• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

صادرات سیب‌زمینی به آذربایجان ضعیف است

  • کد خبر : 128693
  • 04 دی 1402 - 13:30
صادرات سیب‌زمینی به آذربایجان ضعیف است
یازاکو - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دلیل مشکلات به وجود آمده برای تجار و بازرگانان صادرات سیب‌زمینی به کشور آذربایجان بسیار ضعیف و در حد پایینی است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از مهر، نوبخت اژدری پیش‌از ظهر دوشنبه در جریان بازدید از انبارهای سیب‌زمینی در اردبیل اظهار کرد: اردبیل یک پنجم سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کند و بعد از همدان بیشترین تولید سیب‌زمینی متعلق به این استان است.

وی به کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی تا ۱۹ هزار هکتار اشاره کرد و گفت: در برنامه الگوی کشت ۲۲ هزار هکتار برای استان کشت سیب‌زمینی پیش‌بینی کرده بودند که این رقم با توجه به استقبال کم کشاورزان به ۱۹ هزار هکتار کاهش یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تولید سیب‌زمینی استان را بیش از ۷۶۹ هزار تن اعلام کرد و افزود: بخشی از این تولیدات در حدود ۲۰۰ هزار تن به مصرف داخلی استان به ویژه چهار صنایع تبدیلی موجود رسیده و مابقی باید صادر شده و یا به سایر مناطق کشور حمل شود.

اژدری فعالیت ۱۵ صادرکننده سیب‌زمینی را یادآور شد و تصریح کرد: ۵۶۹ هزار تن مازاد مصرف سیب‌زمینی در استان داریم که تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ تن آن به آذربایجان صادر شده و روزانه ۲۲ کامیون به سایر استان‌ها سیب‌زمینی ارسال می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کیفیت تولید سیب‌زمینی در این استان بسیار بالا است اما به دلیل کمبود انبار و سردخانه‌های مکانیزه ما نمی‌توانیم نگهداری آن را به شکل استاندارد انجام دهیم.

اژدری ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و انبارهای استاندارد سیب‌زمینی را یادآور شد و اضافه کرد: ما به کشاورزان توصیه می‌کنیم تا از خرید بذر اصفهان و همدان و سایر بذور فاقد مشخصات جلوگیری کرده و عمدتاً از بذر تولید شده استان برای کشت سیب‌زمینی استفاده کنند.

وی مشکل پیمان‌سپاری ارزی را از دغدغه‌های صادرکنندگان سیب‌زمینی اعلام کرد و ادامه داد: به دلیل مشکلات پیمان‌سپاری ارزی عمده تجار و بازرگانان کارت بازرگانی خود را لغو شده و یا ابطال شده می‌بینند و به همین خاطر صادرات ضعیفی را به آذربایجان شاهد هستیم.

اژدری بیان کرد: البته بر اساس درجه‌بندی سیب‌زمینی با کیفیت به قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد و پایین‌ترین قیمت نیز هفت و ۶ هزار تومان است که به عنوان سیب‌زمینی درجه سه به بازار عرضه می‌شود.

وی نگرانی کشاورزان را به دلیل شرایط جوی خاص و گرمای هوا به خاطر فاسد شدن سیب‌زمینی یادآور شد و تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است تا با هماهنگی‌های وزارت امور خارجه امکان صادرات بیشتر و حتی عرضه به بازار سایر مناطق فراهم آید.

اژدری ضرورت راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را یادآور شد و گفت: با شهرداری اردبیل و سایر شهرها در حال رایزنی هستیم تا این بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را شاهد باشیم تا بدون واسطه مردم خرید خود را به قیمت مناسب انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: امیدواریم سال آینده این بازارچه برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی فراهم آمده و مردم به راحتی بتوانند به قیمت مناسب مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=128693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});