• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

انقلاب کسب‌وکارهای تک‌نفره

  • کد خبر : 97071
  • 10 اسفند 1401 - 22:30
انقلاب کسب‌وکارهای تک‌نفره
یازاکو - هر ساله یک ارزیابی جهانی از فعالیت‌های کارآفرینی کشورها در سطح ملی تحت عنوان پروژه تحقیقاتی پایش جهانی کارآفرینی (GEM) انجام می‌شود. نشریه فوربس به تازگی جدیدترین نتایج این پروژه بزرگ را که از پایش اطلاعات ۳۲ اقتصاد جهان بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به دست آمده، منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فردای اقتصاد؛ هر ساله یک ارزیابی جهانی از فعالیت‌های کارآفرینی کشورها در سطح ملی تحت عنوان پروژه تحقیقاتی پایش جهانی کارآفرینی (GEM) انجام می‌شود. نشریه فوربس به تازگی جدیدترین نتایج این پروژه بزرگ را که از پایش اطلاعات ۳۲ اقتصاد جهان بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به دست آمده، منتشر کرده است.

بر این اساس، در ۱۹ کشور جهان، درصد افرادی که یک کسب‌و کار جدید را کلید زده‌اند یا اداره کرده‌اند بدون آنکه انتظار داشته باشند طی ۵ سال آینده به فردی حقوق بدهند، به شدت افزایش یافته است.

این لشگرهای تک‌نفره، عمدتا در اروپا ظهور یافته‌اند اما در کشورهای دیگر هم مشاهده شده‌اند. بیشترین جهش در تعداد این کارآفرینانِ تنها، به ترتیب در جمهوری اسلواکی (افزایش از ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۲)، آلمان (افزایش از ۴۱ درصد به ۶۹ درصد) و عمان (افزایش از ۴۸ درصد به ۷۱ درصد) مشاهده شده است.

از سوی دیگر سهم این کارآفرینانِ تنها در ۱۳ کشور کاهش یافته است که بیشترین کاهش در لهستان (از ۴۰ درصد در ۲۰۱۹ به ۱۵ درصد در ۲۰۲۲)، برزیل (از ۵۴ درصد به ۳۱ درصد) و جمهوری کره (از ۳۸ درصد به ۲۰ درصد) بوده است. البته این لزوما به معنای یک روند منفی نیست بلکه ممکن است به این دلیل باشد که کارآفرینان در این کشورها قصد دارند کارکنانی را استخدام کنند.

پروژه تحقیقاتی پایش جهانی کارآفرینی (GEM) که اکنون بیست و چهارمین سال آن است، شاید گسترده‌ترین دیدگاه جهان را از کارآفرینی ارائه می‌کند و اطلاعات کلی ۵۱ اقتصاد را مورد بررسی قرار می‌دهد که حدود دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این پروژه به عنوان یک پروژه مشترک بین کالج بابسون و مدرسه بازرگانی لندن آغاز شد. بابسون حامی جهانی آن است و کنسرسیومی از کارشناسان دانشگاهی در بیش از ۳۰۰ موسسه تحقیقاتی در این گزارش مشارکت دارند.

محققان این پژوهش، نمونه‌ای تصادفی از حداقل ۲۰۰۰ بزرگسال در هر اقتصاد شرکت‌کننده را بررسی کردند که در مجموع ۱۷۳۰۰۰ نفر بودند. این پروژه همچنین شامل نظرسنجی از ۳۶ کارشناس ملی در ۵۱ اقتصاد است.

این گزارش که نویسنده اصلی آن، استفن هیل، استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه ایالتی کلیولند نوشته شده است، کارآفرینان را به عنوان یک راه حل حیاتی برای کشورهایی در سراسر جهان معرفی می‌کند که با “نرم جدید” کنار می‌آیند. این “نرم جدید” ناشی ازتغییرات آب‌وهوایی، فقر فزاینده، تغییرات بازار، خلاء‌های زنجیره تامین، اختلال در سیستم‌های خرده‌فروشی و توزیع و یک سیستم جهانی و اقتصادی است که به سرعت در حال تغییر است.

