• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

امروز در تاریخ؛ درگذشت “سیدحسن تقی ‏زاده” آخرین فرد از رجال دوران مشروطیت (۱۳۴۸ ش)

  • کد خبر : 93165
  • 08 بهمن 1401 - 13:00
امروز در تاریخ؛ درگذشت “سیدحسن تقی ‏زاده” آخرین فرد از رجال دوران مشروطیت (۱۳۴۸ ش)
یاز اکو - سيدحسن تقي‏ زاده در شهريور 1256 ش در تبريز به دنيا آمد. پس از پايان تحصيل در دارالفنون تهران، با عضويت در تشكيلات فراماسونري و با توجه به نفوذ گسترده آن در بين روشنفكران ايراني به ويژه مشروطه‏ خواهان، در جنبش مشروطه شركت فعالي داشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اطلاعات تبریز، سیدحسن تقی‏ زاده در شهریور ۱۲۵۶ ش در تبریز به دنیا آمد. پس از پایان تحصیل در دارالفنون تهران، با عضویت در تشکیلات فراماسونری و با توجه به نفوذ گسترده آن در بین روشنفکران ایرانی به ویژه مشروطه‏ خواهان، در جنبش مشروطه شرکت فعالی داشت و پس از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار، به سفارت انگلیس پناهنده شد.

تقی ‏زاده پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان در از بین بردن مخالفان خود تلاش زیادی به کار برد به طوری که او از عوامل مؤثر در دستگیری، محاکمه و شهادت شیخ فضل‏ اللَّه نوری و نیز بانی اصلی در ترور و شهادت آیت اللَّه سید عبداللَّه بهبهانی به شمار می‏ رود.

او که در اکثر دوره ‏های اولیه مجلس شورای ملی به نمایندگی انتخاب شده بود، پس از انقراض قاجار نیز به سمت‏های گوناگونی نیز دست یافت.

تقی‏ زاده در ۱۳۱۰ ش وزیر دارایی گردید و در این سمت با امضای معاهده تمدید قرارداد دارسی در خرداد ۱۳۱۲، سلطه بریتانیا را بر منابع نفتی و سرمایه ‏های ایران استمرار بخشید. در دوران محمدرضا نیز به عنوان سفیر، راهی لندن شد و در ۱۳۲۸ به ریاست مجلس سنا رسید.

سیدحسن تقی ‏زاده از بانیان اولیه و اصلی وابستگی ایران به سیاست‏های انگلیس طی نهضت مشروطه ایران و یک قرن بعد از آن بود. او همچنین از عوامل توفیق نقشه ‏های سیاسی بریتانیا و نفوذ آن کشور در ایران به شمار می‏ رفت.

تقی ‏زاده در اواخر عمر به دلیل افشا شدن اسامی و اسرار فراماسون‏های ایرانی توسط ساواک که برای تضعیف نفوذ انگلستان و تقویت نفوذ آمریکا صورت گرفت، به بهانه کهولت سن، فعالیت سیاسی را کنار نهاد و خانه ‏نشین شد. از پرویز یا چنگیز، تاریخ انقلاب ایران، مانی و دین او و بیست مقاله از جمله آثار اوست.

سیدحسن تقی ‏زاده سرانجام در هشتم بهمن ۱۳۴۸ ش پس از هفتاد سال فعالیت سیاسی و به عنوان آخرین فرد از رجال سیاسی دوران مشروطه در ۹۲ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93165

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});