زنبور عسل در چرخه‌ی زندگی، ادامه داد: زنبور عسل مهم ترین سر حلقه‌ی زنجیره‌ی حیات روی کره‌ی زمین است چون تا کنون ده‌ها گونه‌ی گیاهی و جانوری در چرخه‌ی حیات به وجود آمده و پس از مدتی منقرض شده‌اند و هیچ اختلالی در چرخه‌ی زندگی به وجود نیاورده‌اند اما تنها با حذف زنبور عسل از چرخه‌ی حیات زندگی حیوانی، گیاهی و انسانی دستخوش چنان اختلال هولناکی می‌شود که حتی تصور به آن نیز دشوار است.

وی تصریح کرد: اتحادیه آذربایجان شرقی در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و تا سال ۱۳۸۴ به صورت غیرفعال بوده و با انتخابات جدید هیئت مدیره تجدید سازمان یافته و به کار خود ادامه داد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورعسل آذربایجان شرقی ادامه داد: این اتحادیه در حال حاضر یکی از موفق‌ترین و کارآمدترین اتحادیه‌ی کشوری است که دارای مکان ثابت، گردش کار منظم و دارای بالاترین سرمایه است.

وی خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی ۱۹ شرکت تعاونی فعال دارد که از آن ۱۶ تعاونی در صندوق حمایت از محصولات کشاورزی و صندوق توسعه صنعت کشاورزی کشور دارای سرمایه هستند و از امکانات این صندوق‌ها جهت حمایت زنبورداران استفاده می‌شود.

مولوی، متذکر شد: اتحادیه زنبورداران آذربایجان شرقی جزو پنج سهام دار بزرگ در صندوق حمایت از محصولات صنعت کشاورزی استان هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85245

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});