• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

آذربایجان در مورد خانکندی منتظر سال ۲۰۲۵ است

  • کد خبر : 90463
  • 13 دی 1401 - 9:00
آذربایجان در مورد خانکندی منتظر سال ۲۰۲۵ است
یاز اکو- ارمنستان با حامیان خود در غرب همکاری می کند تا "هیأت حقیقت یاب" سازمان ملل را در واکنش به اعتراض ها در جاده لاچین درگیر کند. به نظر می رسد ایروان علاقه مند به آوردن چنین "ماموریت حقیقت یاب" به منطقه تحت عنوان "بروز فاجعه انسانی" است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بیزیم مدیا، به این ترتیب ارمنستان به فکر فشار آوردن به روند برگزاری تجمعات اعتراضی است.

در این خصوص تعدادی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که باکو خود باید پیشنهاد ورود یک «هیأت حقیقت یاب» سازمان ملل به جاده لاچین را بدهد تا قدرت مانور ایروان را خنثی کند. به گفته این کارشناسان این اقدام باکو می تواند این استدلال را تقویت کند که جاده بسته نیست، همه شرایط برای گذرگاه انسان دوستانه ایجاد شده است و می تواند ادعاهای دروغین ارامنه مبنی بر “فاجعه انسانی” را آشکار کند.

عمید علی اف کارشناس سیاسی طی مصاحبه اش با بیزیم میدیا گفت در این مقطع کشاندن موضوع به سطح بین المللی و دعوت از برخی نیروهای خارجی را مناسب نمی داند.

علی اف افزود: فرانسه از ۲۰ دسامبر خواهان اجرای این کار برای حمایت از ارمنستان بود. اما این کار نگرفت. با اعتراض حامیان باکو در سازمان ملل عبارت قره باغ کوهستانی از بیانیه ارسالی فرانسه حذف شد و تنها با حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان تحقق اهداف بشردوستانه را منعکس کرد.در نتیجه پاریس پیشنهاد خود را پس گرفت و سند برگردانده شد.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: این اقدام یک بار دیگر نشان می دهد که قدرت دیپلماسی آذربایجان در حال حاضر فرصتی برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای شورای امنیت سازمان ملل ایجاد کرده است. دومین موضوع مهم این است که آذربایجان موافق این نیست که فرآیندهایی که در کریدور لاچین در حال وقوع است به سطح بین المللی برسد.

چون حداقل یک تجربه ۳۰ ساله ای داریم که پشت سرمان است و با گذشته تلخ از آن یاد می شود. در طی این دوره سازمان های بین المللی ارمنستان را به عنوان کشوری اشغالگر به رسمیت نمی شناختند. در نهایت آذربایجان خودش مشکل را حل کرد.

در وضعیت فعلی آوردن هیأت حقیقت یاب سازمان ملل متحد به قره باغ، منافع آذربایجان را تامین نمی کند. ما انتظار داریم تا سال ۲۰۲۵ نیروهای حافظ صلح سرزمین های ما را ترک کنند و آذربایجان خودش مشکل را حل کند.

رئیس جمهور آذربایجان بارها اعلام کرده است که باکو تمام مسائل سیاسی و حقوقی مربوط به ارامنه ساکن در سرزمین های آذربایجان را خودش حل خواهد کرد. نیازی به مشارکت کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی نیست. مطرح کردن این موضوع در سطح بین المللی و دعوت از برخی نیروهای خارجی مناسب نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90463

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});