• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

موتور گرم بازارها در هفته سوم دی‌ماه

  • کد خبر : 91700
  • 25 دی 1401 - 10:15
موتور گرم بازارها در هفته سوم دی‌ماه
یاز اکو - در جریان معاملات هفته گذشته با اینکه قیمت ارز در بازار آزاد از نوسان شدیدی برخوردار نبود، با این وجود در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان معامله شد. بازار طلا و سکه پس از اینکه دومین هفته دی ماه را با عملکرد منفی سپری کرده بود، هفته گذشته را با نوسانات مثبت به پایان رساند.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار در فاز صعودی

در جریان معاملات هفته گذشته با اینکه قیمت ارز در بازار آزاد از نوسان شدیدی برخوردار نبود، با این وجود در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان معامله شد. پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی از آینده قیمت دلار در ادامه سال ۱۴۰۱، نرخ بالای ۴۱ تومان است. همچنین با بستن بودجه دولت در سال آینده با کسری بودجه و ادامه افزایش حجم نقدینگی قیمت آن را در سال آینده به مراتب بالاتر از امسال پیش‌بینی می‌کنند.

بازار سهام/ تراز مثبت ورود نقدینگی به بورس

بازار سهام هفته گذشته را صعودی آغاز کرد و این روند افزایشی خود را تا روزهای پایانی هفته ادامه داد. به طوری که تنها در روز چهارشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰/۹۶ درصدی همراه بود. به این ترتیب شاخص کل توانست عملکرد مثبتی معادل ۴/۶۲ درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. بر این اساس دماسنج بازار در سطح یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحد به کار خود پایان داد.

اما در مقابل شاخص هم‌وزن، طی معاملات هفته گذشته به طور کلی بر مدار صعود قرار داشت و رشد ۶/۵۵ درصدی را از آن خود کرد. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت سرمایه‌گذاران بازار سهام به طور میانگین با ورود پول حقیقی‌های بازار همراه بود. با توجه به رشدها و همچنین سقف‌شکنی‌های چندماهه شاخص، برخی از کارشناسان معتقدند، بورس تهران هفته جاری را متعادل‌تر و بعضا با تمایلات نزولی جهت استراحت سپری کند.

بازار سکه/ تشدید سیر صعودی در بازار سکه

بازار طلا و سکه پس از اینکه دومین هفته دی ماه را با عملکرد منفی سپری کرده بود، هفته گذشته را با نوسانات مثبت به پایان رساند. به نحوی که سکه امامی در سطوح بالای کانال ۲۱ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب هر قطعه از مسکوک یادشده با ایستادن در قیمت ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان توانست بازدهی مثبت ۴/۵۹ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد با تغییرات نسبتا مثبتی همراه بود.

علاوه بر این افزایش بهای طلا در بازار جهانی منجر شد تا تمایلات صعودی در سکه محفوظ بماند. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار سکه مذکور نیز نوسانات کاهشی داشت و از حباب ۳ میلیون تومانی خارج شد و به رقم بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.با توجه به شرایط حاکم بر بازارها برخی کارشناسان معتقدند که تغییرات سکه نسبت به هفته‌های گذشته ملایم‌تر ولی با تمایلات صعودی همراه باشد.

بازار طلای جهانی/ عملکرد مثبت طلا در چهارمین هفته متوالی

قیمت طلا در روز جمعه به روند افزایشی خود ادامه داد و با رسیدن به ۱۹۰۶ دلار در مسیر ثبت چهارمین هفته متوالی با عملکرد مثبت قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که داده‌های تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده نشان داد فشارهای قیمتی همان‌طور که انتظار می‌رفت در دسامبر ۲۰۲۲ کاهش یافته و زمینه را برای کم کردن سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو فراهم کرد. اما معامله‌گران برای کاهش فشار شاخص دلار و بازدهی خزانه‌داری در ماه‌های آتی تا حدود زیادی احتیاط را پیش گرفتند و تمایل به خرید طلا را افزایش دادند. به طوری که قیمت آن به بالاترین حد هشت ماه اخیر رسید.

انتظار می‌رود که رشد اقتصادی چین در سال‌جاری بهبود یابد و با افزایش هزینه‌های زیرساختی این کشور، تقاضای جهانی برای کالاهای اساسی و طلا تقویت شود. اما با توجه به اینکه چین با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، چشم‌انداز کوتاه‌مدت همچنان نامشخص است.

بازار اوراق مسکن/ فشار تقاضا و قیمت بالای مسکن

تسه ۹۹۱۲ هفته گذشته از سطح ۱۲۱ هزار تومان به ازای هر برگ تا قیمت ۱۲۵ هزار و ۹۴۰ تومان رشد کرد و توانست عملکرد مثبت هفتگی ۲/۲۳ درصدی رقم بزند. با توجه به این موضوع که ساخت مسکن در کشور با همکاری بخش‌های مختلف جزو برنامه‌های مهمی است که باید تقویت و افزایش یابد، دولت فعلی تاکنون نتوانسته وعده‌هایی را که برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی داده است محقق کند.

نبود مسکن مناسب از نظر کیفیت ساخت، موقعیت و دسترسی‌ها و همچنین قیمت مناسب یا به عبارتی نرخی که در توان خرید متقاضیان باشد، از مهم‌ترین عامل برای خانه‌دار شدن است. بنابراین با عرضه کم و خالی ماندن بسیاری از خانه‌ها به دلایلی همچون قیمت بالا و تکمیل نشدن فرآیند ساخت‌وساز آن هم به دلیل نگاه سرمایه‌ای به مسکن توسط سازندگان، تقاضا همچنان بالاست و نه تنها بهبود نیافته بلکه با فشار تورم و افزایش هزینه خانوار کیفیت سکونت نیز بسیار افت کرده است.

بازار نفت/ انتظارات متناقض بازار نفت

قیمت نفت در روز جمعه با تحرکات مثبت همراه بود. اما به دلیل نشانه‌هایی از کاهش تورم در ایالات متحده، انتظارات بر روی رشد شدید قیمت‌هاست. در این بین نیز خوش‌بینی نسبت به بازگشایی اقتصاد چین نگاه سرمایه‌گذاران را برای بهبود تقاضا در سال ۲۰۲۳ به افزایش تقاضا برای نفت و در نهایت رشد قیمت‌ها معطوف کرده است. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۸۴ دلار و ۸۰ سنت و نفت و ست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۷۹ دلار و ۲۱ سنت مورد دادوستد قرار گرفت.

به گفته برخی از تحلیلگران این حوزه، در صورتی که تورم ایالات متحده کمتر از حد انتظار باشد، شاخص دلار را پایین خواهد آورد. زیرا دلار ضعیفتر می‌تواند تقاضای نفت را به نسبت افزایش دهد و این کالا را برای خریدارانی که ارزهای دیگر دارند ارزانتر می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});