• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

کلیساهای آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای اجرای مراسم ندارند

  • کد خبر : 90465
  • 13 دی 1401 - 9:15
کلیساهای آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای اجرای مراسم ندارند
یاز اکو - معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی وضعیت کلیساهای این استان را شرح داد و گفت: در آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آئینی و مذهبی در کلیساها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، وحید نواداد ـ معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی ـ درباره وضعیت کلیساهای این استان گفت: تمام کلیساهای استان در شهر و روستاهای اطراف فعال هستند و هر سال در روزهای خاص مراسم‌هایی در آن‌ها انجام می‌شود.

او اضافه کرد: در استان آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آئینی و مذهبی وجود ندارد و تمام مراسم‌ها بر اساس تقویم میلادی توسط شورای خلیفه‌گری انجام می‌شود.

نواداد درباره شرایط حفاظت از کلیساهای ثبت جهانی استان آذربایجان شرقی (سنت استپانوس) گفت: درباره حرایم ثبت شده کلیساهای ثبت جهانی مشکل و یا چالشی وجود ندارد و این حرایم براساس ضوابط ثبت جهانی اعمال می‌شود. همچنین کلیساهای ثبت جهانی از لحاظ اعتبارات و بودجه از طریق اعتبارات ملی، استانی و منطقه آزاد تامین مالی می‌شوند و عملیات حفاظتی و مرمتی از همین اعتبارات انجام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی افزود: برنامه‌های مرمتی هر سال بر اساس طرح‌های مصوب با توجه به اولویت‌ها و اعتبارات تخصیصی برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا می‌رسد.

کلیسای «سنت استپانوس»

کلیسای «سنت استپانوس» یا کلیسای «استفانوس مقدس» یکی از کلیساهای ثبت جهانی ایران است که در آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این کلیسا در قرن نهم میلادی ساخته شده است که بارها زلزله‌های شدید، ساختار اصلی آن را تخریب کرده است.

سنت استپانوس برگرفته شده از نام استپانوس (یا همان استفان در زبان ارمنی) شهید اول راه مسیحیت است و در بیشتر کشورهای جهان کلیساهای متعددی به همین نام وجود دارد. سنت استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در اورشلیم توسط یهودیان سنگسار شد.

این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده‌ است.

ساختار کلی این کلیسا بیشتر به معماری ارمنی و گرجی شباهت دارد و داخل ساختمان نیز با نقاشی‌های یک هنرمند ارمنی آراسته شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90465

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});