• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

تبریز، نسبت به جایگاه خود بی تفاوت نباشد

  • کد خبر : 85287
  • 25 آبان 1401 - 14:00
تبریز، نسبت به جایگاه خود بی تفاوت نباشد
یاز اکو - بابک نگاهداری گفت: حقیقت این است که تبریز از اهمیت و جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک بالایی برخوردار است و توجه به تحولات منطقه قفقاز لزوم بازنگری به جایگاه تبریز به عنوان شهری حائز اهمیت را بیش از پیش نمایان می کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، نگاهداری افزود: راهبر بودن به جای پیرو بودن می‌تواند تضمین کننده موفقیت کشور و جامعه در عصر حاضر باشد.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که نظام بین الملل در حال به هم ریختن است و یک نظام بین‌المللی جدید در حال شکل گیری است و کشوری که بتواند در ۱۰ سال پیش رو، جانمایی درستی در نظام بین الملل بیابد سرنوشت خود را تا یک قرن آینده تضمین و تعیین خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بررسی کریدورهای غرب به شرق و شمال به جنوب ریشه در اهمییت تحقیقات ژئوپلتیک دارد و به باور ژئو تئوریسین‌های کشورمان ما در منطقه ای قرار گرفته ایم که این منطقه آوردگاه ۲ قدرت بزرگ اقتصادی دنیاست.

بابک نگاهداری افزود: مشکلات موجود در منطقه به خاطر جنگی است که از سال ۲۰۰۸ با انتقال ثروت از آمریکا به چین رخداد است.

آمریکا تصمیم گرفته توسعه چین را متوقف کند و چین هم برای حفظ و تداوم توسعه اقتصادی خود ناگزیر است، مسیر خود را به سمت غرب دنیا و اتحادیه اروپا باز کند.

وی با بیان اینکه در این میان کریدور شمال به جنوب برای روسیه و و کشورهای اوراسیا اهمییت ویژه ای یافته است گفت: بنابراین روسیه و چین به دنبال امن کردن غرب آسیا هستند، چرا که زنجیره رشد اقتصادی آنها در امن بودن غرب آسیا است یعنی جایی که ما در آن قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: حال آنکه در مقابل آمریکا برای متوقف کردن ماشین توسعه آنها به دنبال ناامن کردن غرب آسیا است.

لزوم توجه به جایگاه ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک تبریز

وی افزود: تبریز به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک خود به عنوان یکی از گذرگاه های مهم در این مسیر به ویژه در کریدور شمال به جنوب وحتی غرب به شرق که پیش از این جاده ابریشم بوده است از اهمیت بیش از پیش برخوردار است.

وی گفت: بسیاری از کشورهای منطقه به دنبال ایجاد کریدورهای موازی با ایران نظیر کریدورهای جاده ابریشم ترک و کریدور هندو ابراهیم هستند.

و جالب تر اینکه حداکثر تلاش خود را به کار گرفتند تا این کریدورهای اقتصادی از ایران رد نشود!

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: تبریز باید با اشراف به این تحلیل، بازنگری جدی نسبت به جایگاه خود در عرصه بین الملل و ارتباط با کشورهای همسایه اش را مدنظر قرار دهد و از این ظرفیت به ویژه در خصوص تحولات منطقه قفقاز استفاده کند.

تبریز می تواند هاب ترانزیتی شمال غرب کشور باشد

بابک نگاهداری اضافه کرد: تبریز می‌تواند در پشتیبانی کریدورهای ترانزیتی ارس و ماکو نقشی موثر ایفا کند.

و ایفای نقش در قالب های خدماتی و صنعتی در مناطق آزاد شده آذربایجان از دیگر ظرفیت هایی است که تبریز و سرمایه‌گذاران می‌توانند با ورود به آن از فرصت ایجاد شده بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: تبریز نباید نسبت به فرصت های منطقه ای خود و تعریف خود به عنوان هاب ترانزیتی شمال غرب کشور بی تفاوت باشد.

توسعه شهری با توجه بافت فرسوده و سرمایه گذاری محقق می شود

نگاه بابک نگاهداری افزود: مسئله مهم دیگر توجه به سرمایه گذاریها در تبریز است، چراکه پیشران توسعه در هر جامعه‌ای سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری به خصوص در بافت فرسوده و درون‌شهری می‌تواند مانع از چالش‌های جدی و حتی حل چالشهایی موجود همانند فقر شهری، تاب آوری پایین شهری و بحران های ایمنی و زیست محیطی و حتی هویت در شهر را کاهش دهد.

وی افزود :عمده بافت فرسوده در مرکز شهر متمرکز است، بنابراین تمرکز ویژه بر جذب سرمایه گذاری در راستای توسعه شهری در بافت فرسوده بسیار مهم است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشرفت تبریز با توجه به ظرفیت های اجتماعی، مردمی و فعالینی که خارج از بدنه دولت و مدیریت شهری هستند تحقق می یابد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم بازنگری و بروزرسانی در حوزه قوانین و مقررات معماری و شهرسازی و مدیریت شهری گفت: قوانین حوزه معماری از بعد عدالت شهری نیز قابل تامل است و این مهم لزوم بازنگری در قوانین و ساختار معماری و شهرسازی در کشور و تبریز را جدی تر می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});