آیلین یونسکو-سامرز، مدیر اجرایی این پروژه و خوزه ارنستو آموروس اسپینوزا در این گزارش نوشتند: “بدون شک کارآفرینی همیشه بخش مهمی از راه حل برای ترمیم اقتصادها و جوامع آسیب دیده بوده است.”

این گزارش در سه گروه از اقتصادها سازماندهی شده است: سطح  A، با تولید ناخالص داخلی سرانه بیش از ۴۰۰۰۰ دلار (کشورهایی مانند ایالات متحده، بریتانیا، سوئیس، کانادا و ژاپن). سطح  B، با تولید ناخالص داخلی سرانه ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار (کشورهایی مانند آرژانتین، شیلی، یونان و لهستان). و سطح  C، با تولید ناخالص داخلی سرانه کمتر از ۲۰۰۰۰ دلار (شامل برزیل، چین و هند).

یکی از یافته‌های کلیدی این است که بسیاری از شهروندان در سراسر جهان پس از همه‌گیری از نظر مالی آسیب دیدند و بسیاری از آن‌هایی که کمترین استطاعت برای تحمل این فشار را دارند، کاهش درآمد خانوار را گزارش کرده‌اند. در میان کشورهای با بالاترین درآمد سطح  A، این کاهش به طور متوسط ۳۲ درصد بود. برای سطح  B، ۶۲٪ بود. برای سطح  C، ۷۲٪ بود. توگو بیشترین آسیب را متحمل شد و ۹۰ درصد از بزرگسالان آن کاهش درآمد خانوار را گزارش کردند.

در چنین شرایطی، مردم در سراسر جهان چهار دلیل اصلی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار ذکر کردند: ایجاد ثروت بزرگ، کسب درآمد به دلیل کمیاب بودن شغل، ایجاد تغییر و ادامه یک سنت خانوادگی. دو مورد نخست به طور کلی رایج‌ترین بودند. انگیزه‌های ساختن ثروت بزرگ و ایجاد تفاوت به سطح درآمد وابسته نبود. با این حال، تمایل به ایجاد یک جایگزین شغلی در میان افرادی که درآمد کمتری داشتند بیشتر بود.

بسیاری از یافته‌های دیگر این پژوهش، تصویری به دست می‌دهند که نشان می‌دهد کارآفرینی در سراسر جهان کجا در حال نفوذ است – و برای ایجاد جرقه یا احیای آن کجا به حمایت نیاز است.

دیگر یافته‌های مهم این پژوهش به این شرح‌اند:

• سهم بزرگسالانی که یک کسب و کار جدید را راه‌اندازی و اداره می‌کنند در پنج کشور جهان بالاترین است: کلمبیا، شیلی، گواتمالا، پاناما، اروگوئه، اروگوئه و توگو.

• امارات متحده عربی  در صدر فهرست ۱۲ کشوری است که فعالیت کارآفرینی در آنها بیشترین رشد را داشته است، با افزایش مشارکت ۱۲%. پس از آن کلمبیا و ایران (هر دو با ۶ درصد افزایش) قرار گرفتند.

. ۱۶ کشور رکود قابل توجهی را در کل فعالیت‌های کارآفرینی نشان دادند. بیشترین کاهش در شیلی (کاهش ۱۰ درصدی)، مراکش (افت ۷ درصدی).

• امارات متحده عربی برای دومین سال متوالی در میان ۵۱ اقتصاد که کارشناسان در شاخص ملی کارآفرینی رتبه‌بندی کرده‌اند، بالاترین محیط امتیاز را برای شروع و رشد یک کسب‌وکار داشت. این شاخص، اکوسیستم‌های کارآفرینی کشورها را بر اساس عواملی مانند دسترسی به سرمایه، در دسترس بودن آموزش کارآفرینی و سیاست‌های دولتی اندازه‌گیری می‌کند.

۹ کشور بعدی به ترتیب عبارتند از عربستان سعودی، تایوان، هند، هلند، لیتوانی، اندونزی، سوئیس، جمهوری کره و قطر. آمریکا به همراه نروژ در جایگاه چهاردهم قرار گرفتند. ونزوئلا که شاهد تورم دو رقمی و رکود در صنعت اصلی خود یعنی نفت است، در انتهای لیست قرار گرفت.

