• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
11
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تاکید کرد؛

تفاهم‌نامه‌ی ایران و چین براساس اصل برد برد است

  • کد خبر : 9104
  • 10 فروردین 1400 - 18:10
تفاهم‌نامه‌ی ایران و چین براساس اصل برد برد است
یاز اکو -دکتر عزیز جوانپور با تاکید بر توجه به اصل برد - برد در تنظیم بندهای ۹ گانه‌ی تفاهم‌نامه‌ی ایران و چین، پیش‌داوری‌ها در خصوص سند همکاری ایران و چین عجولانه و بدون پایه و سند دانست‌.

به گزارش یاز اکو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در گفتگو با خبرنگار یاز اکو، تاکید کرد: نباید اینقدر نگران عقد قرارداد یا تفاهم‌نامه با یک ابرقدرت باشیم چرا که در این تفاهم‌نامه، منافع مشترک و سیاست برد برد و اصل حاکمیت و استقلال کشور مورد تاکید بوده است.

وی افزود: در این سند هیچ‌گونه واگذاری مالکیت یا چیزی شبیه به آن نیامده است.

وی تاکید کرد: شاید در آینده بشود در مناطق آزاد، بخشی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و این امر مرسوم و در تمام کشورها رایج است.

دکتر جوانپور با انتقاد از تحقق نیافتن هدف ایجاد مناطق آزاد در کشور گفت: فلسفه‌ی مناطق آزاد این است که سرمایه‌گذار بخش خصوصیِ کشورهای دیگر در آن مناطق، سرمایه‌گذاری کنند.

نگرش اشتباه، بدبینانه و بروکراسی شدید، مانع موفقیت مناطق آزاد است

وی تصریح کرد: اگر تا به امروز ایران نتوانسته در بحث مناطق آزاد موفق باشد و رشد مناطق آزاد را شاهد باشد به خاطر وجود همین نگرش اشتباه، بدبینانه و بروکراسی شدید است.

وی با انتقاد از حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص امضای تفاهم‌نامه‌ی ایران و چین گفت: در پیش‌نویس سند که ۹ بند دارد کلمه‌ی قرارداد یا توافقنامه به کار گرفته نشده است و صرفاً یک تفاهم‌نامه و برنامه است و برای اجرایی شدن و تبدیل به قرارداد یا سند همکاری می‌بایست مصوبه‌ی مجلس و نهایتا تایید شورای نگهبان را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بند ۸ و بسیار مهم این تفاهم‌نامه، نفی فشارهای خارجی به صراحت مورد تاکید قرار گرفته گفت: این یعنی دو کشور در برابر فشارهای خارجی باید از همدیگر حفاظت کنند.

امضای تفاهم‌نامه با ابرقدرتی همچون چین جزو بهترین کارهاست

این کارشناس امور بین‌الملل ابراز خرسندی کرد: من به نتیجه‌ی این کار بسیار خوش‌بین هستم و معتقدم در برابر فشار و تحریم‌های ظالمانه، امضای تفاهم‌نامه با ابرقدرتی همچون چین که از نظر سیاسی و اقتصادی مقتدر است جزو بهترین کارهای بود که می‌شد انجام داد.

وی افزود: ابراز ناراحتی آمریکا، اسرائیل و ترکیه نسبت به این رویداد، طبیعی است چرا که آنها به دنبال منافعشان در فشار حداکثری تحریم‌ها بر کشورمان هستند.

جوانپور تصریح کرد این تفاهم‌نامه مانند وضعیت حقوقی دریای خزر که در سال ۹۷ بین روسای جمهور انجام شده است و به طور حتم برای اجرایی شدن می‌بایست به بیش از بیست سند دو جانبه و چند جانبه تبدیل شود که نیازمند مصوبه‌ی مجلس و تایید شورای نگهبان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=9104

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});