• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3

کش و قوس ۱۵ ساله برای احداث کارخانه کمپوست ارومیه!

  • کد خبر : 86432
  • 05 آذر 1401 - 14:30
کش و قوس ۱۵ ساله برای احداث کارخانه کمپوست ارومیه!
یاز اکو - براساس اعلام احد یوسفی، رییس وقت سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه مقرر بود کارخانه کمپوست شهر اواخر سال ۹۹ به بهره برداری برسد اما با گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی این کارخانه هنوز خبری از راه اندازی نیست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، هادی بصاری، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه اظهار کرد: بصاری با اشاره به تلاش برای خلع ید پیمانکار کارخانه کمپوست ارومیه، افزود: عملیات اجرایی کارخانه کمپوست شهر ارومیه ۱۵ سال قبل آغاز شده است ولی پیمانکار نتوانست به تعهدات خود در این سالها عمل کند که شهرداری ارومیه از پیمانکار طرح شکایت کرده است.

وی تصریح کرد: ابنیه این کارخانه مستهلک شده است و در حال حاضر پیمانکار توان اجرای پروژه را ندارد و شهرداری ارومیه در حال انجام اقدامات لازم برای خلع ید و آغاز عملیات اجرایی است.

تولید روزانه ۸۰۰ تن زبالع در شهرستان ارومیه

بصاری با اشاره به تولید روزانه ۸۰۰ تن زباله در شهرستان ارومیه،افزود: از این میزان زباله تولیدی ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن مربوط به شهر ارومیه تولید و مابقی زباله های روستایی هستند که توسط دهیاری ها جمع آوری و سازمان پسماند شهرداری ارومیه آنها را به صورت بهداشتی و اصولی در سایت زباله نازلو دفن می کند.

وی افزود: متوسط تولید زباله به ازای هر نفر در ارومیه ۷۴۰ گرم است که این میزان در متوسط جهانی ۴۵۰ گرم است، این آمار نشان دهنده بالا بودن میزان تولید زباله توسط شهروندان ارومیه ای است.

فرسودگی ناوگان جمع آوری زباله در ارومیه

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه فرسوده بودن ناوگان جمع آوری زباله را از دیگر مشکلات پیش روی این سازمان عنوان کرد و گفت: متوسط عمر ناوگان خودرویی این سازمان ۲۵ سال است و دلیل نشت شیرابه از این خودروها نیز به خاصیت خوردندگی شیرابه و تخریب خودروهای حمل زباله بر می گردد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه، با بیان اینکه میزان تولید زباله متاثر از فرهنگ حاکم بر جوامع است، تصریح کرد: بالا بودن میزان تولید زباله نشان دهنده بی توجهی شهروندان به موضوع تفکیک از مبدا است.

بصاری با بیان اینکه طرح تفکیک از مبدا در ارومیه در قالب طرح های مختلفی اجرایی می شود که برای موفقیت در این زمینه نیازمند همکاری مردم هستیم، ادامه داد: غرفه های تفکیک از مبدا در قالب ۴ غرفه در مناطق مختلف شهر ارومیه در این راستا راه اندازی شده اند.

بصاری نصب توری فلزی برای جمع آوری درب بطری ها در بوستان گللرباغی و خرید ویلچر برای نیازمندان، استفاده از توان بخش خصوصی در جمع آوری زباله های خشک و تحویل آنها از مقابل درب منازل شهروندان، اجرای طرح های فرهنگسازی و آموزشی در مدارس، ادارات و زنان خانه دار و …. از جمله این طرح ها است.

وی یادآور شد: این موضوع که کاغذ باطله زباله نیست در ادارات استان به یک فرهنگ تبدیل شده به طوری که سطل هایی به منظور تفکیک کاغذ در ادارات مستقر شده است.

بصاری با بیان اینکه ۵۱ دستگاه مخزن ۱۲۰ لیتری تفکیک از مبدا در هسته مرکزی شهر به ویژه در خیابان امام، باکری و … جایگذاری شده است، گفت: حذف کیسه های نایلونی و استفاده از کیسه پارچه ای و کیسه زباله خودرو از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای کاهش میزان تولید زباله است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه از اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر ارومیه خبر داد و گفت: پس از ۳۰ سال، سند راهبردی طرح جامع مدیریت پسماند در ارومیه اجرایی می شود به طوری که در قالب این طرح، جمع آوری، دفن، احداث کارخانه کمپوست بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

بصاری افزود: ریختن نخاله در کنار جاده ها و معابر عمومی جرم تلقی شده و افرادی که اقدام به ریختن نخاله در معابر عمومی کنند، در مرحله اول به آنها تذکر داده می شود و در صورت بی توجهی به این امر، به قوه قضاییه معرفی می شوند.

بصاری از طراحی اپلیکیشن هوشمند تفکیک از مبدا خبر داد و اظهار کرد: این اپلیکیشن توسط یکی از شرکت های بخش خصوصی طراحی شده است که شهروندان با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن همراه هوشمند خود و با ورود به سامانه های مربوط، می توانند با همکاران اداره پسماند جهت دریافت زباله های خشک خود اقدام و در قبال تحویل این اقلام، وجه نقد دریافت کرده و یا وجه نقد را در کیف الکترونیکی خود( که در بخشی از این اپلیکیشن است) پس انداز کنند.پیش بینی می شود این اپلیکیشن تا اواخر سال جاری به مرحله بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه زباله ۲ ناحیه شهر ارومیه به صورت شبانه و ۴ ناحیه دیگر در طول روز جمع آوری می شود، ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ نفر نیرو در این زمینه به کارگیری شده است و ضرورت دارد شهروندان زباله خود را در ساعت مشخص شده دم در بگذارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=86432

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});