• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6
برای عمران وآبادانی تبریز کهن

دیدگاه تولید ثروت در شهرداری وشورا را تقویت کنید  

  • کد خبر : 87391
  • 13 آذر 1401 - 19:34
دیدگاه تولید ثروت در شهرداری وشورا را تقویت کنید  
یازاکو- در نشست اعضای اندیشکده عصر جدید تبریز و موسسه ی فرهنگی ،هنری و پژوهشی آذرپویش که در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، دکتر مجید بهشتی روی مدیر عامل سابق خانه ی توسعه ی آذربایجان و استاد مدعو دانشگاه تبریز به باید ها و نباید ها در توسعه ی کهن شهر تبریز پرداخت که فصل نیوز به عنوان پایگاه خبری پیگیر مسائل مدیریتی و توسعه ی کلانشهر تبریز به بخش های از نکته نظرات این صاحب نظر و کارشناس رسمی دادگستری در حوزه شهرسازی اقدام می نماید.

 دکتر بهشتی روی در پاسخ به این سوال اعضای اندیشکده عصر جدید که باید ها و نباید ها در توسعه ی کهن شهر تبریز چیست؟می گوید 

به نظرم باید بگوییم شورای شهر و شهرداری تبریزمشکل در خلق ثروت دارند. اینها عمدتاً با دیدگاههای جزء نگرانه بدنبال مصرف ثروت هستند تا خلق ثروت. اندیشمندان معتقدند، وظیفه دولتها خلق ثروت است. در مقیاس مدیریت شهری، این می شود. خلق ثروت در شهر. شاید بفرمایید چه ارتباطی به شورا و شهرداری دارد. پس باید اول : نگاه ما به مسائل به نگاهی نوآورانه مبتنی بر خلق ثروت در شهر مبدل گردد. 

با یک مثال می توانم این را برایتان مشروح تر بنمایم. نگاه ما به یک ایستگاه مترو در خطوط قطار شهری تبریز می تواند. از ایجاد یک ایستگاه ۱۰۰ متری آغاز ، فکر یک ایستگاه ۵۰۰ متری رو داشته باشیم، یا در اندیشه یک ایستگاه ۱۰۰۰ متری باشیم . یا فراتر ایستگاه رو پروژه ای در سطح یک محله تعریف نماییم. وقتی صحبت از خلق ثروت برای شهر می کنیم. نگاه ما دیگر نمی تواند در مقیاس یک ایستگاه ۱۰۰ متری که صرفاً هزینه است تعریف شود. اشتباهی که زیاد در پروژه های شهری مرتکب می شویم. 

محققین امروزه سرمایه گذاری را مصداق عملی عدالت در جامعه تعریف می نمایند. پس سرمایه گذاری و عدالت لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر شما در شهر از مسیر عدالت منحرف شوید. سرمایه گذاری و خلق ثروت منتفی خواهد شد و با فرار سرمایه مواجه خواهیم بود. عدالت نقطه مقابل ظلم و جور است، نقطه مقابل تبعیض است و امام(ع) در نهج البلاغه می فرماید: عدل و عدالت هر چیزی را در جای خودش میگذارد در حالی که بخشش آن را از جای خود خارج می سازد، عدالت تدبیر عمومی مردم است در حالی که بخشش گروه خاصی را شامل می شود پس عدالت شریف و برتر است.لذا ما باید پروژه ها را در حدی تعریف نماییم. که خلق ثروت نمایند. چه معنی دارد. پروژه روگذر تقاطع ارتش ، چه کسی به شهرداری و شورای شهر اجازه داده است. که بی مهابا در این شرایط اقتصادی ولخرجی کنند. اگر منطقه به پل روگذر، با ایستگاه مترو نیاز دارد. باید در طرح توسعه اراضی پادگان ارتش دیده می شد و مجموعه هایی که از منافع پروژه استفاده می نمایند. هزینه کار رو بپردازند. 

معتقدم اشتباه شورا و شهرداری در این موضوع است. مشکل جزئی و خرد نگاه کردن به شهر و مسائل آن… شورا و شهرداری تبریز، در درک مفهوم کلانشهری و شهر دچار اشتباهند… مگر می شود در کلانشهر پروانه ساختمانی برای یک قطعه ۳۰ یا ۴۰ متری صادر کرد. مگر اینکه شهر را با یک روستای دویست نفری اشتباه گرفته باشیم. مقیاس کار در کلانشهر مقیاسی فراتر از اینهاست. باید چشم ها را در این شهر بشوریم و نگاه دیگری به شهر بیاندازیم. در همچو شرایطی اعضای کابینه ما در شهر و شورا تغییر خواهند یافت. با جمع آوری آدم های موفق باید به طراحی، شروع و به سرانجام رسانیدن با کیفیت کارهای بزرگ بپردازیم و یک مدل کارکردن جدید در شهر و شهرداری خلق نماییم. 

می فرمایید مگر در شهرداری باید کسب و کار داشته باشیم. به نظرم بلی، کسب و کار در شهرداری، با سرمایه گذاری در مسکن(املاک و مستغلات شهر)، سرمایه گذاری در ایده های جدیدو ناب برای تولید و خلق ثروت در شهر. ایجاد صندوق های سرمایه گذاری است و نقش آفرینی و اینها متفاوت با هزینه تراشی است . اینها کاهش هزینه است و پس انداز… لذا باید مسیرها رو اصلاح کنیم. هرپیشنهاد در صحن شورا و شهرداری باید یک طرح و نقشه تولید ثروت ضمیمه داشته باشد و مجری و سرمایه گذار پای کاری که آگاهانه هزینه کند، قرض نگیرد… به این موضوع باید با دید وسعت بخشیدن به نگاه و گسترش نگاه ها به سمت فرصت های پیرامون است. که باید تشخیص داده شود. 

به نظرم ما در زمینه ابنیه تاریخی و ظرفیت های گردشگری تاریخی، ظرفیت بالقوه فراوانی داریم ولی برای بالفعل کردن آنها مشکلات جدی با میراث فرهنگی، بنیاد مصلا، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی برخی مالکین و بهره برداران داریم. ولی در زمینه گردشگری طبیعی، ظرفیت های بالقوه و بالفعل بسیار مناسب تری در شهر داریم.که سریعتر می تواند ما را در جذب گردشگران شهری موفق نماید.

در ادامه این نشست آقایان دکتر حسین میرزایی استاد ممتاز گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور ،دکتر صابر حیدرقلی زاده،معاون دانشگاه جامع علمی _کاربردی آذربایجان شرقی ،دکتر محمد فرج پور باسمنجی فعال فرهنگی و مدرس علوم ارتباطات دانشگاه، دکتر نادر حاتمی جامعه شناس ،محمدباقر واصلی حقوقدان ، دکتر حسن عباسی عضو هیئت علمی الهیات دانشگاه ، امید شرکت تبریزی مدیر مسئول ندای بی صدا و عادل قادری مدیر موسسه ی خبری و تصویری فصل خبر و جمعی از کارشناسان به تشریح دیدگاه های خود در موضوعات مطروحه پرداختند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});