• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

بودجه کاغذی در صحن مجلس/ منابع خیالی بودجه چقدر است؟

  • کد خبر : 91441
  • 22 دی 1401 - 10:00
بودجه کاغذی در صحن مجلس/ منابع خیالی بودجه چقدر است؟
یاز اکو - دومین لایحه بودجه دولت رئیسی امروز به مجلس رفت. لایحه‌ای که تحقق آن حتی روی کاغذ هم محال به نظر می‌رسد. چراکه اعداد و ارقام دولت در این لایحه کاملا خوشبینانه است. به خصوص درآمدهای نفتی و مالیاتی.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، دو رقم مهم بودجه سال ۱۴۰۲، عجیب است و دور از انتظار؛ یکی درآمد مالیاتی ۸۲۶ هزار میلیارد تومانی و دیگری درآمد نفتی ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی.

بر اساس پیشنهاد دولت قرار است درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۲ به ۸۲۶ هزار میلیارد تومان برسد. این رقم در حالی است که درآمد مالیاتی پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۲۶ هزار میلیارد تومان بود. این به آن معناست که دولت پیش‌بینی کرده درآمدهای مالیاتی‌اش در سال آینده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا اقتصاد ایران در این شرایط توان پرداخت مالیات ۸۲۶ هزار میلیارد تومانی را دارد یا نه؟

در چند سال گذشته و بعد از تحریم‌های نفتی، درآمدهای دولت وابسته به مالیات است. آن هم در حالی که کارشناسان اقتصادی می‌گویند اقتصاد ایران توان پرداخت این رقم مالیاتی را ندارد. نرخ رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته نزدیک به صفر بوده و مشخص نیست که دولت چگونه قرار است از این اقتصاد چنین مالیاتی دریافت کند.

آن هم در حالی که هیچ خبری از افزایش مودیان مالیاتی نیست و قرار نیست فراریان مالیاتی وارد تور شوند و یا معافیت‌های مالیاتی برداشته شود. حالا سوالی وجود دارد این است که آیا اقتصاد ایران در سال آینده می‌تواند ۸۲۶ هزار میلیارد تومان مالیات بدهد؟ آن هم در شرایط قطعی اینترنت که بسیاری از کسب‌وکارها را دچار آسیب کرده است.

درآمد رویایی نفت در دوره تحریم!

رقم عجیب دیگری که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده درآمد ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی از محل فروش نفت است. اقتصاد ایران تحریم است و بزرگترین مشکل کنونی این اقتصاد تحریم‌هایی است که نه اجازه صادرات نفت را می‌دهد و نه امکان برگشت دلارهای نفتی به اقتصاد را فراهم می‌کند.

چراکه اگر دولت توان فروش نفت و بازگرداندن دلارهای آن به اقتصاد را داشت، شرایط اقتصادی ایران چنین نبود و دلار رکورد ۴۴ هزار تومان را نمی‌زد. سال گذشته زمانی که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد درآمد۳۸۱ هزار میلیارد تومانی را داد، بسیاری آن را به فال نیک گرفتند و گفتند احتمالا پیش‌بینی چنین رقم کلانی به معنای رفع تحریم‌هاست. یعنی دولت چون چشم‌انداز رفع تحریم‌ها را پیش روی خود دیده، به درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی از فروش نفت فکر کرده است.

اما امسال همه می‌دانند که خبری از مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها نیست. مهم‌ترین مشتری نفت ایران، یعنی چین، حالا خریدار نفت روسیه است و تحریم‌های نفتی ایران به شدیدترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است. اما مشخص نیست که در چنین شرایطی چرا دولت گمان کرده که می‌تواند درآمد نفت را ۲۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش دهد؟

این افزایش نشان می‌دهد برای دولت لایحه بودجه سند دخل و خرج دولت نیست. بلکه سندی است که در آن ردیف هزینه‌ها و درآمدها باید تراز شود. حتی اگر اعداد و ارقام خیالی وارد بودجه شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91441

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});