• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

پرطرفدارترین کالای ایرانی در ارمنستان کدام است؟

  • کد خبر : 87277
  • 13 آذر 1401 - 9:30
پرطرفدارترین کالای ایرانی در ارمنستان کدام است؟
یاز اکو - در هفت ماهه ابتدایی سال 1401 ارزش صادرات ایران بیش از 23 درصد رشد کرده و در این راستا تراز تجاری ایران با ارمنستان مثبت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی ابعاد مختلف تجارت مشترک ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته پرداخته است. در این راستا از پرطرفدارترین کالای ایرانی در ارمنستان خبر داد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ارمنستان از حدود سه دهه قبل با عضویت در بانک جهانی و سپس سازمان تجارت جهانی توانسته رشد اقتصادی قابل توجهی را داشته باشد و تولید ناخالص داخلی این کشور در سه دهه گذشته حدودا هفت برابر شده است.

ارمنستان در طول سال‌های گذشته همواره جزو شرکای تجاری ایران در منطقه بوده اما ارزش کل این تجارت مشترک هرگز بالا نرفته است.

در شرایطی که پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی ارمنستان با پیشرفت ۲۷ درصدی در پایان سال جاری میلادی به حدود ۱۷.۷ میلیارد دلار برسد تجارت این کشور نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

متوسط ارزش صادرات کالا در ارمنستان حدفاصل سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی ۲.۳ میلیارد دلار و واردات این کشور نیز ۳.۷ میلیارد دلار بوده است. با خروج از رکود تحت تاثیر کرونا پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری میلادی صادرات این کشور به ۶.۵ میلیارد دلار و واردات به هشت میلیاد دلار برسد.

بررسی روند تجاری مشترک ایران و ارمنستان نشان می‌دهد که در دهه گذشته صادرات ایران به این کشور حدودا ۲.۵ برابر شده اما ارزش واردات ۳۸ درصد کاهش یافته است.

در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز ارزش صادرات ایران بیش از ۲۳ درصد رشد کرده است. در طول تمام این سال‌ها تراز تجاری ایران در تعامل با ارمنستان نیز همواره مثبت بوده است.

پرطرفدارترین کالای ایرانی در ارمنستان

بررسی جزئیات تجارت مشترک دو کشور نشان می‌دهد که میل‌های آهنی، قیر نفت، روغن‌های سبک نفتی، محصولاتی از آهن یا فولاد و همچنین میلگرد و کف پوش اصلی‌ترین کالاهای ایرانی بودند که از سوی ارمنستان خریداری شده است.

کنسانتره مس، موتورسیکلت، ماشین‌های آهنگری، قطعات ماشین‌آلات و قطعات دستگاه‌های چشم پزشکی نیز اصلی‌ترین کالاهای وارد شده به ایران از طرف ارمنستان بوده است.

برآوردها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ارمنستان ۱۱ درصد بوده و این عدد در پایان ۹ ماهه به ۱۴ درصد رسیده است.

از این‌رو در صورتی که مقدمات لازم فراهم شود می‌توان انتظار داشت تجارت مشترک ایران و ارمنستان در سال‌های آینده افزایشی قابل توجه پیدا می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});