• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

حال میراث صنعتی تبریز خوب نیست/ جاماندن کفش چرم از قافله تکنولوژی

  • کد خبر : 92381
  • 01 بهمن 1401 - 11:15
حال میراث صنعتی تبریز خوب نیست/ جاماندن کفش چرم از قافله تکنولوژی
یاز اکو - صنعت کفش تبریز روزگاری مانند بسیاری از صنایع در این خطه اسم و رسمی برای خودش در دنیا به هم زده بود و زبانزد خاص و عام بود ولی این روزها حال و روز خوبی ندارد و این صنعت در رکود است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، صنعت کفش تبریز روزگاری مانند بسیاری از صنایع در این خطه اسم و رسمی برای خودش در دنیا به هم زده بود و زبانزد خاص و عام بود. کیفیت عالی و ویژگی‌های منحصر بفرد، این محصولات را از سایر محصولات مشابه متمایز می کرد. صنعتی که پس سال ها باید همپای دنیا پیشرفت می کرد اکنون به دلیل نبود ماشین آلات و تجهیزات مدرن از قافله توسعه جا مانده است.

صنعتگران این حوزه همواره به دنبال راهکارهای برای تداوم حیات در بازار پرمتلاطم رقبای پرقدرت خود هستند ولی نقص در تکمیل زنجیره، چرخه تولید این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده است.

یک تولیدکننده کفش چرم در تبریز می گوید: با توجه به این که کفش چرم یک میراث باارزش در بخش صنعت برای ما از گذشته به یادگار مانده بنا بر این تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت این صنعت انجام می دهیم ولی گاهی اوقات مشکلات این صنعت بزرگتر از تلاش و دلبستگی های فعالان این حوزه است.

رحمن حسن پور با بیان این که کاهش قدرت خرید مردم در روند تولید تاثیرگذار بوده است، می افزاید: با توجه به این برخی از محصولات مواد اولیه مانند رنگ چرم وارداتی است بنا بر این تغییر نرخ این موارد در قیمت نهایی محصولات تاثیرگذار است.

معضل نوسان قیمت مواد اولیه

وی ادامه می دهد: یکی از بزرگترین مشکلات فعالان این صنعت تغییر مکرر قیمت محصولات به دلیل نوسان نرخ ارز است البته تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می کنیم قیمت محصولات را تغییر ندهیم ولی در شرایط کنونی ناچار به تغییر قیمت ها هستیم که این موضوع نیز باعث نارضایتی مشتریان می شود.

این تولیدکننده کفش چرم می گوید: در حال حاضر قیمت ماشین آلات به اندازه ای افزایش یافته که بسیاری از تولیدکنندگان توان نوسازی دستگاه های صنعتی را ندارند این در حالی است که صنعت کفش چرم برای تداوم حیات خود نیاز مبرم به بروزرسانی و بهره گیری از تکنولوژی های جدید دارد.

تداوم حیات کفش تبریز در گرو بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا

حسن پور تاکید می کند: برخی از ماشین آلات صنعتی مهندسی معکوس شده اند ولی با این وجود قیمت این ماشین آلات بسیار زیاد است.

وی با بیان این که در حال حاضر هیچ گونه حمایتی برای بروزرسانی ماشین آلات صنعتی وجود ندارد، می گوید: حال صنعت کفش تبریز خوب نیست، دولت باید برای تداوم تولید و بروز کردن ماشین آلات صنعتی از فعالان این حوزه حمایت کند چرا که اگر نتوانیم تجهیزات و ماشین آلات را بروز و همسو با تکنولوژی دنیا توسعه دهیم دیگر حرفی برای گفتن در بازارهای خارجی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این که کفش تبریز مدیون هنرمندان دست دوز کفش چرم است، می افزاید: کفش چرم تبریز زمانی برای خودش رسم و رسمی داشت ولی اکنون وضعیت افرادی که در بازار تبریز به کار دست دوزی کفش چرم مشغول هستند به گونه ای است که حتی نمی توانند با این شرایط امرار معاش کنند.

مواد اولیه صنعت کفش چرم به یغما می‌رود

حسن پور به ظرفیت بالای صنعت کفش در تبریز برای ایجاد اشتغال اشاره می کند و می گوید: مواد اولیه این صنعت به اندازه کافی در کشور وجود دارد و ما تنها در زمینه تامین ماشین آلات صنعتی مشکل داریم این مشکلات وضعیتی را به وجود آورده است که کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه با خرید مواد خام به قیمت های بسیار ناچیز، محصولات فراوری خود را به قیمت های گزاف به کشور برمی گردانند و این به معنای نابود شدن فرصت ها و داشته های صنعتی است.

این تولیدکننده اظهار می کند: اگر دولت در تصمیم‌گیری ها از تجربیات و نظرات فعالان این صنعت استفاده نکند مشکلات این بخش رفع نخواهد شد و وضعیت به مرور بدتر خواهد شد.

حسن پور با اشاره به مشکلات حوزه طراحی در صنعت کفش می گوید: جوانان علاقمند طراح به این صنعت همزمان با تحصیلات دانشگاهی باید فعالیت تجربی نیز داشته باشند تا به نیروهای کارآمد تبدیل شوند چرا که تنها با تحصیلات دانشگاهی نمی توان به این صنعت ورود پیدا کرد.

ارتباط بین تولیدکنندگان و مسئولان قطع است

وی با بیان این که ارتباط بین تولیدکنندگان با مسئولان قطع است، می افزاید: افزایش حجم تولید زمانی امکان پذیر خواهد بود که تمام زنجیره تامین این صنعت در جایگاه واقعی خود قرار گیرند برای مثال تامین ماشین آلات مورد نیاز، استفاده از تکنولوژی روز دنیا و تامین سرمایه در گردش تنها بخشی از زنجیره تولید است که تکمیل و تامین این موارد بدون تردید نتایج خوبی در این حوزه به ارمغان خواهد آورد.

