• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

بازارها در مدار صعودی

  • کد خبر : 87275
  • 13 آذر 1401 - 9:15
بازارها در مدار صعودی
یاز اکو - دلار در بازار آزاد در انتهای هفته گذشته در قیمت ۳۶ هزار معامله شد. به گفته کارشناسان این حوزه تحولات سیاسی در کشور، افزایش انتظارات تورمی، از دست‌ رفتن امید برای مذاکرات هسته‌ای برجام فضای بازار ارز را دستخوش حرکت به سوی کانال‌های بالاتر خواهد کرد. همچنین عدم اطمینان به بازارهای سرمایه‌ای بلندمدت و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بر بازار دلار فشار ایجاد کرده است

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز

دلار در کانال ۳۶ هزار تومان

دلار در بازار آزاد در انتهای هفته گذشته در قیمت ۳۶ هزار معامله شد. به گفته کارشناسان این حوزه تحولات سیاسی در کشور، افزایش انتظارات تورمی، از دست‌ رفتن امید برای مذاکرات هسته‌ای برجام فضای بازار ارز را دستخوش حرکت به سوی کانال‌های بالاتر خواهد کرد. همچنین عدم اطمینان به بازارهای سرمایه‌ای بلندمدت و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بر بازار دلار فشار ایجاد کرده است. روند قیمت دلار صعودی است و این دخالت و دستکاری در بازار باعث شده این اسکناس آمریکایی که از تورم جا مانده با قیمت فعلی در بازار عرضه شود. این در حالی است که این کنترل دستوری به ضرر تمامی بخش‌های اقتصادی کشور است.

بازار سهام

سبزپوشی شاخص بورس

پس از اینکه دو هفته متوالی برآیند معاملات در بورس اوراق بهادار تهران منفی بود، هفته معاملاتی اخیر را با عملکردی مثبت معادل ۰/۵۱ درصد پشت سر گذاشت. به‌طوری که شاخص کل کار خود را در سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد به پایان رساند. در این میان نیز گفتنی است که شاخص هموزن ۱۰ روز متوالی با افزایش همراه است که می‌تواند یکی از نشانه‌های تعدیل بازار باشد. برخی از کارشناسان بازار سهام بر این باور هستند که با توجه به اخبار‌‌ اقتصادی و غیر‌اقتصادی در کنار تلاش مسئولان برای بهبود بورس تهران، نشانه‌هایی از فروکش کردن هیجان و فشارهای نزولی در آمار و ارقام به چشم می‌‌خورد که از نگاه کارشناسان می‌توان آن را به فرصتی برای بهبود بازار تعبیر کرد. از این رو باید دید که آیا بازار توان تثبیت در سطوح فعلی را دارد یا خیر.

بازار سکه

سکه در کانال ۱۷ میلیون تومان

سکه طلا هفته گذشته را با نوسانات صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی از مرز ۱۷ میلیون تومان گذشت و به سطوح میانی کانال یاد شده رسید. بر این اساس با رسیدن قیمت مسکوک یاد‌شده به ۱۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، سکه توانست برای سومین هفته متوالی عملکرد هفتگی مثبتی معادل ۴/۴۹ درصد به ثبت برساند. این رشد در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد در کنار بهای طلا در بازار جهانی روندی افزایشی داشتند. علاوه بر این گفته می‌شود که رسیدن بهای اونس جهانی طلا به سطح ۱۸۰۰ دلار می‌تواند پتانسیل رشد سکه امامی را برای روزهای آتی تا حدودی افزایش دهد. با این حال فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد. به عبارتی حباب سکه امامی بیش از ۲ میلیون تومان محاسبه شده است.

بازار طلای جهانی

طلا در محدوده قیمت ۱۸۰۰ دلار

قیمت طلا پس از اینکه به سطح ۱۸۰۰ دلار بازگشت و نوسانات متعددی را به همراه داشت، روز جمعه در حوالی بالاترین سطح چند ماهه خود ثابت ماند. زیرا بازارها در آستانه انتشار داده‌های کلیدی حقوق و دستمزد ایالات متحده هستند که می‌تواند در تعیین مسیر سیاست پولی فدرال رزرو نقش داشته باشد. از این رو هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی نیز در آخرین روز هفته در محدوده قیمت ۱۸۰۰ دلار مورد معامله قرار گرفت.

تمرکز سرمایه‌‌گذاران بر روی داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده است که انتظار می‌‌رود این آمار اقتصادی بازار کار، در ماه نوامبر اندکی تضعیف شده است. همچنین فد اعلام کرد که با تشدید سیاست‌ها، به دنبال تعدیل بیشتری در این فضا خواهد بود. هر نشانه غیرمنتظره‌‌ای از قدرت در بازار کار ایجاد شود به فدرال رزرو انگیزه کافی برای ادامه افزایش نرخ بهره می‌دهد؛ سناریویی که برای بازارها به‌ویژه طلا می‌تواند منفی واقع شود.

بازار اوراق مسکن

هفته پرنوسان اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را پر‌نوسان سپری کرد. به‌طوری که در این میان تسه ۹۹۱۲ توانست عملکردی مثبت معادل ۰/۹۳ درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور بر این باور هستند که درحالی که قیمت مصالح ساختمانی به عنوان یکی از اجزای ساخت مسکن به‌‌ صورت تصاعدی هر هفته در حال افزایش است، فقط تسهیلات پروژه نهضت ملی ثابت مانده که این عدم تناسب باعث شده تاکنون بسیاری از طرح‌ها نیمه‌‌کاره رها شود و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی و افزایش عرضه و ایجاد مسکن مورد نیاز همچنان در هاله‌‌ای از ابهام به سر ببرد. بنابراین گفته می‌شود تا زمانی که هماهنگی و نظم در سازمان‌های مرتبط برای ساخت‌و‌ساز مسکن ایجاد نشود نمی‌توان کاهش قیمت را برای بازار مسکن متصور شد.

بازار نفت

عملکرد مثبت هفتگی نفت

قیمت نفت روز جمعه در ابتدای معاملات اندکی افزایش یافت. اما در ادامه روز بازار تغییر مسیر داد و با کاهش همراه شد. زیرا سرمایه‌‌گذاران درباره چشم‌‌انداز کاهش تولید اوپک گمانه‌زنی کردند، در حالی که خوش‌بینی به بهبود تقاضای چین و نشانه‌هایی از کاهش عرضه، بازارهای نفت را در مسیر حرکت مثبت هفتگی قرار داد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) قرار است روز یکشنبه چهارم دسامبر برای تصمیم‌گیری درباره عرضه آتی تشکیل جلسه دهند.

در حالی که این سازمان هیچ نشانه روشنی مبنی بر کاهش تولید ارائه نکرده است. از این رو هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۸۶ دلار و ۷۱ سنت و نفت WTI نیز در قیمت ۸۱ دلار و ۶ سنت معامله شد. داده‌ها حاکی از آن است که ذخایر آمریکا در هفته گذشته به میزان قابل‌‌توجهی بیش از حد انتظار کاهش داشت که نشان‌دهنده تقاضای بالا در میان پالایشگاه‌ها بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});