• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

جمهوری آذربایجان از ارمنستان به دلیل ممانعت از امضای توافقنامه صلح انتقاد کرد

  • کد خبر : 97018
  • 10 اسفند 1401 - 12:15
جمهوری آذربایجان از ارمنستان به دلیل ممانعت از امضای توافقنامه صلح انتقاد کرد
یاز اکو - وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ارمنستان را به ممانعت از امضای توافقنامه صلح متهم کرد و گفت: ایروان از شرکت در دور سوم مذاکرات خودداری می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، وزیر امور خارجه آذربایجان گفت: “مرحله فعال امضای این توافقنامه (صلح) اکنون پشت سر گذاشته شده است.

طرف ارمنی در حال حاضر مانع از امضای توافقنامه صلح می شود و همچنین شاهد بودیم که آنها از شرکت در دور سوم مذاکرات خودداری کردند.

جیحون بایراموف روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود در باکو پایتخت این کشور این مسئله را مطرح کرد.

بایراموف گفت: دیپلمات های ارشد در دیداری که در آن بر اهمیت توافقات سه جانبه نیز تاکید شد، وضعیت کنونی منطقه قفقاز جنوبی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وی همچنین با بیان اینکه در این دیدار به موضوعات مربوط به دوران پسابرجام و تلاش برای امضای توافقنامه صلح بین باکو و ایروان پرداخته شد، گفت: آذربایجان آمادگی دارد در مذاکرات سه جانبه شرکت کند اما ایروان پاسخ نهایی را نداده است.

بایراموف ادامه داد: موضوع مربوط به فعالیت های غیرقانونی ارمنستان در سرزمین های آذربایجان که زمانی اشغال شده بود باید در سطح قانونی مورد بحث قرار گیرد.

پرونده داوری روز دوشنبه توسط باکو علیه ایروان به دلیل بهره برداری از منابع انرژی در منطقه قره باغ که زیر ۳۰ سال اشغال ارمنی بود، تشکیل شد.

لاوروف گفت: در دسامبر گذشته بین همه طرف ها توافق شده بود که مذاکرات سه جانبه بعدی در مسکو برگزار شود اما ارمنستان به روسیه اطلاع داد که نمی تواند در این نشست شرکت کند.

وی گفت: “طرف ارمنی نیز اعلام کرده است که با این موضوع مخالفت نمی کند، اما فعلا پاسخ نهایی را نداده است. فکر نمی کنم ما اصراری به ارائه خدمات خود داشته باشیم. اما این پیشنهادها برای هر دو طرف کاملاً شناخته شده است.”

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد : عملکرد جاده لاچین که ارمنستان را به منطقه قره باغ متصل می کند، باید با بیانیه سه جانبه نوامبر ۲۰۲۰ مطابقت داشته باشد.

وی گفت: ما در تلاش هستیم تا از طریق تماس های خود و در درجه اول از طریق نیروهای حافظ صلح به این مهم دست یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});