این تولیدکننده کفش چرم ادامه می دهد: قیمت کفش چرم نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته و استقبال مردم نیز با توجه به قدرت خرید کاهش یافته است.

وی می افزاید: تصمیمگیران برای صنعت کفش مشکلات را به صورت کارشناسی بررسی نمی کنند و در نهایت نبود ارتباط بین سیاستگذاران و تولیدکنندگان منجربه بروز شرایط کنونی می شود.

۸۰ درصد تولید کفش تبریز، چرم است

رییس اتحادیه کفاشان تبریز نیز با بیان این که ۸۰ درصد تولید کفش تبریز، کفش چرم است، می گوید: در حال حاضر به شدت نیازمند حمایت دولت هستیم چرا که افزایش بیش از ۶۰ درصد حقوق کارگران، افزایش بیش از ۸۰ درصد حقوق کارگران تخصصی و افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه مانند چرم، نیاز فعالان این صنعت را به نقدینگی افزایش داده است.

علیرضا جباریان می افزاید: عمده مشکل فعالان صنعت کفش تبریز تامین نقدینگی و افزایش قیمت محصولات است که متاسفانه در حال حاضر به دلیل متوقف شدن روند اعطای تسهیلات بانکی، واحدهای تولیدی دچار مشکل شده اند به طوری که تبعات این وضعیت در آینده نمایان خواهد شد.

وی با بیان این که محصول چرم با عنوان ضایعات چرم صادر می شود، تاکید می کند: افزایش بالای قیمت مواد اولیه چرم سازی، افزایش حقوق نیروی انسانی و افزایش قیمت چرم باعث افزایش قیمت نهایی کفش چرم شده است.

وضعیت نامناسب استفاده از تکنولوژی‌های جدید در صنعت کفش

رییس اتحادیه کفاشان تبریز وضعیت ماشین آلات و بهره مندی از تکنولوی روز دنیا در صنعت کفش را تقریبا در حد صفر می داند و می گوید: به دلیل نبود حمایت دولتی برای اخذ تسهیلات، امکان نوسازی ماشین آلات وجود ندارد.

جباریان با بیان این که در حال حاضر ماشین آلات صنعتی با تکنولوژی بالا در کشور وجود ندارد، می افزاید: برای توسعه کسب و کارها باید با تکنولوژی روز دنیا همگام شویم که در رابطه با این موضوع ارز به اندازه ای افزایش یافته که قادر به واردات ماشین آلات مورد نیاز صنعتی نیستیم.

وی ادامه می دهد: به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی روز، قیمت تمام شده محصولات افزایش می یابد.

رییس اتحادیه کفاشان تبریز اضافه می کند: با وجود تمام مشکلات تلاش می کنیم با توسعه مبادلات تجاری حضور موثری در بازارهای جهانی داشته باشیم.

جباریان می گوید: برنامه ریزی برای حضور ۱۰ واحد تولیدکننده برتر در نمایشگاه کفش استانبول از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه مبادلات تجاری است البته به منظور شرکت از نمایشگاه اربیل نیز اقدامات لازم انجام شده است.

وی با بیان این که اتحادیه کفاشان تبریز سه هزار و ۴۰۰ نفر عضو دارد، می افزاید: در حال حاضر سه هزار و ۵۰ واحد بزرگ صنعتی در تبریز وجود دارد که دو هزار و ۷۰۰ واحد در بخش تولید، ۳۰۰ واحد در بخش خدمات و بقیه در بخش فروش فعالیت می کنند.

تولید سالانه ۲۵ میلیون جفت کفش چرم

اما در این زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که در حال حاضر در ۱۱۹ واحد تولیدی فعال در صنعت کفش چرم حدود هزار نفر مشغول به کار هستند، می گوید: سالانه نزدیک به ۲۵ میلیون جفت کفش چرم در استان تولید می شود.

صابر پرنیان با اشاره به ظرفیت بالای تبریز در صنعت کفش می افزاید: یکی از برنامه شاخص در این زمینه احداث اولین شهرک فناوری کیف و کفش و پوشاک کشور در شهرک صنعتی بعثت است که با احداث این شهرک فناوری ارتباط میان عناصر موجود در زنجیره ارزش کیف و کفش و پوشاک در منطقه تکمیل خواهد شد.

وی اظهار می کند: هدف از احداث شهرک‌های فناوری حمایت از تجاری‌سازی و توسعه فناوری و به‌تبع آن، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی است.

وی می گوید: در حال حاضر از جمله چالش های صنعت کفش می توان به مشکل سرمایه در گردش، نبود سرمایه کافی برای تامین ماشین آلات صنعتی، تامین مواد اولیه شیمیایی وارداتی، تامین پوست خام به دلیل گرانی گوشت و کاهش کشتار و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه پوست خام و مواد اولیه اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه می دهد: سازمان صمت استان با توجه به تکالیف قانونی دارد تلاش می کند تا موانع تولید فعالان این صنعت را رفع کند.

پرنیان با اشاره به اهمیت اعطای تسهیلات مورد نیاز و رفع موانع تولید تاکید می کند: امسال ۳۴ درخواست به منظور اعطای تسهیلات به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان به بانک های عامل معرفی شده است.

وی می افزاید: صادرات کفش چرم سال گذشته نزدیک به چهار میلیون دلار و امسال در مدت زمان مشابه میزان صادرات به بیش از پنج میلیون دلار افزایش یافته که عمده مقصد صادراتی، کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، روسیه و جمهوری مقدونیه بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92381

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});