• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

اجرایی شدن ژئو پارک مراغه با ایجاد ۸ کارگروه

  • کد خبر : 93080
  • 07 بهمن 1401 - 17:30
اجرایی شدن ژئو پارک مراغه با ایجاد ۸ کارگروه
یاز اکو - فرماندار شهرستان ویژه مراغه از عملیاتی شدن ژئوپارک این شهرستان با ایجاد ۸ کارگروه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اسدیان افزود:برای ایجاد ژئوپارک در مراغه ۳۶ سایت تاریخی و طبیعی از جمله کوه سهند، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، ده‌ها چشمه آب درمانی و جاذبه‌های زمین شناختی شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: ژئوپارک مراغه با هدف معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در این شهر ایجاد می‌شود و وجود ده‌ها جاذبه تاریخی، باستانی، طبیعی و منطقه فسیلی با قدمت بیش از ۷ میلیون سال اهمیت ایجاد ژئوپارک در مراغه را دوچندان کرده است.

اسدیان خاطرنشان کرد: مراغه از نظر طبیعی و تاریخی پدیده‌های بی نظیری برای معرفی و حفاظت دارد و با معرفی ژئو پارک، میراث طبیعی و تاریخی شهرستان مراغه برای نسل‌های آینده حفاظت و نگهداری می‌شود.
وی گفت: ایجاداشتغال از طریق رونق گردشگری از دیگر اهداف ایجاد ژئو پارک مراغه است.

به گفته فرماندار مراغه هشت کارگروه از جمله میراث زمین‌شناختی، میراث تمدنی، آموزش و پژوهش، مدیریت شهری و روستایی، استارتاپ و رسانه، زنان و معتمدان شهر در قالب این ستاد فعالیت خواهند کرد.

اسدیان ادامه داد: ۲ کارگروه تخصصی «زمین‌شناسان و جغرافیدانان» و «محققان میراث فرهنگی، تاریخ، باستان‌شناسی و گردشگری» نیز دو بال علمی و پژوهشی این ستاد برای ثبت در سطح ملی و بین‌المللی خواهند بود.

اسدیان ادامه داد: دو کارگروه تخصصی «زمین‌شناسان و جغرافیدانان» و «محققان میراث فرهنگی، تاریخ، باستان‌شناسی و گردشگری» نیز دو بال علمی و پژوهشی این ستاد برای ثبت در سطح ملی و بین‌المللی خواهند بود.

زارع رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: وجود منطقه فسیلی با قدمت ۲ تا ۷ میلیون ساله در این شهرستان با شهرت جهانی و به عنوان بهشت فسیلی جهان نیز ظرفیت قابل توجهی برای ثبت ژئوپارک سهند محسوب می‌شود.

سهند که به عروس کوه‌های ایران شهرت دارد، تاکنون نقش محوری در توسعه کشاورزی و شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی ساکنان اطرافش داشته، اما ظرفیت گردشگری آن کمتر مورد توجه بوده است؛ ظرفیتی که با ایجاد و ثبت ژئوپارک در دامنه‌های جنوب آن شکوفا می‌شود.

شبکه ملی ژئوپارک‌های کشور نیز حدود ۲ سال پیش و با مشارکت ژئوپارک‌های ملی و جهانی کشور تشکیل شد و به زودی با مشارکت و همکاری کمیسیون ملی یونسکو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور فعالیت‌های خود را در راستای توسعه ژئوپارک‌های کشور ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93080

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});