• بیش از نیمی از بزرگسالان در برزیل، پاناما، تونس و توگو قصد داشتند در شش ماه آینده یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنند.

• ایجاد شغل در برخی کشورها در حال گسترش است. در دو اقتصاد –  امارات و پاناما – درصد بزرگسالانی که کسب‌وکار را شروع کردند و انتظار داشتند شش نفر یا بیشتر را استخدام کنند، چهار برابر تعداد همتایانشان بود که عمداً مشاغل یک نفره ایجاد کردند.

• محبوب‌ترین صنعت برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، خدمات مصرف‌کننده است. کسب‌وکارهای این بخش بیش از ۲/۳ استارت‌آپ‌های جدید را در ۴۰ کشور از ۴۹ کشور تشکیل می‌دهند.

• کارآفرینان در اقتصادهای آمریکای لاتین و خلیج فارس از فناوری‌های دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک خود با نرخ‌های بالاتری نسبت به سایر نقاط جهان استقبال می‌کنند و آنها را برای موفقیت مورد استفاده قرار می‌دهند.

• بیشترین درصد خروج از یک کسب‌وکار به دلایل “مثبت” مانند فروش آن کسب‌وکار یا رفتن به دنبال یک فرصت تجاری، در عربستان سعودی (۵%)، امارات متحده عربی، کانادا و ایالات متحده (همه ۳%) بوده است.

• عربستان سعودی بالاترین درصد بزرگسالان (تقریبا ۹/۱۰) را دارد که معتقدند در شش ماه آینده فرصت خوبی برای راه‌اندازی یک تجارت محلی وجود خواهد داشت. اندونزی با اختلاف کمی پس از آن و ژاپن در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.

• عربستان سعودی همچنین دارای بالاترین درصد بزرگسالانی است که معتقدند راه‌اندازی کسب‌وکار آسان است (نزدیک به ۹۰%) و پس از آن هلند و نروژ قرار دارند. اسرائیل کمترین درصد را در این زمینه داشت.

• عربستان سعودی از نظر درصد افرادی که از مهارت و اعتماد به نفس خود برای راه‌اندازی یک کسب و کار مطمئن هستند (تقریباً ۹۰٪) در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن توگو قرار دارد. این درصد در ژاپن کمترین است.

• در ۳۷ مورد از ۴۹ اقتصاد شرکت‌کننده، بیش از ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگانی که فرصت‌های خوبی را می‌دیدند، ترس خود از شکست را ابراز کردند. عربستان سعودی بالاترین درصد افرادی را دارد که فرصت را می‌بینند اما می‌گویند که به دلیل ترس از شکست از دنبال کردن آن منصرف می‌شوند (کمتر از دو سوم). جمهوری کره کمترین درصد بزرگسالانی را دارد که به دلیل ترس از شکست متوقف شده‌اند (یک نفر از پنج نفر).

• شیلی دارای بالاترین درصد بزرگسالان (۲۲%) بوده است که در سه سال گذشته در کسب‌وکار دیگران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پس از آن گواتمالا (۱۴%) قرار دارد.

• در همه کشورها به جز در چهار کشور-اندونزی، لهستان قطر و توگو، احتمال اینکه مردان کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند، نسبت به زنان بیشتر است.

• افراد جوان‌تر بیشترین احتمال را برای راه‌اندازی کسب‌وکار در سراسر جهان داشتند، مجموع فعالیت‌های کارآفرینی افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله بیشتر از افراد ۳۵ تا ۶۴ ساله در ۳۷ کشوری است که این مورد اندازه‌گیری شد.

پروفسور خوزه ارنستو آموروس رئیس هیات مدیره GEM–GERA و یکی از اعضای تیم این پژوهش، در بیانیه‌ای گفت: “آرزوی ما روشن است: ارائه شفافیت برای سیاستگذاران به طوری که آنها بتوانند تصمیمات بهتری برای ارتقای واقعی کارآفرینی، درک شرایط خاص ملی و همچنین مشاهده تاثیر تصمیم‌گیری خود در طول زمان اتخاذ کنند.”

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97071

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});